
СТУДИЈА НА СЛУЧАЈ
 МЕДИУМИ, ГАЗДИ, НОВИНАРИ И

РАБОТНИЧКИ ПРАВА

 ВЛАДО АПОСТОЛОВ
ТАМАРА ЧАУСИДИС

ЅВЕЗДАН ГЕОРГИЕВСКИ
САНТА АРГИРОВА



Владо Апостолов
Тамара Чаусидис

Ѕвездан Георгиевски
Санта Аргирова

СТУДИЈА НА СЛУЧАЈ
МедиуМи, газди, новинари и 

работнички права



Овој проект се реализираше со поддршка на грантовата шема од Мрежа 23, проект 
финансиран од Европската Унија. За содржината на овој документ се одговорни авторите 

и на никој начин не ги рефлектираат ставовите на партнерските организации кои го 
спроведуваат проектот Мрежа 23 и Европската Унија.

23

23
МРЕЖА

23
МРЕЖА

23
МРЕЖА



СОДРЖИНА

СИСТЕМАТСКА КОРУПЦИЈА ВО 
МАКЕДОНСКИТЕ МЕДИУМИ 
/ Владо Апостолов /  4

ВО МЕДИУМИТЕ СИНДИКАТОТ Е 
„МИСЛЕНА ИМЕНКА“ 
/ Тамара Чаусидис /  13

СЛУЧАЈОТ НА ПЕТТЕМИНА ОТПУШТЕНИ 
НОВИНАРИ ОД „УТРИНСКИ ВЕСНИК“  
/ Гушење на правото да ги браниш своите права / 
/ Ѕвездан Георгиевски /  21

СЛУЧАЈ АЛФА ТВ 
/ Санта Аргирова /  28



5

СИСТЕМАТСКА КОРУПЦИЈА ВО 
МАКЕДОНСКИТЕ МЕДИУМИ

владо апостолов

Продолжува да се влошува сос-
тојбата на медиумите во Македонија. 
Владата влијае врз нив преку рекла-
мите кои им ги плаќа со државни 
пари, а недостасуваат вистинското 
независно известување, точното и 
објективно информирање на пуб-
ликата преку меинстрим-медиумите 
и јавната дебата. Вака Европската 
комисија минатиот октомври ја оп-
иша ситуацијата во која се наоѓаат 
македонските медиуми во својот Из-
вештај за напредокот на државава во 
евроинтеграциите. 1

Оваа слика на македонското но-
винарство, во средината од втората 
деценија на 21 век не се разликува 
многу од она што за медиумите во 
земјава го говорат организациите 

 1 Извештајот на Европската комисија за на-
предокот на Република Македонија 2014 
http://goo.gl/2Cpv7F

што го мерат степенот на медиум-
ските слободи во светот. Според 
последното рангирање 2 на „Репор-
тери без граници“, Македонија се 
наоѓа на 123-то место на листата на 
индексот за медиумски слободи, на 
која шампионското место ѝ припаѓа 
на Финска, додека последна, дури и 
под озлогласената Северна Кореја, на 
180-то место е африканската држава 
Еритреја. За ситуацијата во овдешни-
те медиуми, многу сликовито говори 
податокот дека Македонија на ова 
рангирање е многу поблиску до дно-
то и до една држава како Еритреја, 
отколку до Финска.

Еритреја е позната како најголем 
африкански затвор за новинари, би-
дејќи зад решетки, според податоци-

 2 Индексот на слобода на медиумите на 
„Репортери без граници“ 2014 http://goo.
gl/fCwHsy

http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/key_documents/2014/20141008-the-former-yugoslav-republic-of-macedonia-progress-report_en.pdf
http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/key_documents/2014/20141008-the-former-yugoslav-republic-of-macedonia-progress-report_en.pdf
http://goo.gl/2Cpv7F
http://goo.gl/fCwHsy
http://goo.gl/fCwHsy


6

те за 2013 година, имало триесетина, 
меѓу кои се вбројуваат и неколкутеми-
на што си го одзеле животот поради 
ужасните услови во притворот. Ништо 
подобро слободата на македонските 
медиуми не стои и во извештаите 3 на 
„Фридом хаус“, каде што Македонија 
е претставена како хибриден режим, 
или како псевдодемократија.

Еден од проект-менаџерите на 
„Фридом хаус“, Џенифер Дунам, 
во својата колумна 4 за престижната 
Лондонска школа за економија и за 
политички науки од минатата година, 
вели дека земјите од Западен Балкан 
имаат слични проблеми во медиум-
ската сфера. 

А тоа се закони за клевета, кои 
предвидуваат кривични казни или 
високи парични отштети, политичари 
и бизнисмени кои ги користат овие 
закони за да ги замолчат критички-
те медиуми, зависни регулаторни 
тела, јавни радиодифузери, кои им 
се наклонети на владите и уредни-
ци кои постојано трпат притисок од 
политичарите и од медиумските газ-
ди. Оваа ситуација овозможува цен-

 3 Репортери без граници, Најголемите подеми 
и падови во 2014, извештајот на „Фридом 
хаус“ за 2014 http://goo.gl/NaTk06
 4 Џенифер Дунам, ЕУ треба да одреди екс-
плицитни мерки за слободата на медиумите 
за државите кандидатки, Лондонска школа 
за економија, 2 септември 2014, http://goo.
gl/WAUzRI

зура и самоцензура во редакциите, 
малтретирање, закани и повремени 
напади врз новинарите. Исто така, 
за овие земји е карактеристично што 
имаат нетранспарентни сопственички 
структури во медиумите.

Медиумски неприлики во Западен 
Балкан, според Џенифер Дунам од 
„Фридом хаус”, не се изолирани во 
вакуум, туку се поврзани со пробле-
мите, како корупција, недоволно не-
зависно судство и со слабо владеење 
на правото. И токму затоа Европската 
унија, сите нив заедно со медиумски-
те слободи ги става во едно купче, кое 
го нарекува Поглавје 23 и со тој пакет 
најчесто ги почнува преговорите со 
земјите-кандидати.

Во услови на алармантно ниска 
медиумска слобода беспредментен е 
Законот за медиуми којшто му дозво-
лува на новинарот без никакви после-
дици по работниот статус да одбие 
да пишува текст или да подготвува 
прилог кој не соодветствува со про-
фесионалните новинарски стандарди 
(чл. 11). 5

Една од главните причини за 
катастрофалната состојба во која 
се наоѓаат македонските медиуми, 
потврдена со рангирањата на реле-
вантните организации, е системската 
корупција во овој сектор, која, пак, од 
своја страна се потпира на два стол-

 5 Закон за медиуми (член 11) 

https://freedomhouse.org/report/nations-transit/2014/macedonia#.VLoK10fF8R4
http://goo.gl/NaTk06
http://goo.gl/WAUzRI
http://goo.gl/WAUzRI


7

ба, кои меѓусебно постојано се испре-
плетуваат: сопственичката структура 
на медиумите и финансирањето на 
медиумите преку владините рекламни 
кампањи.

првиот столб на МедиуМската 
корупција - сопственичката 

структура на МедиуМите

Последното истражување на 
Агенцијата за аудио и аудиовизуелни 
медиумски услуги 6 (популарно Аген-
цијата за медиуми) од јуни 2014 годи-
на, покажува дека нешто повеќе од 
82% од испитаниците секојдневно се 
информираат од телевизија, додека 
вкупно околу 60% од анкетираните се 
изјасниле дека вести гледаат на МРТ, 
Сител, Канал 5 и на Алфа ТВ. Затоа не 
е случајно што овие телевизии служат 
како пример за илустрација на двата 
столба за системска корупција во ме-
диумите. Имено, сите три приватни и 
јавниот дифузер на овој или на оној 
начин се поврзани со актуелната вла-
дејачка гарнитура, токму преку соп-
ствениците на медиумите или преку 
начинот на нивното управување (МРТ).

Според Законот за радиодифуз-
на дејност, уште од неговото доне-
сување во 2005 година, носителите 

 6 http://www.avmu.mk/images/Istrazuvanje_
na_mislenjeto_na_publikata_za_radio_i_TV_
programite_2014_godina.pdf

на јавни функции и членовите на 
нивните семејства не можат да би-
дат основачи или соосновачи на 
електронски медиум, меѓутоа оваа 
одредба во Македонија долго вре-
ме не се почитуваше токму од Канал 
5 и од Сител, чии сопственици беа 
дел од владејачкото мнозинство во 
Парламентот.

Иако во 2012 година, по инција-
тива на Европската комисија, преку 
т.н. Дијалог на високо ниво, оваа 
ситуација требаше да се промени, 
функционерите-газди на телевизии 
да се откажат или од функцијата или 
од медиумите, две години подоцна 
може да констатираме дека се слу-
чија козметички промени, меѓутоа 
суштински ништо не е сменето. 7

Сопственикот на Канал 5, Борис 
Стојменов во 2012 година ја „про-
даде“ телевизијата на Вања Гаври-
ловски, човек со кој семејството 
Стојменови има богата бизнис-исто-
рија, додека во исто време, Стојменов 
остана пратеник во Собранието до 
наредните избори во 2014 год. Од 
друга страна, сопственикот на Сител 
телевизија, Љубисав Иванов-Ѕинго 
се откажа од пратеничкото столче 
за да го задржи медиумот, меѓутоа 
Социјалистичката партија со која тој 

 7 Телевизиски лет над законите со керозин од 
владини реклами, Медиа педија, новинарско 
истражување http://goo.gl/S26Gz7

http://www.avmu.mk/images/Istrazuvanje_na_mislenjeto_na_publikata_za_radio_i_TV_programite_2014_godina.pdf
http://www.avmu.mk/images/Istrazuvanje_na_mislenjeto_na_publikata_za_radio_i_TV_programite_2014_godi
http://www.avmu.mk/images/Istrazuvanje_na_mislenjeto_na_publikata_za_radio_i_TV_programite_2014_godi
http://www.avmu.mk/images/Istrazuvanje_na_mislenjeto_na_publikata_za_radio_i_TV_programite_2014_godi
http://www.mediapedia.mk/istrazuvanja/televiziski-let-nad-zakonite-so-kerozin-od-vladini-reklami_mk
http://www.mediapedia.mk/istrazuvanja/televiziski-let-nad-zakonite-so-kerozin-od-vladini-reklami_mk
http://goo.gl/S26Gz7


8

претседава, сè уште, и тоа деветта 
година по ред, е дел од владејачката 
коалиција „За подобра Македонија“.

Алфа ТВ, пак, истата година пре-
мина од бизнисменот Штерјо Наков, 
близок до сегашната опозиција, во ра-
цете на српскиот бизнисмен Веселин 
Јевросимовиќ по чие доаѓање драс-
тично се смени уредувачката полити-
ка на телевизијата и таа стана само 
уште еден од провладините медиуми.

Јевросимовиќ е еден од тројца-
та газди на најголемиот издавач на 
дневни весници во Македонија, Ме-
диа принт Македонија (МПМ). Иако, 
во Македонија ниту еден печатен ме-
диум не го објавува дневниот тираж, 
непобитен е фактот дека изданија-
та на МПМ се меѓу најпродаваните 
(веројатно и најпродавани) и затоа 
е важно да се спомене дека Јевро-
симовиќ е косопственик на три влија-
телни дневни весници во Македонија, 
заедно со тајкунот Орце Камчев и со 
ексамбасадорот Срѓан Керим, двајца-
та на јавна сцена никогаш не го кри-
еле пријателството со првиот човек 
на тајната полиција Сашо Мијалков, 
кој меѓу другото е и прв братучед на 
премиерот Никола Груевски.

Спорно е присуството на српскиот 
бизнисмен Веселиновиќ во Алфа ТВ и 
во МПМ бидејќи законот предвидува 
неспоивост кога мнозински сопстве-
ник на радиодифузер, телевизија или 

радио, е дел од сопствеништвото и 
на весник. 8

МПМ официјално е дел од медиум-
ската империја на Графички центар, 
кој, покрај весници, поседува и своја 
дистрибутивна мрежа и печатница, 
што може да претставува проблем од 
аспект на заземање монополистичка 
позиција на пазарот на весници во 
Македонија. Секогаш добра практика 
е производството и дистрибуцијата да 
бидат одделни бизниси, независни 
еден од друг.

Уште еден мал коалициски парт-
нер во владата на Никола Груевски 
поседува медиум, а тоа е Бојо Анд-
рески, бизнисмен кој официјално 
преку членови на неговото подалеч-
но семејство го контролира дневниот 
весник „Вечер“.

Уште поопскурна е ситуацијата во 
сопственичката структура кај интер-
нет-порталите 9 (линк 1 и 2), бидејќи 
не постои никаква регулација во овој 
домен, што рака на срце беше едно 
од барањата на новинарските асо-
цијации за време на донесувањето на 
Законот за медиуми. Имено, според 
претставници на Владата, како пред-

 8 Закон за аудио и аудиовизуелни медиумски 
услуги (член 37)
 9 Новинарски истражувања http://goo.gl/
bdXzTF и http://goo.gl/IvvEiy

http://www.mediapedia.mk/istrazuvanja/kurir-e-eden-i-edinstven-ama-kuriri-ima-pobaagi
http://www.mediapedia.mk/istrazuvanja/gazdite-na-netpres-izgubeni-na-relaci-kipar-sad
http://goo.gl/bdXzTF
http://goo.gl/bdXzTF
http://goo.gl/IvvEiy


9

лагач на овој Закон 10, целта беше да 
се постигне усогласеност на нацио-
налното законодавство со законодав-
ството на Европската Унија, поточно 
со Директивата за аудиовизуелни ме-
диумски услуги, но и со Препораките 
и стандардите на Совет на Европа. 
Согласно стандардите поставени во 
оваа Директива, со овој Закон особе-
но требаше да се обезбеди поголема 
транспарентност на медиумите 11, по-
голема заштита на правата на новина-
рите, како и заштита на плурализмот, 
односно утврдување на недозволена 
медиумска концентрација. 

Меѓутоа, тој закон и да предвиду-
ваше регистар на онлајн-медиумите, 
секако немаше да ги разјасни нејас-
ните сопственички врски на најпо-
пуларните веб-сајтови што ја поддр-
жуваат Владата бидејќи актуелната 
власт го презеде раководството на 
медиумскиот регулатор - тогашни-
от Совет за радиодифузија по 2012 
година, со што го зголеми бројот на 
нејзини членови. 

Нови членови на Советот беа 
предложени од институции кои 
одамна ги контролира ВМРО-ДПМНЕ - 

 10 Иако првичниот предлог беше еден закон, 
истиот беше поделен и беа донесени два 
засебни закони и тоа Законот за медиуми 
и Законот за аудио и аудиовизуелни услуги
 11 Согласно Препораката 94(13) за транспа-
рентност на медиумите од Советот на Европа

претседателот на државата (2 члена), 
ЗЕЛС (2 члена), Комисија за заштита 
на конкуренцијата (1 член) и Државна-
та комисија за спречување на коруп-
цијата (1 член). Слична е ситуацијата 
и со наследникот на Советот за ра-
диодифузија, Агенцијата за медиуми, 
каде што повторно главната улога ја 
имаат претежно институциите воде-
ни од власта. Собранието ги именува 
членовите на Агенцијата за медиуми, 
а овластени предлагачи се 12: Адвокат-
ската комора, која ја води личниот 
адвокат на премиерот Никола Груев-
ски, Никола Додевски предлага еден 
член. Исто така еден член предлага 
Сојузот на синдикати на Македонија, 
кој во последниве години е истурен 
поддржувач на владините политики, 
додека член во Агенцијата предлага 
и Заедницата на единиците на локал-
ната самоуправа, асоцијацијата во 
која членуваат градоначалниците и 
каде мнозинство имаат владејачката 
гарнитура на ВМРО-ДПМНЕ и на ДУИ. 

Ист е распоредот на силите и во 
Комисијата за прашања на изборите 
и именувањата на Собранието која 
предлага два члена во Советот на ме-
диуми, додека овластени предлагачи 
се и Интеруниверзитетската конфе-
ренција и мнозинското новинарско 
здружение, во овој случај Здружение-

 12 Закон за аудио и аудиовизуелни медиумски 
услуги (член 14)



10

то на новинари на Македонија. ЗНМ 
е веројатно единствениот предлагач 
каде власта нема директно влијание.

Затоа во Македонија, без проблем, 
егзистира интернет-портал што е 
во сопственост на братот на висок 
функционер на ВМРО-ДПМНЕ, Владо 
Мисајловски, кој од годинава е др-
жавен секретар во Министерството 
за транспорт и врски, а претходно со 
години ја држеше истата функција 
во ресорот Надворешни работи. 
Станува збор за сајтот „Курир“, кој 
располага со уште неколку портали, 
чии новинари работат под платниот 
список на истата компанија, пласира-
ат идентични информации со цел да 
се постигне интернет-шум, односно 
да се доминира во онлајн-просторот 
со своите информации, кои најчесто 
се гола пропаганда.

Членовите на семејствата на функ-
ционери не смеат да бидат сопстве-
ници на радиодифузер, кои се де-
финирани како телевизии и радија, 
меѓутоа тоа значи дека законот не ги 
опфаќа интернет сајтовите, кои воо-
пшто не се регулирани. 13

Истата улога, во создавањето на 
тој пропаганден интернет-шум ја има-
ат и „Нетпрес“ и „Република“, зад кои, 
пак, стојат офшор-фирми од САД и од 
Белизе за кои не може да се утврди 

 13 Закон за аудио и аудиовизуелни медиумски 
услуги (чл. 38).

кои се сопствениците, меѓутоа преку 
сложена мрежа на изврзани бизнис 
и сопственички односи повторно се 
доаѓа до највисоките претставници 
на актуелната власт. 

Таен содружник е забранет во ра-
диодифузерите, кои се дефинирани 
како телевизии и радија, меѓутоа за-
конот изричито не забранува тајни 
содружници кај интернет сајтовите, 
кои воопшто не се регулирани. 14

Интересно за анализа е и масовно-
то купување регионални телевизии, 
процес кој изгледа како да е дириги-
ран од еден и единствен центар на 
моќ. Имено, во 2013 година, во еден 
ден тројца скопски, релативно не-
познати бизнисмени, секој одделно 
формира по една компанија и сите 
тие десет дена подоцна купуваат по 
две регионални телевизии. Токму за 
тие шест телевизии, наредната 2014 
година станува изненадувачки бе-
риќетна кога се во прашање влади-
ните реклами. На пример, ако охрид-
ската ТВ НТВ во времето на стариот 
сопственик добивала по околу 200 
емитувања на владини реклами, со 
новите газди бројката рипнала шест-
кратно - само серијалот „Истражи ја 
Македонија“ на ТВ НТВ бил емиту-
ван дури 1.139 пати, десетина пати 

 14 Закон за аудио и аудиовизуелни медиумски 
услуги (чл. 34).



11

повеќе од она што добиле другите 
медиуми.

Последна, но никако небитна е 
Македонската радиотелевизија (МРТ) 
со која посредно управува Програм-
скиот советот на МРТ, чиј состав го 
избира Собранието на РМ и оттука се 
вбризгува влијанието на владејачката 
гарнитура врз јавниот сервис, која е 
евидентна во последниве 25 години, 
од самото осамостојување на Маке-
донија. 15

вториот столб на МедиуМската 
корупција - владините реклаМи

Рекламните кампањи се главниот 
инструмент на извршната власт пре-
ку кој таа финансиски ги контролира 
најголемите мејнстрим медиуми. Сом-
нежот е дека владата, преку емиту-
вањето разни кампањи, кои наводно 
се од јавен интерес, внесува пари во 
медиумите, за потоа телевизиите и 
весниците, за време на изборите да 
ѝ отстапат рекламен простор на вла-
дејачката партија или како донатори 
или со огромни попусти.

Масовното рекламирање во ме-
диумите оваа владина гарнитура 
го почнаа веднаш по доаѓањето на 
власт во 2006 година, меѓутоа на сај-
тот на Бирото за јавни набавки не се 

 15 Закон за аудио и аудиовизуелни медиумски 
услуги (чл. 117).

достапни договорите што владата 
и другите државни институции ги 
направиле со рекламните агенции 
до 2009 година. Тој период е сива 
зона во однос на транспарентноста 
во владиното трошење за кампањи, 
меѓутоа транспарентноста не е на 
завидно ниво и денес.

Институциите ги објавуваат до-
говорите што ги склучуваат со мар-
кетинг-агенциите за изработка на 
рекламите и на медија-плановите. 
Еден таков договор вообичаено чини 
околу 500.000 евра, меѓутоа јавноста 
нема увид во тоа колку пари владата, 
министерствата и другите ресори им 
плаќаат директно на медиумите за 
емитување и за објавување на рекла-
мите.

Колку за илустрација, на влади-
ната нетранспарентност доволно е 
да потсетиме дека минатата година 
неделникот „Фокус“ побара Минис-
терството за финансии да ги достави 
договорите со медиумите за емиту-
вање на владините кампањи. Оттаму 
им беше одговорено дека Министер-
ството го направило вообичаениот 
тест за штетност и заклучило дека 
доколку се објави тој податок ќе се 
„повредат одредени лични подато-
ци“. 

Дополнително, во последното 
истражување на тимот на Медијапе-

http://mediapedia.mk/


12

дија, 16 новинарите побараа вкупно 
16 институции, меѓу кои владиниот 
Генерален секретаријат и неколку 
министерства, да кажат колку пари 
исплатиле на секој од медиумите за 
одредена владина кампања. Само 
една од институциите ја откри оваа 
информација. 

Владата, не само што не беше 
транспарентна пред своите граѓани, 
туку таа, информацијата за трошоци-
те околу рекламите ја криеше и од 
Европската комисија. Летото 2013 го-
дина, вицепремиерот Фатмир Бесими 
се обврза пред тогашниот еврокоме-
сар Штефан Филе дека ќе достави 
детални информации за трошоците 
на кампањите, меѓутоа дури шест 
месеци подоцна, од Европската ко-
мисија признаа дека таков податок 
не добиле. Според инсајдерските 
информации на новинарите, Беси-
ми пратил само општа информација, 
која не ги задоволила апетитите на 
Комисијата.

Минатата година, дури по петго-
дишен притисок од Брисел и од јав-
носта во Македонија власта ги објави 
износите што ги трошела за реклами, 
меѓутоа само за 2012, 2013 и за први-
те шест месеци од 2014 година.

 16 Новинарски истражувачки проект за соп-
ственичката структура на медиумите во Ма-
кедонија http://www.mediapedia.mk/ 

Во овој период, владата водела 
вкупно 27 медиумски кампањи, за 
кои потрошила околу 18 милиони 
евра. Анализата на Здружението на 
новинарите на Македонија, на овие 
податоци вели дека при распределба 
на кампањите нема јасни критериуми, 
всушност единствениот што постои е 
прекршен. Во владиниот извештај се 
вели дека еден од критериумите за 
дистрибуција на кампањите е гледа-
носта и рејтингот на медиумите, меѓу-
тоа во 2013 година телевизија Алфа 
емитувала шестпати повеќе владини 
реклами од Сител, иако имала девет-
пати помала гледаност!?

Со олкави средства во медиумите, 
Владата прави вистински упад и го 
дисторзира рекламниот пазар, што 
претставува штета само по себе. Ана-
лизата на ЗНМ покажува дека владата 
во 2013 година, со 7,2 милиони евра 
има закупено ист рекламен простор 
во медиумите, колку што имаат заед-
но „Проктер & Гембел“, „Кока-кола“ 
и „Оnе“. 

„Прашањето е како овие агенции 
успеале да обезбедат толку ниски 
цени за огласување за владините 
кампањи и зошто медиумите ја при-
фаќаат оваа неекономска логика на 
пазарот“, коментира ЗНМ во анали-
зата. 17

 17 Анализа на Здружението на новинарите на 
Македонија од 2014 http://goo.gl/WLEkQF

http://mediapedia.mk/
http://fokus.mk/znm-vladinite-kampan-i-se-politichka-propaganda/
http://fokus.mk/znm-vladinite-kampan-i-se-politichka-propaganda/
http://goo.gl/WLEkQF


13

За да може секој да сфати која 
е поентата на ваквата структурна 
поставеност на медиумската соп-
ственост и која е целта на владини-
те реклами, најсликовито говорат 
податоците на ОБСЕ/ОДИХР за по-
следните претседателски избори. 
Мониторингот на ОБСЕ/ОДИХР, врз 
платеното политичко рекламирање 
покажал дека за време на изборната 
кампања, кандидатот на власта Ѓорге 
Иванов бил рекламиран повеќе од 
23 часа, кандидатот Зоран Поповски 
од партијата ГРОМ бил промовиран 
повеќе од 7 часа, додека само 3 часа 

биле во полза на главниот опозициски 
кандидат предложен од СДСМ, Стево 
Пендаровски, при што најголемата 
опозициска партија му посочила на 
ОБСЕ/ОДИХР дека партијата се оби-
дела да откупи повеќе време на Сител 
и на Канал 5, но биле информирани 
дека најголем дел од времето веќе 
било откупено од страна на другите 
учесници во изборната кампања. 18

 18 Меѓународна набљудувачка мисија на 
ОБСЕ/ОДИХР за изборите на 13 април 2014 
http://goo.gl/uYvzBZ

http://www.osce.org/mk/odihr/elections/117647?download=true
http://goo.gl/uYvzBZ


14

ВО МЕДИУМИТЕ СИНДИКАТОТ Е 
„МИСЛЕНА ИМЕНКА“

Тамара Чаусидис

Според својата дефиниција и спо-
ред својата суштина синдикат е до-
броволна организација на работници 
која се темели на заеднички интерес 
и меѓусебна солидарнот. Новинари-
те, фоторепортерите, снимателите и 
сите кои учествуваат во медиумскиот 
производ се пред се – работници и 
затоа им е потребен синдикат кој ќе 
ги штити нивните основни работнички 
и професионални права. 

Меѓутоа, сегашната ситуација на 
тоа поле е речиси катастрофална. 
Многу колеги работат непријавени, 
без годишен одмор, без платено 
прекувремено, боледување, откази 
се делат усно, се губи работа преку 
ноќ, а членување и активностите на 
Синдикатот се проскрибирани и на 
ниво на работодавачи и на институ-
ционално ниво. 

Синдикалното организирање и 
синдикалните права спаѓаат во ос-

новните човекови права гарантирани 
со цела низа меѓународни документи, 
како и со одредбите на домашното 
законодавство во секоја демократска 
земја. За жал во Македонија, кога ста-
нува збор за медиумската индустрија 
иако де јуре е дозволено синдикално-
то организирање де факто се крши на 
секој чекор со сите средства и сите 
сили. 

Темите за платата, нејзиното доц-
нење, висината, напредувањето, па-
ричните казни, договорите за работа, 
со еден збор за економско – социјал-
ниот статус доминираат во сите разго-
вори на новинарите. За нив се говори 
додека се чекаат изјави, на паузите 
за кафе, во редакциите, практично 
секаде, но не и таму каде што по при-
рода на работите би требало да се 
говори – на редакциските состаноци 
и во комуникацијата на медиумските 
работници со менаџментот и нивните 



15

претставници. Таму се молчи, се вед-
не главата, а работите се решаваат 
поединечно, со молење, со „врски“, 
со предавство на сопственото дос-
тоинство и интегритет. За професио-
налните и работни права напросто 
се молчи. 

Впрочем ваквата реалност е по-
тврдена и во последното истражу-
вање на Самостојниот синдикат на 
новинари и медиумски работници 19 
. Изразено во бројки: во половина 
од медиумите идејата за синдикал-
ното организирање се игонира од 
менаџментот, додека новинарите за 
неа одбегнуваат да зборуваат. Ако на 
таа половина се додаде и податокот 
дека во речиси 20% од медиумите по-
стои директна забрана за синдикално 
организирање, тогаш е јасно зошто 
синдикализмот, заштитата на профе-
сионалните и работни права на нови-
нарите е „мислена именка“ како што 
се изрази еден колега одговарајќи на 
прашањето како стојат работите во 
неговиот медиум во однос на мож-
носта од формирање синдикат. 

Затоа во голем дел од македонски-
те редакции нема колективно заста-
пување, новинарите и сите медиумски 
работници се оставени сами на себе, 
секој од нив поединечно да се бори 
за своите права. Какви се шансите на 

 19 „Прекарна (несигурна) работа во медиум-
ската индустрија“, ССНМ, Скопје 2014 

поединецот да се избори за својот 
статус кога е реално во подредена 
положба и зависи од претпоставените 
не е тешко да се претпостави. 

Како последица на тоа во македон-
ската медиумска индустрија владее 
законот на посилниот, а силата при 
работно-правните односи е секогаш 
кај работодавачот односно сопстве-
никот. Новинарите и медиумските 
работници оставени без колективна 
заштита, слабо платени и несигурни 
на сопственото работно престануваат 
да бидат борци и чувари на демокра-
тијата, жртвувајќи го својот профе-
сионален дигнитет за егзистенција.

Правото на синдикалното здружу-
вање е неприкосновено 

Универзална декларација за пра-
вата на човекот на ООН (1948) во на-
бројаниот минимум на основни чове-
кови права го наведува и: правото на 
работа, платени празници, заштита од 
невработеност, социјална сигурност 
и синдикално организирање 20. 

Правото на синдикално организи-
рање е потврдено и во двата Меѓуна-
родни пакта - за граѓански и политич-
ки права и за економско, социјални и 

 20 „Секој има право да основа и да се зачлену-
ва во синдикати заради заштита на неговите 
интереси“ (чл. 23, ст. 4 од УДЧП).



16

културни права, донесени 18 години 
од Универзалната декларација.  21

Како аспирант за членство во Ев-
ропска унија Македонија е обврзана 
да го почитува правото на синдикал-
но организирање и врз основа на Ев-
ропската ковелба за човекови права 
(ЕКЧП) ако критериум врз кој ќе биде 
оценувана подготвеноста на земјата 
за интеграција во ЕУ.

Како дел од ЕКЧП е Европската 
социјална повелба која гарантира 
серија на основни социјални права. 
Тие вклучуваат недискриминација 
при вработување, забрана на приси-
лен труд, синдикални права, право на 
колективно договарање, правото на 
мажите и жените на еднаква плата за 
работа со еднаква вредност, правото 
на социјална заштита и правото на 
образование.

Како членка на Меѓународната Ор-
ганизација на трудот (МОТ) Македо-

 21 „Секој има право да се здружува со други 
лица, вклучувајќи го правото на основање 
синдикати и зачленување во истите заради 
заштита на своите интереси“ (чл. 22, ст.1 од 
Меѓународниот пакт за граѓански и политички 
права); „Државите потписнички на овој Пакт 
се обврзуваат да го обезбедат правото 
што го има секое лице со други да основа 
синдикати и да се зачлени во синдикат по 
свој избор, со единствен услов правилата 
да бидат од страна на заинтересираната 
организација со цел унапредување и заштита 
на социјалните и економските интереси“ 
(чл. 8 од Меѓународниот пакт за економски, 
социјални и културни права).

нија е обврзана да ги почитува и кон-
венциите за синдикалните слободи и 
заштитата на синдикалните права 22. 

Се разбира правото на слободно 
синдикално здружување е темелно 
право и во Уставот на Република Ма-
кедонија,  23 а посебно е уредено и во 
Законот за работни односи. 

Потпиши исписница од синдикат 
или отказ 

Иако правото на синдикално ор-
ганизирање е гарантирано со Уста-
вот, домашната легислатива и сите 
меѓународни акти кои Македонија ги 
ратификувала, искуството на Синди-
катот на новинарите покажува дека 
де факто се прави сѐ во медиумите 
воопшто да нема синдикати, а таму 
каде што се „дозволени“ да бидат 
слаби и нефикасни. 

Директниот начин на „пацифизи-
рање“ на синдикатите е преку при-
тисок, отпуштање на оние кои биле 
доволно храбри, ама и наивни да го 
заживеат синдикализмот во редакци-

 22 Станува збор за Конвенциите 87 и 98 кои 
спаѓаат во фундаменталните акти на МОТ. 
 23 Конкретно во чл. 37 од УРМ се вели: „За-
ради остварување на своите економски и 
социјални права, граѓаните имаат право да 
основаат синдикати. Синдикатите можат 
да основаат свои сојузи и да членуваат во 
меѓународни синдикални организации. Со 
закон може да се ограничат условите за ост-
варување на правото на синдикално органи-
зирање во вооружените сили, полицијата и 
органите на управата“.



17

ите. За нив следува отказ, а за остана-
тите, исплашени од она што му се слу-
чило на синдикалниот претставник, 
им се издава наредба за експресно 
отпишување од Синдикатот, со при-
нудно потпишување исписница. 

„Не канат еден по еден во канце-
ларијата на директорот каде ни се 
дава да потпишеме исписница од 
ССНМ или веднаш ќе бидеме от-
пуштени“ - нè информира во ноем-
ври 2012 член на синдикатот од ТВ 
АЛСАТ. Забраната дојде откако од 
медиумот беа отпуштени синдикален 
претставник и претседател на ССНМ, 
по што уследија тужби од страна на 
оштетените. 

Сугестијата на Синдикатот беше 
нашиот член веднаш да направи 
пријава до Државниот инспекторат 
за труд, во надеж дека тој ќе реаги-
ра согласно одредбите од Законот 
за работни односи (чл. 184-186 од 
ЗРО) кои ја гарантираат добровол-
носта на членувањето и забрана на 
работодавачот да го ограничи делу-
вањето на синдикатот. Пријавата до 
ДИТ е испратена од страна на член на 
ССНМ се разбира анонимно, за да се 
заштити работникот од реперкусии, 
но инспекторите не влегоа во ТВ АЛ-
САТ!? ССНМ побара и ја доби прија-
вата на наш член доставена до ДТИ 
со архивски број 7297 од 13 ноември 
2012 годи. Во неа се вели: „Мене и 
на другите колеги и колешки од ТВ 

АЛСАТ кои се членови на ССНМ нѝ 
е наложена да потпишеме изготвен 
образец од страна на работодава-
чот со кој наводно доброволно се 
согласуваме да не ни биде одземана 
чланарината за ССНМ од плата. Усно 
ни беше кажано дека мораме да го 
потпишеме образецот со што ќе ни 
престане членството во Синдикатот 
доколку сакаме да ја задржиме ра-
ботата, во спротивно следува отказ“. 

Самата содржина на пријавата 
е доволен показател дека во таа 
медиумска куќа се врши директно, 
противзаконито кршење на правото 
на синдикално организирање, спро-
тивно на Уставот и на ЗРО, спротивно 
на сите меѓународни акти и конвеции. 
Но за ДТИ оваа пријава остана „не-
видлива“.

Неколку дена по акцијата на из-
нудено потпишување исписници, 
на 12 ноеври 2012, на адресата на 
ССНМ пристигна информација од 
ТВ АЛСАТ дека во тој медиум ССНМ 
„нема повеќе членови“. По ова ССНМ 
самостојно поднесе пријава до тру-
дова инспекција во која информира 
за присилното отчленување од син-
дикат врз основа на жалбите на на-
шите членови. Оваа пријава не беше 
игнорирана, но по извршениот увид 
од Инспекторатот во декември бевме 
информирани дека исписниците биле 
„своерачно потпишани“ и дека во нив 
нема ништо спорно. Дополнително 



18

Иснпекторатот тврди дека до нив „не 
пристигнала пријава од вработен во 
ТВ АЛСАТ“. 

Идентична ситуација се повтори 
и во ТВ СИТЕЛ во јануари 2014, по 
што уследи отпуштањето на синди-
калниот претставник. Со писмо од 
страна на работодавачот се испра-
тени исписници на сите членови на 
ССНМ, а потоа е отпуштен потпрет-
седагелот на ССНМ. Истовремено, 
членовите како и во случајот со ТВ 
АЛСАТ ни потврдија дека изборот бил 
„или исписница од ССНМ или отказ“. 
Дел од членовите продолжија да ја 
плаќаат членарината индивидуално, 
но дел навистина го прекинаа член-
ството во синдикатот. 

Искуството од ТВ АЛСАТ беше 
доволно за ССНМ да не ја повторува 
процедурата со ДТИ. Најмногу затоа 
што е јасно дека инспекторатот нема 
да реагира, а второ затоа што додека 
трае преиспитувањето атмосферата 
во редакцијата „станува неподносли-
ва“, како што не информираа нашите 
членови. Во интерес на нив, свесни 
дека во трудовиот инспекторат син-
дикатот нема сојузник, не го прија-
вивме и ова флагрантно кршење на 
елементарното право за доброволно, 
синдикално организирање. 

Тајно членство 
Соочени со опасноста да бидат 

принудени да потпишат исписница 
и третирани во најмала рака како 

нелојални, но и непослушни, нови-
нарите и медиумските работници се 
повеќе се решаваат за тајно членство 
во ССНМ. Сами ја плаќаат членари-
ната, а менаџментот не знае дека се 
дел од организацијата. Во моментов 
соодносот на „тајни“ и „регуларни“ 
членови во ССНМ е изедначен, но, за 
жал, со тенденција на зголемување 
на тајните членови. 

Ваквата состојба претставува го-
лем проблем за непречено фунцкио-
нирање на синдикатот. Во половина 
од случаите на кршење на работните 
и професионални права, Синдикатот 
не може да реагира бидејќи со тоа ќе 
го открие членството и ризикува да 
предизвика дополнителни реперку-
сии врз новинарите и медиумските 
работници. Тајните членови прет-
ставуваат само потенцијална сила 
на синдикатот, која во реалноста не 
може да биде ефектуирана. 

Дополнително, заради дефектите 
во ЗРО, со тајното членство е речиси 
невозможно да се добие репрезента-
тивност, што пак на работодавачите, 
но и надлежните институции како што 
е Министерството за труд им дава 
license to ignore, односно маневарски 
простор да ги игонираат барањата 
на синдикатот секогаш кога тие не 
им одговараат. 

Поради ваквата состојба, ССНМ 
заедно со движењето за социјална 
правда ЛЕНКА поднесе претставка до 



19

Уставниот суд на РМ во која ги оспо-
ри одредбите во Законот за работни 
односи кои наложуваат при барањето 
за репрезентативност синдикатите да 
мораат да поднесат список со члено-
ви заверен од страна на работодава-
чот. Во претставката се аргументира 
дека ваквата одредба која предвиду-
ва при барање на репрезентативност 
синдикатите да мораат да поднесат: 
„список на членовите на синдикатот 
кои плаќаат членарина, заверен од 
овластен претставник на сидикатот и 
работодавачот“ е спротивна на Уста-
вот на РМ бидејќи е директно мешање 
во внатрешните работи на синдика-
тот, како автономно, одделно и неза-
висно правно лице, и е неспоиво со 
начелата на слободно синдикално 
здружување. Во аргументација на 
претставката се нотирани сите погоре 
спомнати меѓународни документи со 
кои се гарантира слободата на синди-
кално организирање кои се обврзни 
за Македонија. Претставката е раз-
гледана од страна на Уставниот суд, 
но ваквата дискриминирачка одредба 
не е сменета. 

ССНМ побара од Комисијата за 
утврдување на репрезентативност 
на синдикати и здруженија на рабо-
тодавачи и правно толкување на ва-
кавата дискриминаторска одредба и 
упатство како да се поднесат докази 
за членство, а да не се бара потврда 
од работодавачот. Иако барањето е 

поднесено во 2012 до денес на него 
не е одговорено. 

Молкот и одбивањето да се решат 
дефектите во ЗРО ја отсликува гене-
ралната антисиндикална политика во 
Македонија. Можни се само „прија-
телски“ и „конструктивни“ синдика-
ти. Тие во светската јавност инаку 
се познати под терминот „жолти“ 
синдикати – кои ги бранат правата 
на работодавачите или властите на 
сметка на своето членство. 

Ваквата политика има своја ло-
гика бидејќи бунтовни синдикати, 
каков што е новинарскиот, можат да 
претставуваат сериозен проблем во 
процесот на пацифизација и умртву-
вање на, по дефиниција, критичкото 
професионално новинарство. 

 Ова особено се дојде до израз 
при процесот на носење на Законот 
за медиуми и Законот за електронски 
и аудио-визулени услуги во 2013 го-
дина. Забелешките и аргументите на 
ССНМ беа до таа мерка игнорирани 
како воопшто да не се поднесени. 
Згора не се, при едно од решенијата 
за составот на Агенцијата за медиуми 
беше предложено во неа да членува 
претставник на Сојузот на синдикати-
те на Македонија-ССМ каде де факто 
не постои новинарски синдикат!?

На новинарско прашање зошто 
претставник на Сојузот на синдика-
тите во Агенција за медиуми, кога вра-
ботените во медиумската индустрија 



20

имаат свој легитимен гранков синди-
кат во лицето на ССНМ министерот 
Иво Ивановски одговори: „Тие не се 
репрезентативен синдикат“. 

Подоцна ваквото решение е отфр-
лено од самиот предлагач кој како 
претставници на медиумската заед-
ница ги препознава делегираните 
од Здружението на новинари (ЗНМ) 
и Македонската асоцијација на но-
винари (МАН). Но непризнавањето на 
новинарскиот синдикат како репре-
зент на медиумската заедница беше 
нескриено демонстрирано. 

Банкрот на идеали 
Практично, искуството на ССНМ во 

четирите години од неговото форми-
рање, покажува дека сите одредби од 
Уставот, Законот за работни односи, 
меѓународните протоколи и докумен-
ти се само параван зад кој се крие 
директна дискриминација на нови-
нарите и медиумските работници. 
Притисокот преку социјално – еко-
номскиот статус, односно закани од 
отпушања, намалувања на платите, 
деградирање, мобинг се препознае-
ни како убедливо најприсутен начин 
за дисциплинирање на новинарите 
и гушење на слободата на изразу-
вање. Истовремено, антисиндикал-
ните мерки и на ниво на редакции и 
на инстуционално ниво го оневозмо-
жуваат синдикалното организирање и 
спротивставување на деградирањето 
на професијата. 

Преку прогонот на синдикалните 
претставници и членови се создава 
атмосфера во однос на сите врабо-
тени како кон „граѓани од втор ред” 
кои мораат да молчат и извршуваат 
наредби. 

Оттаму не зачудува што истражу-
вањето на ССНМ 24 покажа порази-
телни податоци за интергитетот и 
слободата на новинарскиот труд. 
Цензурата во редакциите, според 
анкетата спроведена во 2013 годи-
на врз репрезентативен примерок 
од 300 професионални новинари, е 
присутна со високи 64%, а автоцен-
зурата со 53%. 

Следното истражување 25 на ССНМ 
оди чекор понатаму, демонтирајќи 
го и откривајќи го доминантниот 
дискурс во новинарската заедни-
ца – демотивација, избегнување на 
истражувачкото новинарство и по-
литички неподобни теми, додека 
послушност, партиска подобност и 
добрите односи со менаџментот се 
сметаат за предуслов за напредување 
во кариера. 

Синдикатот, според природата 
на својата работа, преку одбрана 
на слободните и професионални 
медиуми ја промовира и брани де-

 24 „Бела книга за професионалните и работни 
права на новинарите“, ССНМ, Скопје 2014
 25 „Прекарнара работа во медиумската ин-
дустрија“ ССНМ, Скопје 2014



21

мократијата. Нема таков сопственик 
на медиум, нема таков центар на моќ 
кој јавниот интерес ќе го смета за по-
важен од својот. 

Меѓутоа со забраната на синди-
кално организирање, редакциите се 

замолкнати, новинарите демотивира-
ни, исплашени и малодушни, подгот-
вени лесно да прогласат банкрот на 
сопствените идеали.



22

СЛУЧАЈОТ НА ПЕТТЕМИНА ОТПУШТЕНИ 
НОВИНАРИ ОД „УТРИНСКИ ВЕСНИК“ 
Гушење на правоТо да Ги браниш 
своиТе права

Ѕвездан ГеорГиевски

Случајот на петтемина отпуште-
ни новинари на „Утрински весник“ 
во 2011 година e симптоматичен, па 
дури и парадигматичен за односот 

на општеството (поточно: државата) 
кон новинарството како еден од нај-
важните сегменти во остварувањето 

на демократијата, кон работниците и 
нивното легитимно право да ги бра-
нат своите права и кон „моќниците“, 
во случајов работодавачите. Сите 
петмина ја тужеа компанијата пора-
ди, според нив, незаконскиот прекин 
на работниот однос, но без оглед на 
фактот дека сите петмина беа избр-
кани од исти причини и со речиси 
идентично образложение, кај трој-
ца од нив тужбите беа одбиени како 
неосновани не само во првостепената 
постапка, туку и пред Апелационен 
суд Скопје, како и пред Врховниот 
суд. Првостепениот суд во два слу-
чаја реши во полза на тужителите. Кај 
едниот случај, во моментот кога се 
пишува овој текст (20 јануари 2015) 
оваа пресуда ја потврди Апелацио-
ниот суд и сега се наоѓа на ревизија 
пред Врховниот суд, додека во дру-
гиот случај се’ уште се чека одлуката 
на Апелациониот суд. 

Бркањето од раБота на петте-
мина новинари на „Утрински 
весник“ и контроверзните 
сУдски процеси што произ-
легоа потоа, го означи поче-
токот на новата ера во маке-
донското новинарство – ера 
на страв и послУшништво и 
ера на самоволие на раБото-
давачите и центрите на моќ. 
сето тоа спроведено прекУ 
искористливите правни про-
цедУри. 



23

Овој случај не е парадигматичен 
само поради неконзистентноста на 
истите судови да донесуваат различ-
ни пресуди во идентични процеси, 
ниту само поради дефинитивно не-
умерено долгото траење на проце-
сите (особено кај оние случаи чии 
тужбени барања беа усвоени од Су-
дот), туку затоа што станува збор за 
еден од првите случаи кога, дотогаш 
прикриените закани кон новинарите, 
отворено и, би рекле, безобразно се 
реализираат. Тука треба да се напо-
мене дека сите петмина избркани: 
Билјана Јовановска, Оливера Војнов-
ска, Катица Чангова, Фарко Шакири 
и Тамара Грнчароска, без исклучок 
беа искусни новинари со повеќеде-
цениско професионално искуство 
зад нив и без никаква дамка на нив-
ните професионални кариери. Една 
од карактеристиките на овој случај 
беше што неколку судски процеси беа 
мониторирани од повеќе невладини 
организации (меѓу кои и Хелсинш-
киот комитет), а доби и меѓународна 
димензија, затоа што за настаните во 
„Утрински весник“ се заинтересира 
и Германскиот новинарски синдикат. 
Имено, „Утрински весник“ е дел од 
корпорацијата МПМ (Медија Принт 
Македонија), која во тоа време му 
припаѓаше на германскиот WAZ 
(Westdeutsche Allgemeine Zeitung).

ХронолоГијаТа на едно 
најавено оТпушТање

Но, да се задржиме на хроноло-
гијата. Уште од почетокот на 2011 во 
МПМ почнува да се зборува за рацио-
нализација на вработените (односно 
за отпуштања). Во тој момент веќе се 
блокирани сметките на телевизијата 
А1, на весниците „Време“, „Шпиц“ и 
„Коха е ре“, а прекинува да излегу-
ва и неделникот „Глобус“. Во јуни 
таа година е завршен уште еден из-
борен циклус со убедлива победа 
на ВМРО-ДПМНЕ. Во медиумската 
индустрија се јавуваат нови големи 
играчи од типот на информатичката 
компанија „Сеавус“ (таа во сопстве-
ност тогаш ги имаше неделникот 
„Форум“, месечникот „Лајф“, аген-
цијата „Макфакс“ и радиото „Равел“). 
Тогаш е веќе обелоденета аферата 
за „750.000 евра во шише“, за која се 
врзува името на првиот човек на МПМ, 
Срѓан Керим. Весникот „Дневник“ во 
тој миг драстично ја менува својата 
уредувачка политика, така што „Ут-
рински весник“ останува можеби 
единствениот опозиционен медиум. 
Во новинарската чаршија се’ поглас-
ни се озборувањата дека компанијата 
решила безболно да го затвори весни-
кот и веќе се зборува за отпуштање 
на десет новинари. Редакцијата во тој 
момент број 47 вработени, од кои 33 
се новинари. Отпуштањето на десет 



24

новинари (речиси една третина од 
целиот погон) навистина претставу-
ва сериозен удар во непреченото 
излегување на весникот. Овие озбо-
рувања се засилуваат со ненадејната 
и целосно нетранспарентна смена на 
главната уредничка на „Утрински“ 
Нина Ниневска Фидановска (инаку 
единствената која е избрана на оваа 
функција преку конкурс, но која не 
успеа да остане на оваа позиција ни 
две години) со Соња Крамарска, за 
која веднаш почнува да се зборува 
дека се согласила да ги спроведе 
мерките на „централата“. Од друга 
страна, платите на новинарите се дви-
жеа меѓу 200 и 400 евра, што значи 
дека на годишно ниво заштедата на 
компанијата на ниво на нето-плата 
би била околу 30.000 евра, што во 
принцип не ги решава финансиските 
проблеми. Но, затоа може да ги реши 
„проблематичните“ новинари.

Како и да е, еден ден по сечењето 
на роденденската торта (првиот број 
на „Утрински весник“ излезе на 23 
јуни 1999 година), значи на 24 јуни 
2011 година (петок) најавен е соста-
нок на Редакцијата со луѓе од „цен-
тралата“, на кој ќе биде соопштен 
начинот на бодирање на луѓето што 
треба да бидат отпуштени. Синди-
катот, се разбира, не е консултиран 
за мерките, ниту за начинот на кој ќе 
се спроведат. Нервозата уште пред 
состанокот е голема. На состанокот 

се потврдуваат сомневањата дека ќе 
има бркања од работа (најавени се 
отпуштања на десет новинари), при 
што главниот збор при изборот ќе го 
водат уредниците, односно главна-
та уредничка. Уште тука се чувствува 
ароганцијата на работодавачот, кој 
иако планира колективни отпуштања, 
нема намера да се консултира со 
претставниците на вработените, иако 
тоа му е и законска обврска (член 95 
од Законот за работни односи).

револТоТ и по неГо

По завршувањето на состанокот, 
револтот е голем и поголемиот дел 
од Редакцијата одбива да работи за 
следниот број на весникот. Колекти-
вот решава да свика прес-конферен-
ција на која ставовивте ги образло-
жува највозрасната новинарка меѓу 
нив – Билјана Јовановска (што ќе ја 
чини работно место). Вечерта тројца 
новинари (Билјана Јовановска, Фар-
ко Шакири и Тамара Грнчароска) се 
поканети на А1 телевизија да ја об-
разложат ситуацијата. Бадијала е што 
тие ја пласираат тезата дека „Утрин-
ски весник“ може да направи посе-
риозни заштеди без вакви радикални 
мерки и дека весникот и натаму ќе 
продолжи да излегува и ова телевиз-
иско гостување се смета за „кршење 
на дисциплината“ (на новинарите им 



25

е префрлено дека гостувале на „не-
пријателска телевизија“). 

Иако редовно ги извршуваат свои-
те задолженија, овие новинари веќе 
се „на заб“ на раководството, па така 
веќе следната недела главната уред-
ничка на Билјана Јовановска усно ѝ 
соопштува дека е суспендирана. Меѓу 
колегите што застануваат во одбрана 
на колешката Јовановска се Оливера 
Војновска и Катица Чангова. Една не-
дела по искажаниот протест (1 јули, 
петок), во просториите на МПМ се 
викнати петтемина новинари, а на 
Јовановска и Војновска им се врачени 
отказните решенија. Новинарскиот 
синдикат и Здружението на новинари 
на Македонија најавуваат протестен 
марш за истераните колешки и за 
состојбите во А1 телевизија, за по-
неделник, 4 јули. По завршувањето на 
маршот, веќе подготвените отказни 
решенија им се дадени и на Тамара 
Грнчароска, Катица Чангова и Фарко 
Шакири. 

Сите петмина имаат речиси иден-
тично решение за прекин на работни-
от однос – „грубо кршење на дисци-
плината и нанесување штета на весни-
кот“. Не само што нема отказен рок 
и нема дисциплинска комисија која, 
евентуално, би ги утврдила фактите, 
туку на новинарите им е забранет и 
влезот во просториите на весникот. 
Веднаш станува јасно дека Законот 
за работни односи е грубо прекршен. 

Имено, во законот се вели дека при 
откажување на договорот за врабо-
тување, работодавачот мора да ја до-
каже основаноста на причината која 
го оправдува отказот и истите да ги 
наведе во образложението (чл. 72), а 
докажувањето на основаноста можат 
да ја направат само дисциплинската 
комисија и комисијата за проценка 
на штета, кои не се ни формирани во 
периодот на добивањето на отказот. 
Исто така, работодавачот мора пис-
мено да го предупреди работникот за 
неисполнување на обврските и мож-
носта на отказ (чл. 73), а писмено пре-
дупредување – нема! Законодавецот 
таксативно ги набројува и постапките 
што се подведуваат под „грубо кр-
шење на дисциплината и нанесување 
штета на весникот“, како и другите 
постапки на работникот поради кои 
се добива отказ (во членовите 80 и 
81), но во нив случајот на петтемина 
од „Утрински“ тешко може да се вкло-
пи. На уредно упатените приговори 
за отказни решенија, никогаш не е 
одговорено, иако работодавачот (спо-
ред чл. 91 од истиот закон) е должен 
во рок од осум дена да одговори на 
приговорот. 

Треба да се каже дека во меѓувре-
ме, поточно на 27 јуни, претставници 
на Самостојниот синдикат на нови-
нарите и медиумските работници 
одржуваат средба со раководство-



26

то на МПМ. Како резултат на овој 
состанок, Синдикатот подготвува 
предлог како да се избегнат от-
пуштањата и на кој начин може да се 
добие претпоставената заштеда. Но, 
натамошни преговори повеќе нема. 
Германскиот синдикат Ver.di (Veriante 
Dienstleistungsgewekschaft) бара од 
бордот во Германија и Македонија „во 
Македонија да се однесуваат соглас-
но германските стандарди на циви-
лизираност и коректност“, а отказите 
се оценуваат како „непримерни и не-
соодветни“. Конечно, со овие откази 
се кршат и меѓународните конвенции, 
особено Конвенцијата за прекин на 
работа на Меѓународната организа-
ција на трудот (1982), која Македонија 
ја има ратификувано. Освен што таму 
стои дека не смее да се донесе реше-
ние за прекин на работа поради син-
дикални активности (чл. 5), децидно е 
напишано дека договорот за работа 
на работникот нема да се прекине 
поради однесувањето на работни-
кот пред да му се даде можност да 
се одбрани од наводните обвинувања 
(чл. 7). Се разбира, на новинарите од 
„Утрински“ не им беше дадена никак-
ва можност да се бранат.

премрежијаТа на правниТе биТки

Оштетените новинари продолжу-
ваат со правната борба. На 18 јули 
Државниот инспекторат за труд изда-

ва Решение во кое се вели дека добил 
пет писмени барања за заштита на 
правата од работен однос од вра-
ботени во „Утрински весник“, дека 
извршил инспекциски надзор и дека 
констатирал дека отказните решенија 
се неуредни, па затоа му наложува на 
работодавецот да донесе одлука за 
поништување на одлуките за преста-
нок на работниот однос. Посебно е 
индикативен наодот на Инспекцијата 
дека повикувањето на чл. 239, ст. 3 
(организирање на штрајк кој не спо-
ред закон или колективен договор). 
Во образложението никаде нема 
констатација дека штрајк имало, ниту 
како е констатирано дека тие не се 
според Закон или КД, бидејќи за тоа 
треба да се потпре на мислење, наоди 
од други институции!

Бидејќи компанијата не постапува 
по налогот на инспекциските служби, 
новинарите решаваат правдата да ја 
бараат на Основниот суд 2 во Скопје, 
но и пред Управниот суд. Управниот 
суд, слично како и Државниот инспек-
торат, констатира сериозна повреда 
на управната постапка и кршење на 
законите, но и тоа не е доволно МПМ 
да ги повлече отказните решенија. 

Тужбите се поднесени во закон-
скиот рок (чл. 91, ЗРО) на 21 јули 
2011 година. За судските постапки, 
најблаго речено, може да се каже 
дека превладува слободното суди-
ско убедување. Во поголемиот дел од 



27

процесите судиите проценуваат дека 
штрајкот не е спонтан, односно дека 
постои кршење на работната дисци-
плина (иако во решенијата за прекин 
на работниот однос, штрајкот не се 
потенцира како причина за губење 
на работното место, туку кршење на 
редот и дисциплината). Интересно 
е дека ист судија во еден од случа-
ите ги зема овие наводи предвид и 
ја отфрла тужбата, а Апелациониот 
суд го потврдува неговото решение, 
наведувајќи дека Судот има право да 
цени околности кои не се наведени 
во Решението за прекин на работни 
односи (што е единствен преседан 
во севкупното овдешно право); до-
дека во друг случај ги зема предвид 
наводите на тужителот и досудува во 
негова полза, при што Апелација го 
прифаќа и ова решение!? Во повеќе-
то случаи не е земено предвид ниту 
непочитувањето на процедурата при 
вакви случаи. Имено, повреда дисци-
плината и редот може да се утврди 
единствено дисциплинска комисија 
и тоа преку дисциплинска постапка. 
За волја на вистината, МПМ формира 
Комисија за проценка на штета - ама 
два дена по давањето на откази-
те и тоа штетата не е проценета во 
материјална вредност, туку описно 
(причинета е голема штета), но не и 
за основаноста на обвиненијата кон 
новинарите. Практично, без конкрет-
ни докази, утврдено е дека постои 

одговорна група која настојува на-
мерно, со однапред поставена цел да 
го наруши работниот процес. Тоа зна-
чи дека дифренцијацијата на рабо-
тиците се врши по основ на нивното 
„бунтување“ а не по други, однапред 
договорени и прифатени критериуми. 
Кон ова во прилог е и фактот дека 
поголемиот број од новинарите го 
прекинале работниот процес, но само 
овие петмина се казнети и истерани 
од работа.

Пресвртот во судските случаи до-
аѓа кон крајот на 2013 кога и Основ-
ниот суд Скопје 2 и Апелациониот суд 
донесоа одлука дека нема основа за 
прекин на работниот однос кај Фарко 
Шакири и ѝ наложија на компанијата 
да го врати на работа. За волја на вис-
тината, случајот на Шакири за нијанса 
се разликува од случаите на другите 
негови колеги. Имено, согласно пра-
вилата на весникот, тој во критичниот 
петок имал слободен ден, така што 
не можел да не ги извршува своите 
задолженија, бидејќи не можел ни да 
ги има. Дошол во Редакцијата само 
за да присуствува на состанокот со 
делегацијата од „централата“ и да се 
информира за новите мерки. Него-
виот случај уште е на ревизија пред 
Врховниот суд на РМ.

На 30 декември 2013 година, Ос-
новниот суд Скопје 2 Скопје пресу-
дува во полза на Билјана Јовановска 
(решението е доставено на 17 јану-



28

ари 2014 год.). Првостепениот суд 
заклучил дека не станува збор за ор-
ганизиран незаконит штрајк, туку за 
излив на незадоволство. Судот, исто 
така, ги ценел исказите на сведоците 
кои потврдиле дека тужителката не 
била организатор или поттикнувач 
на прекин на работа. Судот донесува 
заклучок дека нема докази кои одат 
во прилог на тужената странка и дека 
решението за отказ (читај решенија-
та, кои се идентични по содржина) се 
донесени експресно, паушално и без 
материјални докази. Нејзиниот случај 
се’ уште се наоѓа пред Апелациониот 
суд Скопје.

Токму на овој случај се осврнува 
и Хелсиншкиот комитет (кој ги мори-
торираше повеќето процеси на нови-
нарите на „Утрински весник“ против 
МПМ), констатирајќи го недозволиво 
долгото траење на судскиот процес. 
Имено, судските спорови произле-
зени од работни односи се итни, а 
Законот за парнична постапка пред-
видува дека тие пред првостепениот 
суд треба да завршат во рок од шест 
месеци (чл. 405, ст. 4 од ЗПП), доде-
ка процесот на Јовановска на оваа 
инстанца траеше две и пол години! 
Според истиот член, второстепена-
та инстанца (Апелационен суд) мора 
најдоцна во рок од 30 дена да доне-
се одлука по жалбата по пресудата 
во првостепената инстанца, додека, 
ете, Јовановска ова решение го чека 

повеќе од една година. Додуша, и 
кај другите случаи има неразумно 
долго траење на процесите, но кај 
Јовановска и Шакири тоа е навистина 
драстично.

Денес, повеќето од петтемина 
искусни новинари не се занимава-
ат повеќе активно со новинарство. 
Што значеше овој случај за состој-
бата со македонското новинарство, 
за втераниот страв меѓу новинарите, 
за осилувањето на работодавачите, 
веројатно и не треба премногу да се 
објаснува. Доволно е да се погледаат 
главните медиуми во земјата и да се 
сфати до каде сме стигнале и зошто 
сме стасале таму. Но, тоа е тема за 
некоја друга, поопсежна студија.



29

СЛУЧАЈ АЛФА ТВ

санта аргирова

Случајот на Алфа ТВ, нејзината 
продажба, со малку зборови може 
да се нарече – продажба во молк, 
зад грбот на јавноста и вработените, 
негирана до последниот момент од 
раководството на телевизијата, про-
дажба што неповратно го промени 
севкупниот израз на Телевизијата.

Всушност, „трансакцијата“ со 
Алфа ТВ подолго време беше само 
трач, а обидите на новинарите тоа 
да се провери наидуваа на деманти. 

Алфа ТВ беше дел од компанијата 
„Фершпед”, медиум кој за кусо време 
стана респектиран и влијателен, со 
јасно изградени контури на телевиз-
искиот израз, отворена за информа-
ции надвор од вообичаената ретори-
ка на поголемиот број телевизии со 
национална концесија.

Телевизијата започна со емиту-
вање на програма на 3 Јуни 2008 
година. На пазарот на електронски 

медиуми, меѓу веќе етаблираните Си-
тел,Телма и Канал 5, а особено А1 со 
најголем рејтинг, телевизијата излезе 
со високо мотивирани, докажани про-
фесионалци и за кусо време Алфа ТВ 
го зголеми рејтингот, но уште повеќе 
го зајакна влијанието и довербата во 
неа. Во истражувањето на Агенцијата 
Рејтинг за УСАИД за 2011, е наведено 
дека дотогаш немаат забележано та-
ков пораст на довербата во еден ме-
диум за толку кусо време како што тоа 
го постигна Алфа ТВ, и тоа не само 
кај медиумите во Македонија туку и 
во регионот.  1  2

 1 УСАИД: Сител со убедливо најголема до-
верба меѓу телевизиите, Вечер прв дознава, 
01.24.2012 
 2 Љупчо поповски, Македонија е попартизи-
рана отколку во време на комунизмот, Утрин-
ски весник, 22.01.2012, http://www.utrinski.
mk/?ItemID=D3422E51B1663444BEF51F2E9
C801BD0&commentID=453709&pLikeVote=1

http://www.utrinski.mk/?ItemID=D3422E51B1663444BEF51F2E9C801BD0&commentID=453709&pLikeVote=1
http://www.utrinski.mk/?ItemID=D3422E51B1663444BEF51F2E9C801BD0&commentID=453709&pLikeVote=1
http://www.utrinski.mk/?ItemID=D3422E51B1663444BEF51F2E9C801BD0&commentID=453709&pLikeVote=1


30

...„Алфа ја гледаат оние што пра-
ват разлика, го проценуваат понуде-
ното и не ја губат својата индивиду-
алност во понудените бои, за да ја на-
прават на крајот са ми те тие разликата 
во нашето општество кон подобро“..., 
изјави во интервју за Вест, со наслов - 
Алфа е за луѓе што мислат, Љубомир 
Николовски, програмски директор на 
Алфа ТВ, при крај на 2010 година. 3

Интервју кое следуваше по шпе-
кулациите дека српската телевизија 
„Пинк” ја купила македонската те-
левизија Алфа. Како што известуваа 
медиумите, 4 според неофицијални 
извори, договорот бил склучен, а ТВ 
Пинк стекнува стопроцентна сопстве-
ност врз Алфа телевизија. Но, кога се 
очекуваше да пукне шампањското, 
пукна информацијата - нема договор, 
„Алфа” не се продава.

МедиуМите ја открија 
продажбата на алфа тв

Две години подоцна, јавноста 
помисли дека ќе се повтори филмот 

 3 Алфа е за луѓе што мислат, Вест, 04.12.2010, 
http://www.vest.com.mk/home.asp?ItemID=4
272CA0DD2B32540BE748DEEBDE3A80D
 4 „Пинк“ ја купува ТВ Алфа, Дневник онлајн, 
06.11.2010, http://www.dnevnik.mk/?ItemID=
479FF1003212BE4C9160EA5BF1B056BA

со новите шпекулации за повторна 
продажба на Алфа ТВ. Како што на-
пиша новинарот Саше Димовски во 
Фокус: „...така и изгледаше, оти сите 
претходни распрашувања меѓу луѓето 
во „Алфа”, до блиските на раковод-
ството во „Фершпед” и политичките 
структури, беше дека не е продадена 
телевизијата, туку наводно само кон-
цесијата што ја имала телевизијата 
за Скопје, терестријалната, каде што 
ја гледале со обична антена, а оваа 
„Алфа” која ја гледаме преку кабел-
ските оператори, не е продадена. 
За да бидат поуверливи, внатрешни 
извори ми докажуваа дека дневни-
ците за патување ги подигнувале од 
„Фершпед”, директорите се исти, 
платата доаѓа од истото место!“ 5

Ниту вработените во Телевизијата 
не можеа да добијат точна инфор-
мација од своите претпоставени за 
тоа што се случува, дали Алфа ТВ ќе 
добие нов газда.

Конечно, на крајот на октомври, 
2012 се дозна, од медиумите, дека 
Алфа ТВ била продадена, 4 месеци 
порано (25.06.2012), а газда на фир-
мата, која во Скопје била основана 
само за оваа зделка, е офшор ком-

 5 Саше Домовски, Дали Штерјо Наков мораше 
да ја продаде „Алфа“ за да не заврши како 
Велија?, Фокус, 29,03,2014, http://fokus.mk/
dali-shterjo-nakov-morashe-da-ja-prodade-alfa-
za-da-ne-zavrshi-kako-velija/

http://www.vest.com.mk/home.asp?ItemID=4272CA0DD2B32540BE748DEEBDE3A80D
http://www.vest.com.mk/home.asp?ItemID=4272CA0DD2B32540BE748DEEBDE3A80D
http://www.dnevnik.mk/?ItemID=479FF1003212BE4C9160EA5BF1B056BA
http://www.dnevnik.mk/?ItemID=479FF1003212BE4C9160EA5BF1B056BA
http://fokus.mk/dali-shterjo-nakov-morashe-da-ja-prodade-alfa-za-da-ne-zavrshi-kako-velija/
http://fokus.mk/dali-shterjo-nakov-morashe-da-ja-prodade-alfa-za-da-ne-zavrshi-kako-velija/
http://fokus.mk/dali-shterjo-nakov-morashe-da-ja-prodade-alfa-za-da-ne-zavrshi-kako-velija/


31

панија регистрирана на холандските 
Антили.

Требаше малку време да се открие 
мистериозниот купувач иако Законот 
за радиодифузија и европскиот дух 
на демократски вредности кон кој се 
стремиме, значи транспарентност и 
отчетност кај медиумите. Имено 
„пред пренесувањето на правата и 
обврските кои произлегуваат од ра-
ботниот однос на работниците кај 
работодавачот - преносител на рабо-
тодавачот - стекнувач, преносителот 
и стекнувачот се должни претходно 
да ги информираат синдикалните 
организации за овој факт и да ги 
консултираат истите, со цел да се 
постигне договор за: 1) утврдениот 
или предложениот датум на прене-
сување; 2) причините за таквото пре-
несување; 3) правните, економските 
и социјалните импликации за работ-
ниците и 4) предвидените мерки во 
врска со работниците.“ (чл. 68-б, ст.1 
од ЗРО). Уште повеќе, во истиот ЗРО 
се потврдува дека информирањето 
и консултирањето ја опфаќа секоја 
предвидена мерка, особено кога 
постои закана за вработувањата, за 
одлуките кои можат да доведат до 
суштински промени во организација 
на работата или во договорните об-
врски (чл. 94-а, ст. 4). 

Обврска за работодавачот да ги 
информира работниците за прашања 
од значење за нивната економска и 

социјална положба предвидува и 
Општиот колективен договор. 

Јавноста мора да знае кој е соп-
ственик на медиумот, а преку него кој 
и какво влијание врши во јавноста. 
Само така, јавноста може да цени 
кому и колку ќе му верува!

Регионалниот  интернет портал 
„Балкан Инсајт“ потврди дека имал 
увид во документи од Централни-
от регистар во кои како нов соп-
ственик на телевизијата е впишана 
компанијата CHS, преку фирмата 
CHS Invest Group, регистрирана во 
Скопје, која за 56 отсто од акциите 
на „Фершпед“ платила 2,5 милиони 
евра, a купувањето е направено уште 
на 25 ти јуни. 6

Српската фирма е во целосна 
сопственост на Comtrade Holding, 
чиј газда е Веселин Јевросимовиќ, 
оф-шоп компанија регистрирана на 
Холандските антили. Фирмата CHS 
Invest Group, според порталот, била 
регистрирана во Скопје три дена пред 
купувањето на телевизијата. Компа-
нијата стана главен акционер и може 
самостојно да донесува одлуки. За 
продажбата, според нив, не бил ин-

 6 Sase Dimovski, Gordana Andric, Serbs 
buy Macedonian’s Alfa TV, Balkan Insight, 
25.10.2012, http://www.balkaninsight.com/
en/article/serbs-buy-macedonia-s-alfa-tv

http://www.balkaninsight.com/en/article/serbs-buy-macedonia-s-alfa-tv
http://www.balkaninsight.com/en/article/serbs-buy-macedonia-s-alfa-tv


32

формиран Советот за радиодифузија 
и покрај законската обврска за тоа. 7 

„Проверки веќе се вршат, но мо-
рам да кажам дека состојбата со 
телевизијата Алфа, како и со Тел-
ма и штипската телевизија Ирис е 
посложена од другите телевизии во 
земјава. Станува збор за акционерски 
друштва и ситуацијата е поразлич-
на од оние медиуми што имаат само 
еден сопственик“, изјави за Утрин-
ски весник претседалот на Советот 
за радиодифузија, Зоран Трајчевски. 
Програмскиот директор на телеви-
зијата, Љубомир Николовски изјави 
дека нема никаква информација за 
продажбата на Алфа.

Новинарот на Фокус, Саше Димов-
ски, напиша: „...почнувам јас со ба-
рање информации кај управителката 
на заедничката досегашна фирма на 
„Фершпед”, „Макошпед”, „Европа” и 
„Технометал”, кои ја имаат основано 
„Алфа” телевизија. Мелпомени Кор-
нети, на моето прашање за продажба-
та на телевизијата, прво се обиде да 
каже дека нема продажба, за каква 
продажба прашувам, но кога и посо-
чив дали управителката знае дека во 

 7 Sase Dimovski, Secretive Takeover Leaves 
Macedonian TV’s Fate in the Dark, Balkan 
Insight, 25.01.2013, http://www.balkaninsight.
com/en/article/secretive-takeover-leaves-
macedonian-tv-s-fate-in-dark

фирмата сега не е мнозински газда 
Штерјо Наков, туку белградската но-
винарка Симонида Кажиќ, која е за-
пишана како управител, разговорот, 
кој не траеше повеќе од една мину-
та, доби комплетно нов тек: Корнети 
рече дека во овој момент став на ком-
панијата е да не даваат информации 
за продажбата!“

„Дали Штерјо морал да ја прода-
де АЛФА ТВ во замена за неговата 
слобода по поништување на прива-
тизацијата на Фершпед“, оваа дилема 
ја отвори неделникот Фокус. Весни-
кот пишуваше дека: ,,сè погласни се 
муабетите дека Штерјо Наков не ја 
продал Алфа ТВ, затоа што сакал, 
туку морал да го подари неговиот 
дел, вреден 2,5 милиони евра во 
телевизијата за само 150.000 евра, 
во замена за слободата, со која бил 
уценуван од власта,,.

Продажбата четири месеци ус-
пешно се криеше од јавноста во 
Македонија, но и од вработените во 
телевизијата „Алфа”. Продажба која, 
како што се шпекулира, ја овозможи 
одлуката на судот со која државата не 
успеа по судски пат да докаже дека 
„Фершпед“ е незаконски приватизи-
ран. Шпекулациите укажуваа дека 
власта го уценувала Штерјо Наков 
дека ќе изгуби сѐ со поништувањето 
на приватизацијата на „Фершпед”, 
наводно му се заканувале дека ќе 
го апсат, а со шетањето со лисици 

http://www.balkaninsight.com/en/article/secretive-takeover-leaves-macedonian-tv-s-fate-in-dark
http://www.balkaninsight.com/en/article/secretive-takeover-leaves-macedonian-tv-s-fate-in-dark
http://www.balkaninsight.com/en/article/secretive-takeover-leaves-macedonian-tv-s-fate-in-dark


33

до суд, ќе се правеле спотови пред 
претстојните избори.

Неколку месеци по овие созна-
нија, на 23.05.2013, како што соопшти 
Советот за радиодифузија, Алфа ТВ 
доби дозвола за вршење радиоди-
фузна дејност на национално ниво. 
Телевизијата ја доби концесијата која 
до пред две години ја имаше А1 Те-
левизија. 

алфа тв отпушта новинари

Во септември 2013 година новина-
рот Владимир Мирчески доби отказ. 
Претходно, како што се дозна, тој 
му се спротивставил на Коле Чашу-
ле, одговорниот уредник на Инфор-
мативната програма во Алфа ТВ, во 
текстот за лустрацијата на академик 
Божин Павловски да додава работи 
со кои што новинарот не се согласу-
ва. Поради правните процедури, кои 
беа во тек, тој остана воздржан од 
коментар. Посочи, за Нова ТВ, дека 
неговиот однос со Чашуле најдобро 
може да се види во колумната на Бо-
жин Павловски кој напиша: „Нови-
нарот што го подготвил и емитувал 
тој избалансиран прилог за мене, 
доживеал понижување и притисок 
токму од Коле Чашуле (помладиот). 
А телевизијата со задоцнување го 
емитувала соопштението што било 
подготвено за сите провладини ме-
диуми. Бидејќи ништо од тоа не гле-

дав, не се почувствував обврзан да 
реагирам на тие глупости. Читателите 
на моите романи не би прифатиле 
ваков вид „државни“ манипулации. 
Но, моите синови не можеле да му 
се начудат на Коле Чашуле (помлади-
от), кој наместо да биде среќен што 
неговиот соработник му го обелил 
образот пред јавноста, постапил како 
да е вработен во Центарот за комуни-
кации. Ако морал да го емитува тоа 
монструозно соопштение на власта, 
не можел ли да ме покани и мене, за 
да се избалансира сензацијата и да 
му го спаси угледот на својот сора-
ботник? Како што се прави во циви-
лизираниот свет“.

Во период од една недела отказ 
доби и новинарот Бојан Стојановски, 
кој беше дел од тимот кој ја доби на-
града на МИМ за најдобра истражу-
вачка сторија за партиски предизбор-
ни вработувања. 

-Бев на годишен одмор и само што 
се вратив веќе следниот ден ме по-
вика главниот и одговорен уредник 
и ми соопшти дека од утре не треба 
повеќе да доаѓам на работа поради 
финансиски причини, изјави Стоја-
новски за Нова ТВ. 

Овие отпуштања беа повод првите 
луѓе на новинарскиот синдикат Тама-
ра Чаусидис и Драган Антоновски да 
побараат средба со менаџменот на 
Алфа ТВ. На средбата присуствуваа 



34

двајцата директори Симонида Казиќ 
и Љубомир Николовски. 

На средбата е договорено дека 
синдикалниот претставник во ТВ 
АЛФА во иднина ќе биде информи-
ран и вклучен во одлуките доколку 
дојде до ситуација да биде потребно 
намалување на бројот на вработени-
те. При тоа, како што беше речено, 
клучниот критериум за оценување 
ќе биде квантитетот и квалитетот на 
работата. 

Менаџментот не криел дека по-
стои превработеност во информа-
тивната редакција на телевизијата 
поради што, како што тврделе, биле 
извршени и последните отпуштања 
на новинари кои биле под договор 
на определено време.

Од страна на ССНМ менаџментот 
е информиран дека новинарите кои 
се отпуштени имале склучени Дого-
вори за вработување без назначено 
времетраење, поради што согласно 
член 14 став 3 од Законот за работни 
односи тоа се смета за договор на 
неопределено време.

На средбата се разговарало и за 
информациите за судир на главниот 
и одговорен уредник со еден од от-
пуштените новинари, како и за работ-
ната атмосфера во редакцијата. Од 
страна на синдикатот менаџментот е 
информиран дека кога станува збор 
за членови-новинари професионал-
ните стандарди се клучни во вршење-

то на работата и дека согласно но-
виот закон за мобинг доколку бидат 
подложени на притисок писмено ќе 
ги информираат за случувањата, врз 
основа на што, во иднина можат да 
бидат покренати и правни процедури.

Синдикатот на новинари на двај-
цата им обезбеди адвокатски услу-
ги откако решија да ја тужат теле-
визијата за незаконско отпуштање 
и за мобинг. Исходот и за двајцата 
новинари беше позитивен. Тие беа 
обесштетени.

Уште повеќе што менаџментот на 
Алфа ТВ, на почетокот на 2014 годи-
на, најави дека околу 20 вработени 
во Телевизија Алфа ќе останат без 
работа, а како причина беше наве-
дена лошата економска состојба и 
преголемиот број вработени во те-
левизијата. Меѓу нив и новинари и 
технички персонал.

Менаџерскиот тим проектирал да 
се постигне заштеда од 100 илјади 
евра на годишно ниво. 

Синдикатот на новинари и меди-
умски работници доби уверување од 
менаџментот на телевизијата дека ќе 
се почитуваат законските прописи и 
процедурата во процесот на прогла-
сување на технолошки вишок. 

Синдикалниот лидер на Алфа ТВ, 
Арсиќ за А1 он изјави: „...практично 
новите сопственици ја направија 
превработеноста. Новите сопстве-



35

ници имаат нови уредници, новите 
уредници имаат нов тим, практично 
е покриен секој сектор во АЛФА и сега 
се поклопуваат. Тие дојдоа десетина 
до петнаесет во последната година, 
токму колку што се очекува да бидат 
избркани. Тоа што дел од колегите не 
ги гледате на екраните се должи на 
повеќе фактори. Некои работат во 
позадина, некои воопшто не добива-
ат задачи, некои повремено работат, 
и се согласувам дека АЛФА можеби 
има нова слика на вестите.“ 8

Во мај 2014 година следуваше 
уште едно, драстично, намалување 
на платите на некои од новинари-
те. Алфа, во тој период, барем спо-
ред официјалните бројки, заработи 
најмногу од сите други ТВ станици 
од политичкиот маркетинг за претсе-
дателските и парламентарните избо-
ри. Дали тоа беше суптилен притисок 
некои новинари сами да си заминат 
од Алфа?

технолошки вишок – спорни 
критериуМите за евалуација

Во средината на јуни, минатата 
година, Алфа ТВ објави список на 
резултати од евалуацијата на рабо-
тата на вработените во телевизијата. 

 8 http://a1on.mk/wordpress/archives/273945

Одлуката била да се применат 
четири критериуми на евалуација 
- здравствената состојба, стручна-
та подготовка и квалификации, ус-
пешноста во работењето и значењето 
на работното место како и придоне-
сот во резултатите.

Синдикатот беше исклучен од 
процесот на консултации и беше 
само информиран за одлуките на 
менаџментот, изјави претседателот 
на Независниот новинарски синди-
кат, Тамара Чаусидис по повод ева-
луацијата спроведена во ТВ Алфа 
која ќе биде основа за одлуката за 
отпуштања. 

Чаусидис зборувајќи за крите-
риумите изјави: „Ние приговаравме 
и ги сметаме за нелегитимни и тен-
денциозни критериумите за боду-
вање кои се така дизајнирани за да 
овозможат субјективно оценување. 
Она што по објавувањето на списокот 
на бодирање особено паѓа во очи и 
дополнително не загрижува е што 
меѓу најслабо оценетите новинари 
се и двајцата синдикални претстав-
ници во ТВ АЛФА Љубиша Арсиќ и 
Јасминка Аневска, кои се заштитени 
и со Законот за работни односи и со 
Колективниот договор за приватен 
сектор и кои всушност се обидуваа 
во изминативе месеци да ја запрат, 
односно да и дадат легална насока 
на целата постапка.“

http://a1on.mk/wordpress/archives/273945


36

Таа како пример посочи дека не 
постои критериум искуство, ниту со-
цијална положба што е правило при 
ваков тип на бодување.

„Затоа уредници и новинари со 
децениско искуство, самохрани мајки, 
се најслабо оценети. Од четирите 
критериуми два беа практично исти 
и се потпираат на мислењето на не-
посредниот раководител со што се 
овозможи субјективно арбитрирање, 
со други зборови на непосредниот 
раководител му се даде можност 
практично да решава кого сака да 
го отпушти“, објасни Чаусидис.

Синдикалниот лидер на новина-
рите на ТВ Алфа Љубиша Арсиќ, за 
Нова ТВ објасни дека во евиденцијата 
за 2013 се наведени имиња на нови-
нари кои воопшто таа година не ра-
ботеле во телевизијата. Потоа, тој го 
посочува проблемот со примена на 
четвртиот критериум каде, на пример 
новинари од ист ресор се бодувани 
со десет поени разлика.

Списокот кој го добил интерниот 
синдикат на вработените покажува 
дека најмалку бодови имаат нови-
нарите кои се дел од екипата која 
во Алфа работи пред медиумот да 
биде продаден. Според менаџментот 
најмалку успешни новинари се Санта 
Аргирова, Искра Новаковска, Јасмин-
ка Аневска, Христијан Стојчевски и 
Љубиша Арсиќ, новинари во Алфа 
ТВ од почетоците на медиумот.

Менаџментот на Телевизијата со 
реакција на тврдењата на одредени 
медиуми дека преку процесот на тех-
нолошки вишок Алфа ТВ сака да се 
ослободи од “неподобните“ новина-
ри, водечки во информативната про-
грама пред промената на сопственич-
ката структура, се апсолутно неточ-
ни, груба манипулација на јавноста и 
неуспешен обид за дискредитација 
на Алфа ТВ.

Констатираа оти одредени меди-
уми кои изнесоа исти неточни инфор-
мации, очигледно пласирани од исто 
место, без никакво чувство за објек-
тивно информирање на јавноста, а 
со цел преку сензационалност да ја 
зголемат својата нечитаност, негле-
даност и нерелевантност, упорно на-
стојуваат еден процес кој што од се-
кој аспект воопшто не е лесен за сите 
вработени во Алфа ТВ, да го стават 
во политички контекст за да остварат 
свои валкани и деструктивни цели.

Конечно, по притисокот од ССНМ, 
менаџментот на Алфа ТВ остана на 
кажаното дека, согласно законот, 
вработените на списокот за техно-
лошки вишок, ќе имаат два месеца 
отказен рок во кој ќе им биде испла-
тувана платата, плати како отпрем-
нина чиј број ќе зависи од стажот на 
работникот, согласно законот,како и 
регресот за годишен одмор. 

На прашање на ССНМ од ме-
наџментот на куќата беше одгово-



37

рено дека не се планираат други 
отпуштања затоа што со оваа бројка 
на вработени кои ќе заминат ќе се 
постигне планираната финансиска 
заштеда, соопштија од ССНМ.

Во меѓувреме уште неколку нови-
нари од почетната постава на Алфа 
ТВ, по сопствена иницијатива, ја на-
пуштија Телевизијата.

алфа тв – приМер за 
нетранспарентна продажба

Случајот со Алфа ТВ се вбројува 
во редот на оние показатели кои се 
повод Европската Комисија во свои-
те Извештаи за напредокот на Маке-
донија постојано да се осврнува на 
слободата на изразувањето, искажу-
вајќи серија забелешки и загриже-
ност. 

Во Стратегијата за проширување, 
главни предизвици за 2014-15 годи-
на 9, мегу другото, стои дека некои 
земји од регионот треба да се спра-
ват со неформалниот економски при-
тисок врз медиумите, вклучително и 
преку транспарентност на сопстве-
носта на медиумите. 

 9 European Commission, COMMUNICATION 
FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN 
PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN 
ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND 
THE COMMITTEE OF THE REGIONS, Brussels, 
8.10.2014 COM(2014) 700 final

Алфа ТВ ќе остане како пример за 
нетранспарентна продажба откриена 
благодарение на ретки блесоци на 
истражувачко новинарство, на упор-
носта на Независниот синдикат на 
новинарите и медиумските работници 
во комплицирани околности за не-
гово дејствување и како причина за 
зголемена загриженост на Брисел 
за случувањата во земја кандидат за 
членство во ЕУ која очекува да и се 
додели датум за старт на преговори 
со Унијата.



2015

Овој проект е финансиран од Европската унија


	Вовед 

