
 

 
 
 
 
 
 

REPORT from the Monitoring of the Media Content through 
the Rapid Response Media Mechanism of the Institute of 

Communication Studies  
(time-frame: 23

rd
 of November – 18

th
 of December 2015) 

 
 
 
I. ON THE POLITICAL PLURALISM IN THE MEDIA  
 

Political pluralism is one of the most important dimensions of media pluralism as it enables free and equal circulation 

of different political ideas and opinions. This means that each media outlet individually should endeavor to ensure a 

so-called internal pluralism in the news, or to present all opposing positions on a given topic. This is fairly important 

for the overall democratic public sphere as citizens will be able to obtain a full picture and to form opinion on issues of 

public interest. On the other hand, avoiding reporting on certain topics or distorting the angle by highlighting only one 

view, in the long run, creates ideological manipulation of the public opinion. 

 

The broadcasting media outlets, especially the television broadcasters, have a great significance in informing the 

citizens for the pluralism of views and opinions in the society. They have both legal (Article 61 of the Law on Audio 

and Audiovisual Media Services) and ethical obligation (Article 14 of the Code of the Journalists of Macedonia) to 

provide unbiased and balanced reporting on various political entities and must not reflect political leanings by 

favouring or attacking certain positions.  

 

Given the importance of political pluralism in the election period, particularly in the context of the political crisis, 

Przino Agreement and the current political negotiations, the Institute of Communication Studies (ICS) conducts 

monitoring and analysis of the way the national televisions report on various political views and ideas and the extent to 

which they provide political actors access to their programmes. The conclusions and observations presented in this 

report were obtained based on a qualitative analysis of various aspects of informing in the news and the informative 

programmes: 
 

- What is the extent of presenting commentaries and opinions in the news that favour or attack certain political 

positions (unsoundly, or when journalists themselves take sides).  
 

- What are the most evident instances of favouritism or demonisation of the political entities in the news? 
 

- What are the most common instances of manipulation with the sources? Are the opinions of the sources 

quoted in the news opposing or do they basically represent the same position. 
 

- Which political entities are commonly presented with direct address in the news? Are some political positions 
too prevalent and others disregarded? 

 
- Is a manipulative audiovisual presentation used in the news? What are its most common forms? 

 
- Do the news and the current affairs programmes contain explicit calls to violence, negative speech and 

stereotyping of certain groups? 
 

- Are the different positions on the debate topics adequately presented in the current affairs programmes? Do 

presenters/journalists favour or demonise certain political entities? 
 
 
 
 
 
 

 
Јуриј Гагарин 17-1/1 

I
 1000 Скопје, Република Македонија 

I
 т:+ 389 2 3090 004 

I
 info@iks.edu.mk 

I
 www.iks.edu.mk 



 

II. METHODOLOGY 

 
1) Theoretical and Conceptual Framework 
 
The method applied in this research is based on the theory of framing that explains how the media frame the topics of 

the social and political life on which they report. The frame of reporting (news frame) is the “central idea” or “story 

line” that organises the journalistic text and gives meaning to the outlined events. It is a central organising idea in the 

informative content that provides context and suggests the essence of the issue, through selection, emphasis, exclusion 

and elaboration. 

 
The reporting frame contains four aspects: (1) Topic of the informative report – that is included in the frame; (2) 

Presentation – scope and position of the report; in addition, elements that are also assessed in terms of the presentation 

are photos, quotes, headlines and sub-headlines; (3) Cognitive attributes – details of the points included in the frame; 

(4) Affective attributes – the tone of reporting. 

 
The data collection on the quantity of informing or the time devoted to different political parties does not give a 

complete picture of the pluralism presented by the media. The public image of the political parties, candidates and 

leaders is not only shaped by the time they are granted, but also by the way they are presented. The evaluation of the 

approach or the ‘tone’ of the report shows the attitude or the approach of the media outlet to the specific political 

entity. However, this is not sufficient to assess whether the media outlet reports objectively and accurately. Continuous 

false reporting is one of the most serious shortcomings in the coverage of political events, which can only be identified 

by a comprehensive qualitative analysis, which involves complex methodological procedures (for example, 

comparison of the reporting with the actual events or monitoring of the reporting of several media outlets on the same 

event). 

 
2) Methodological Approach Applied in the Research  
 
This research aims to determine whether media outlets comply with the professional standards in reporting on political 

actors defined in the Code of Journalists of Macedonia and the codes of conduct of international organizations. The 

analysis should answer the following research questions: 

 

 What is the approach of the media and to what extent do the media respect the standards of unbiased and 
balanced reporting?


 How do the media present (frame) the political actors during election campaigns?
 Do the media respect the rule for comprehensive informing (use of resources)? 

 
 Do the media use frames that encourage and reinforce stereotypes i.e. do they use discriminatory speech 

or hate speech towards groups and individuals? 

 

The concepts of “unbiased” and “balanced” reporting which actually intertwine need to be defined in order to answer 

these questions. This segment of the analysis uses the definitions and methodological guidance provided in the 

Guidelines on Media Analysis during Elections Observation Missions prepared in 2005 by the Office for Democratic 

Institutions and Human Rights (ODIHR), the Human Rights Directorate and the Commission for Democracy through 

Law (Venice Commission) of the Council of Europe and the European Commission. The quantitative aspect of the 

balance relates to the scale or time in the news allocated by the broadcaster for reporting on the activities of a 

candidate or organiser of an election campaign, whereas with qualitative aspect relates to the approach or ‘tone’ of the 

reporting. 

 

The subject of this analysis is not the quantitative, but the qualitative aspect of the balance – the approach or the way 

in which the media “frame” political actors during election campaigns. In addition, the content in the news and in the 

current affairs programmes containing speech that incites and reinforces stereotypes, discriminatory speech or hate 

speech towards groups and individuals is also subject to the analysis. 

 

The method used to answer the questions on the manner of framing of political parties is content analysis that is 



 

defined as a comprehensive approach that focuses on the qualitative and quantitative aspects of media reports/texts. 

Additionally, the critical discourse analysis method is used to determine whether certain content contains hate speech 

or discriminatory speech of groups and individuals. It is a qualitative method that emphasises the analysis of the 

function and meaning of the media texts in the present social and political context. 

 

The frame of the reporting of the media on certain political entity is determined after the presence of several elements 

is encoded in the analysed report: explicit expression of opinions of the journalist/news room on the stakeholders; 

manipulative use of films, images and sounds; presence and selection of direct address of the political entity; the 

number and position of the sources; and the main topic that dominates the report. 

 

3) Sample and Implementation Time-frame 
 
All central informative releases and informative programmes of the television broadcasters aired from the 23

rd
 of 

November to the 18
th
 of December 2015 were subject to analysis. 

 

Samples from the following media outlet were included in the analysis: MTV 1, MTV 2, Sitel, Alsat M, Telma, Alfa, 

Kanal 5, 24 Vesti, and TV 21. 

 

 
4) Research Team  
 
The research team includes 15 analysts and 3 researchers from the Institute of Communication studies. 
 
 
 



 

III. SUMMARY 
In the period between the 23

rd
 of November and 18

th
 of December, 2015, the Rapid Response Mechanism covered 11 

informative programmes (the news) of the Public Service Broadcaster (MTV 1 and MTV 2) and 7 private television 

broadcasters (Sitel, Kanal 5, Alfa, Telma, Alsat M, 23 Vesti and TV 21). All reports (2,782 reports in the reporting 

period) in the informative releases pertaining to political entities were subject to analysis. Apart from the news, the 

framing analysis covered the main releases of the political shows of these television broadcasters. This report covers 

only shows broadcasted between the 1
st
 and 14

th
 of December. Shows that were subject to deeper analysis were those 

perceived to contain hate speech, discriminatory and negative speech, and explicit and continuous infringement of 

Article 14 of the Code of the Journalists under which journalists have to maintain a professional distance from the 

political entities. 

 

The findings from the framing analysis show that the monitored media can be grouped into two categories: (1) 

television broadcasters whose contents construct propaganda and populist discourse in favour of VMRO-DPMNE and 

the Government; and (2) television broadcasters whose contents are neutral or mildly critical of the Government. 

 
(1) 

 
(a) The analysis shows a great convergence in the framing constructed in the news of the Public Service 

Broadcaster and the commercial media – Sitel, Alfa and Kanal 5. There is a large convergence in the selection 

of topics and sources as well as in the examination of topics. A synchronised broadcasting of reports can be 

observed on the same topic with the same interlocutors whose positions favour the ruling VMRO-DPMNE. 

This finding leads to the conclusion that the programmes of these television broadcasters may have been 

coordinated by a single source. 

 
(b) However, these television broadcasters differ in the ways in which they use propaganda tools and populist 

discourses. Sitel, Kanal 5 and Alfa have a lead in favouring the ruling VMRO-DPMNE, they however 

simultaneously use strong and distinctive strategies of demonisation of the Opposition – primarily of SDSM. 

SDSM is presented as a “manipulative party” which “illegally wants to come to power” by election fraud and 

whose leader “wants to establish totalitarian control over the media and does everything to postpone the April 

elections”. MTV 1 and MTV 2, on the other hand, strongly favour VMRO-DPMNE and DUI respectfully, but 

choose a strategy which does not have the sharpness and intensity of the demonising discourses characteristic 

of the three pro-government commercial television broadcasters. Thus, the production of Public Service 

Broadcaster turns the news into a party and government newsletter i.e. a platform where VMRO-DPMNE and 

DUI can advertise their activities. 

 
(c) These television broadcasters have a huge production of reports related to politics and political actors: Sitel 

(347), Alfa (318), Kanal 5 (263), MTV 1 (273) and MTV 2 (207). The fact that majority of these reports 

favour VMRO-DPMNE or demonise SDSM (or both), indicates a high level of aggressiveness in creating 

antagonism on the political scene. Abandoning the basic standards of reporting is in direct contravention of the 

self-regulatory principles prescribed in the Code of Journalists. Half of the articles of the Code are violated, 

most important whereof is Article 14 which refers to the imperative that “a journalist has to maintain a 

professional distance from the political entities”. 

 

(d) The monitored political and talk shows (between the 1
st
 and 14

th
 of December 2015) of these television 

broadcasters are consistent with the editorial policy of their informative programme. The releases of the show 

Jadi Burek from the 1
st
 and 3

rd
 of December broadcasted on TV Sitel need to be pointed out due to 

unambiguously detected hate speech, explicit negative stereotyping and stigmatising speech. This finding was 

not sanctioned by the regulatory body. 



 

 

(e) Explicit and unsupported framing favouring the ruling VMRO DPMNE and demonising SDSM was 

detected in three other TV shows broadcasted in the monitoring period. The purpose of entire December 11
th
 

release of the Late Night Milenko Show broadcasted on Kanal 5 was to promote government policies. The 

December 2
nd

 release of the show Akcent broadcasted on MTV1 abounds in offensive and demonising speech 

towards SDSM and its Leader, framing the Opposition as an enemy of the democracy. The December 1
st
 

release of the show Ja Sakam Makedonija broadcasted on Sitel produces evidently negative and offensive 

discourse on SDSM – arguing that the party’s proposals for solving the problem with the occupied media are 

“totalitarian”. 

 
(2) 
 
(a) The analysis of the media outlets with neutral or mildly critical approach – Telma, Alsat M, 24 Vesti and 

TV21, showed that these television broadcasters resist the hegemonic discourses of the ruling parties and the 

pro-government media. In almost all reports, they respect the professional principle of introducing, relatively 

speaking, the “other side” in the stories. Meaning that these television broadcasters provide the so-called 

internal pluralism in the news by making an effort to present as many conflicting opinions and views on one 

topic. 

 
(b) However, part of the reports of these television broadcasters demonstrate a tendency of violation of the 

professional standards regarding the spectrum of consulted sources. These television broadcasters as well have 

reports that have only one source. This practice in the selected period is not systematic and is not misused for 

favouring or demonising political entities. Building robust professional standards necessitates a change in this 

practice. 



 

ANALYSIS OF INDIVIDUAL TELEVISION BROADCASTERS   

 
1. MTV 1 

 
„Dnevnik“ 
 
In the reporting period from the 23

rd
 of November to the 18

th
 of December 2015, MTV1 broadcasted a total of 273 

reports pertaining to political actors. During the one-month period, the television broadcaster devoted special attention 

to (1) The new government projects (102 reports), (2) The negotiations on the media (16 reports), (3) The inquiry 

commission on the interception of communications scandal (16 reports), (4) The veto on domestic borrowing (14 

reports), (5) The scandal with fake ID cards (4 reports), (6) The completion of the composition of the State Election 

Commission (4 reports), and (7) The blockade of the Rector’s Office against the felling of the trees at the campus of 

the University of Ss. Cyril and Methodius (4 reports). A favourable attitude towards VMRO DPMNE was identified in 

majority of the reports on these topics. The most explicit favouritism was in the reports that promote government 

activities, thereby making the news resemble a government or party newsletter. Unlike the other pro-government 

media outlets, the demonising attitude of MTV 1 towards SDSM is less pronounced which may be considered as a 

distinctive character in the reporting. 

 

Commentaries and opinions in the news: during the analysis period, MTV 1 broadcasted (102) promotional and 

advertising news reports in favour of the Government, sometimes under one cue, for example: “Prilep: 76 families will 

get a roof over their heads”, “Prilep: Construction of 678 facilities in 13 municipalities”, “Prilep: Construction of a 

new school and sports hall” broadcasted on (02.12.2015), further “New foreign investments in Macedonia”, “Turkish 

company opened a rice factory”, “Employment fair: Over 80 companies looking for employees”, “Labour Market: 

7,155 job vacancies in the third quarter”, “Apartments for 43 socially deprived families”, “Kocani: New sports hall” – 

all broadcasted on (03.12.2015). Due to this manner of reporting, the news of the Macedonian Public Service 

Broadcaster resembles a pre-election promotion of the ruling VMRO-DPMNE. The headlines include: “Pediatric 

Cardiac Surgery: Performed nearly 200 interventions”, “Two new factories by the end of the year”, “New drugs on the 

positive list” (05.12.2015); “More than 10,000 employments as a result of Macedonia Employs” (06.12.2015); “New 

foreign investment in TIDZ Bunardzik” (07.12.2015); “Two new projects: Free transport for full-time students” 

(08.12.2015); “Unemployment: A record low of 25 percent” (11.12.2015) etc. Although in smaller numbers, reports 

with negative attitude towards the Opposition were broadcasted as well: “Budget payments threatened by the veto” 

(29.11.2015); “Zaev threatens the banks and the media” (01.12.2015); “A column by Michael Meehan: an attack on 

the free media is an attack on everyone” (11.12.2015) – this example contained personal views of the journalist in the 

presentation. 

 

Using sources: 129 reports in the news on MTV 1 use only one source. 83 reports use two or more sources that usually 

defend the same position. There is a marked trend towards using public institutions as sources of the reports (the 

President, the Prime Minister, government press office, civil servants, mayors) and occasionally experts. Further, 

manipulative tendencies by not naming the sources have been observed as well: “representatives of the journalists”, 

Eurostat report (without specifying its time of reference), “the position of the economists”, “many”, and suchlike. 

Manipulative use of sources is also observed when a journalist passes a conclusion without referring to the sources: 

“The Government responsibly manages the public finances and meets its liabilities” (06.12.2015); or using old 

statements in a new context: “Two new projects: Free transport for full-time students” (December 8
th
); using 

statements in favour of the position of the journalistic (December 9
th
 – statements of two students with the same 

position), or using phrases such as “economists say” and quoting statements of government officials on the social 

networks as official statements (the December 11
th
 statement of PM Gruevski on Facebook). In cases when the news 

contain two contrasting sources (VMRO-DPMNE and SDSM), more space is allocated to the elaboration of the views 

of the ruling party (“Case ID cards: Forgers and Fabricators should be prosecuted”, 29.11.2015).  In the last seven 

days in the monitoring period, in up to 41 news products, the information was presented based on a statement of the 

Prime Minister, who along with government spokesperson, is often the only source. 

 



 

Direct addresses: In the reporting period, 41 direct addresses of the leaders of the two major political parties were 

identified. According to the frequency of appearances and the framing of the direct addresses, an imbalance is evident 

in favour of the Leader of VMRO - DPMNE. In the first monitoring period, Gruevski had 37 broadcasted addresses, 

whereas Zaev had 4 broadcasted addresses in a negative context. Even rarer are the addresses of the representatives of 

the other political parties. 

 
Audiovisual Presentation: The propaganda and promotional reports are accompanied by audiovisual manipulation 

through the very selection of promotional statements of government officials and visually displaying moments of 

ribbon-cutting ceremonies, cornerstone ceremonies and similar events: (December 2
nd

) statement of an anonymous 

citizen “We planted our future, as well as the future of our children and Macedonia”, “Gentherm is building a factory 

in Prilep” (laying foundation signifying “a fulfilled promise”); (November 29
th
 and December 2

nd
) covering only the 

platforms of VMRO-DPMNE, although the platforms of SDSM take place simultaneously. Many reports have the 

Prime Minister and the ministers from the ruling partyin the foreground while promoting new investments (December 

6
th
: “New TINEX investment worth EUR 14 million”), using holidays to promote political projects (such as the Prime 

Minister’s announcement of benefits for the students at the celebration of the religious holiday of St. Clement on 

December 7
th
), or promoting messages “Following: Gruevski with a message to the people” (December 8

th
), 

illustrating a broadcasted interview of PM Gruevski for Press 24 with a video footage from a rally of VMRO-DPMNE 

(December 10
th
), as well as highlighting the party symbols of the ruling party, as opposed to a small picture of the 

headquarters of the the opposition SDSM, in the report “Case ID cards” which presented the views of both parties 

(December 10
th
). In the news item “Inquiry Commission: Schedule of the witnesses in the case of the interception of 

communications (December 7
th
), rather than broadcasting the official statement of the SDSM official (Peter Shilegov) 

to illustrate the news, the journalist-anchorperosn interprets the statement. 

 
Shows 
 
The shows broadcasted between the 1

st
 and 14

th
 of December were subject to analysis. The shows Akcent and Nash 

Agol were analysed during the monitoring period. No serious disruptions were identified in the latter, however, 

controversial elements were observed in one release of the show Akcent, which became subject to deeper analysis. 

 
Akcent 
 

Two releases were devoted to topics relating to the media, the political negotiations on the media, and the statement of 

the leader of SDSM, Zoran Zaev, characterising 4 television broadcasters as hostile. The release broadcasted on 

December 2
nd

 was hosted by Goran Petreski, the editor of MTV, whereas the guests in the studio were the editors of 

the media outlets with pro-government policy: Lidia Bogatinova  – Kanal 5, Kole Casule – TV Alfa, Dragan Pavlovic 

Latas – TV Sitel, and Dime Ratajkovski, the editor-in-chief of the first channel of MRT. 

 

The host imposed the following topics for discussion: “The media and politics: the four most watched television 

broadcasters and the most influential daily newspaper are political enemies of SDSM” and “What kind of laws will 

most effectively protect us as journalists from any kind of political pressure and threats”.The guests and the host in the 

show negatively referred to the statement of the leader of SDSM and pointed out that the journalists in their news 

rooms find this statement as a form of media pressure. In one instance, the editor of Kanal 5, Lidia Bogatinova, used a 

derogatory speech against the entity, which was not opposed by the host. 

 

The editor-in-chief of MRT, Dime Ratajkovski, defined the Public Service Broadcaster MRT as guardian of national 

interests, hence, its task is to inform on the activities of state and government officials and projects funded by the 

budget. According to him, everything else is a matter for the private media. 

 



 

 
Quote:  

“The second characteristic of the public service broadcaster is always to take care of the national and state 

interests of the Republic. To keep, protect and defend the constitutional order in the country... We cannot allow 

annihilation of the national fabric of Macedonia. We as a public serviceare the guardians of that”. – Dime 

Ratajkovski. 

The host of the show failed to react to this definition of the role of the Public Service Broadcaster MRT. 

 

 
2. MTV 2 

 
„The News“ 
 
In the reporting period from the 23

rd
 of November to 18

th
 of December 2015, MTV2 broadcasted a total of 207 reports 

pertaining to political actors. During the one-month period, the television broadcaster devoted special attention to (1) 

The activities of DUI and the new government projects (50 reports promoting the activities of DUI and 8 reports of 

VMRO-DPMNE), (2) The inquiry commission on the interception of communications scandal (16 reports), (3) 10 

reports were devoted to the pollution, (4) The negotiations on the media (9 reports), (5) The completion of the 

composition of the State Election Commission (8 reports), (6) The scandal with the fake ID cards (4 reports), (7) The 

veto on domestic borrowing (3 report), and (8) The scandal with the operation of the Ministry of Interior (2 reports). 

MTV2 completely ignored the blockade of the Rector’s Office against the felling of the trees at the campus of the 

University of Ss. Cyril and Methodius. A favourable attitude towards DUI was identified in majority of the reports (50 

reports) on these topics and in 5 towards VMRO DPMNE. The most explicit favouritism was in the reports that 

promote government activities, thereby making the news resemble a government or party newsletter, similarly to MTV 

1. In addition, MTV2 has a pronounced ethnic and particulastic approach to some of the topics. 

 
Commentaries and opinions in the news: The news in Albanian on MTV 2 has been assessed as positive in favour of 

DUI (50 reports), and their projects are presented as realized. All the events of the party and DUI officials are covered, 

ranging from visits to municipalities, opening kindergartens, sports halls, sewage, to funding books, building a 

promenade in Debar, awards for business projects, an announcement to build a hospital in Kicevo, Albanian 

representation in the public healthcare sector, the Corridor 8, the highway Skopje – Blace which is to be realized and 

so on. Emphasis is placed on their role in improving the situation of the Albanians, or “promotion of Albanian projects 

on culture.” Large number of the reports is aimed at glorifying the party and lack critical attitude toward DUI. The 

party officials are predominant and all their activities are covered: the Minister of Economy, Bekim Neziri, the 

Minister of Environment, Nurhan Izairi, the Minister of Local Self-Government, Lirim Shabani, who promotes a guide 

for investors etc. The Director of the Health Insurance Fund, Orhan Ramadani, has coverage on the contributions for 

the dentists and Ruzhdi Lata from Debar on the construction work in the infrastructure. The projects of the 

Government, the Prime Minister and the ministers of VMRO-DPMNE (Nikola Todorov) are praised (especially the 

project “Buy a House” for young people). However, occasionally, in terms of VMRO-DPMNE, the television 

broadcaster has critical reports, such as on the non-appearance of the Prime Minister before the Inquiry Commission, 

or the composition of the SEC. 

 

Using sources: 79 reports in the news on MTV 2 use only one source. Although the news in Albanian on MTV2 use 

sources that generally represent contrasting views, the favourable reports (to DUI) use sources that represent a single 

position (over 100 reports), and through the favourable assessment of the activities of DUI, they assume an apologetic 

function. DUI and its officials are the most common sources, yet the other parties appear as sources only when they 

are actors in an event or in a debate in the Assembly. 

 



 

Direct addresses: In the reporting period, 120 direct addresses of representatives of political entities were broadcasted, 

36 whereof belong to VMRO and 58 to DUI. Unlike the other individual reports, in the case of MTV2, not only the 

leaders, but all members of a certain political party have audio statements/addresses. The direct addresses of Ahmeti 

and the ministers and representatives of the central or local government from DUI are broadcasted more frequently. 

The direct statements of the Leader of DPA, Taci, are rarely broadcasted. Excerpt from addresses often favour DUI as 

creditable for the Albanians, such as the following address of Ali Ahmeti: “Times have changed in favour of the 

Albanians, we should be smart and use this for further promotion of Albanians … for the equality of the two biggest 

communities in Macedonia, the Albanian and the Macedonian community. Addresses of the Prime Minister Nikola 

Gruevski were also broadcasted, mainly related to the success in the job creation and implementation of other projects. 

 

Audiovisual Presentation: Generally, manipulative audiovisual presentation is absent from the reports. It is observed 

only in the form of a “warm” relationship between DUI officials and citizens during their field activities (“Mexhiti 

cordially talks to citizens”). The absence of footage in the coverage of the meeting of the OSCE Secretary General 

with Taci, yet emphasising only the meeting with Ahmeti, can be considered a manipulative audiovisual presentation. 

The footage in the report zoom an empty chair instead of footage of the meeting with Taci. A manipulative 

audiovisual presentation has been observed in the footage showing Grievski with a shovel while opening the TINEX 

distribution center. 

Shows 
 
The shows broadcasted between the 1

st
 and 14

th
 of December were subject to analysis. In the monitoring period, the 

show Argument was analysed. No serious violations of the principles of political pluralism were identified therein. 

 

3. TV Sitel 

 
„The News“ 
 
In the reporting period from the 23

rd
 of November to the 18

th
 of December 2015, TV Sitel broadcasted a total of 347 

reports pertaining to political actors. During the one-month period, the television broadcaster devoted special attention 

to (1) The new government projects (159 reports), (2) The negotiations on the media (41 reports), (3) The scandal with 

fake ID cards (11 reports), (4) The veto on domestic borrowing (10 reports), (5) The inquiry commission on the 

interception of communications scandal (9 reports), (6) The completion of the composition of the State Election 

Commission (8 reports), (7) The scandal with the operation of the Ministry of Interior (3 reports), and (8) The 

blockade of the Rector’s Office against the felling of the trees at the campus of the University of Ss. Cyril and 

Methodius (1 reports). A favourable attitude towards VMRO DPMNE was identified in majority of the reports on 

these topics (160 reports the least). The most explicit constructs of favoritism were made in the reports that 

rhetorically glorify the politics of the Government, such as the reports on the investments whose implementation lacks 

evidence, the employment rise which is frequently reported on, yet lacks evidence as well, the multitude of 

promotional events which only register that the Government achieves progress without questioning if that progress is 

real. The demonising attitude of this television broadcaster towards SDSM (93 reports) is the strongest in intensity and 

frequency, compared to the other television broadcasters. 

 

Propaganda, commentaries and opinions in the news: Proliferation of unsupported reports, commentaries and opinions 

on political entities on behalf of the journalists and editors of this television broadcaster are apparent throughout the 

monitoring period. In the monitoring period, usually, the informative programme uses hybrid journalistic constructions 

such as, cue/commentary wherein the anchorperson of the release, in the cue of the report that follows, presents 

assessment of the situation based his/her personal view. Another type of hybridisation is the analysis-commentary and 

the report-commentary. At least 65 broadcasts of these hybrid genres were detected in the monitoring period and 

almost in all of these releases, explicit and distinctive line of favoritism towards the ruling VMRO-DPMNE can be 

observed. Favouritism can be observed in most of the other reports as well, as a simple transfer of information in a 

manner that benefits the Government.   



 

These releases can be classified according to their focus: 

 
(1) Most noticeable are the reports with unfoundedly commentative tone that explicitly and favourably construct a 

story in which the Government is the engine of the economic growth in Macedonia, which enables a lot of foreign 

investments and creates new jobs. For example, the reports: “The textile company Imperijal from Tetovo is just one 

successful example that hired the needed staff with the help of the state measures”, “The excellent results that 

companies receive from the government project are growing” (27.11.2015), “Successful 2015 in terms of investments, 

20 foreign companies commenced operation” (03.12.2015), “Unemployment at a historic low of 25.5 %” 

(11.12.2015). It is indicative that these types of reports often target young people – for instance, “Great interest for the 

government measure for exemption of social contributions for the companies which will employ young people until 

the age of 29” (01.12.2015). Speaking of a “historic rate” of “achieving successes” in these reports glorifies the 

Government actions, the rightness whereof is not only not challenged, but it is also propaganded in order to simplify 

the argument and to gain straightforward acceptance by the audience. 

 
(2) The reports related to the investments in the healthcare and childcare sector are distinctive as they create a 

narrative in which VMRO-DPMNE is taking care of the public good. For instance: “The investments in healthcare 

sector continue – a new computer tomography scanner in the clinic Jane Sandanski” (30.11.2015), “222 volunteers and 

persons on temporary employment in the kindergartens will received permanent employment”, “11 volunteers 

employed in the Veles hospital” (01.12.2015), “The Government has shown readiness to respond to the modern 

medical challenges and use of a new generation of drugs” (06.12.2015), “Kozle Children’s Hospital and PET Center 

completed by New Year” (05.12.2015). The focus on the healthcare sector suggests a need for a complete positive 

framing of the Ministry of Health, i.e. the Minister of Health, retouching the developments that suggest otherwise. 

Showing the sense for the public good and social justice of the ruling party, Sitel broadcasts propaganda reports that 

suggest that the Government cares for the socially deprived: for instance, the report “A residential building with 76 

apartments for the socially deprived families is put into operation” or “The Government is solving the problem of 43 

socially deprived families in Kochani” (both broadcasted on 03.12.2015), or the report “150,000 job openings for a 

better life of 150,000 families” (12.12.2015). 

 

(3) Finally, the propaganda reports that promote the infrastructure projects of the Government are typical as well: 

“Commencing the extension of the third part of Boris Trajkovski boulevard”, “New roof for the primary school in 

Misleshevo” (both broadcasted on 12.12.2015), “The water supply network in Negotino will be reconstructed” 

(05.12.2015). 

 
The TV Sitel News is the informative programme that, apart from the strongest propaganda favouritism of VMRO-

DPMNE, has also the strongest practice (in comparison to the other television broadcaster) of demonising SDSM and 

everything that may be considered “enemy” of VMRO-DPMNE. This is unequivocally discernible in the monitoring 

period through examples such as: “The media control laws demanded by SDSM are worse than those during the 

communist era and no European country has such legal measures” (28.11.2015), which constructs a chain of 

equivalence between SDSM and the “old regime” which has already been stigmatized as “evil” by the neo-liberal 

discourse. Demonisation was detected in the reports such as “The amendments of the Law on Media proposed by 

SDSM will not lead to journalism free of political pressures” (10.12.2015), or “Prime Minister Gruevski announces a 

political knockout of Zoran Zaev on April 24
th
, thereby completely defeating the destructive politics of the Opposition 

that is trying to create a serious institutional destabilisation” (29.11.2015), “VMRO-DPMNE: SDSM wants censorship 

as the one in North Korea” (29.11.2015). The opposition is presented as a public enemy in these types of reports. 

 



 

Using sources: In the period between November 23
rd

 and December 18
th
, the Sitel News generally use one source (158 

reports) – most often these reports cover government activities, but often the news reports/commentaries are based on 

only one source. When a report contains three or more sources, they often represent a single view (37 reports). The 

announcements of the political party (VMRO-DPMNE) and the Government as well as the statements of the ministers 

and mayors are also used as sources. The manipulation with the sources is constituted in the usage of formulations 

such as “prosecutors”, “experts”, “…sources close to…” without outlining the specific names of the sources. Political 

party announcements and statements of ministers are also used as sources.  

 

Direct addresses: In most of the cases, the political entities actually come down to the leaders of both major political 

parties. The number of appearances (78 reports) is balanced, but the addresses of the ruling party leader are in a 

positive context, while the ones of the leader of the Opposition are in a negative.  

Audio- visual presentation: This television broadcaster manifests bias through non-verbal methods as well – up to 45 

reports or 15% are accompanied by a manipulative audiovisual presentation through photos with euphoric support for 

the favoured party and compromising presentation of the demonised opposition.     

 
TV Shows 
 
The shows broadcasted between the 1

st
 and 14

th
 of December were subject to analysis. The shows Jadi Burek and Ja 

Sakam Makedonija were analysed during the monitoring period. Subject to deeper analysis were only the releases that 

contained serious violation of the professional standards. 

 
Show “Jadi Burek“ 
 
In the period from 01.12.2015 to 14.12.2015, nine releases of the show Jadi Burek hosted by Janko Ilkovski were 

broadcasted, two thereof are indicative, the December 1
st
 and December 3

rd
 releases, as they contained blatant 

violation of professional standards including hate speech. In the December 1
st
 edition, the main topic imposed by the 

host was the danger of SDSM, the Opposition, coming to power. In addition, Ilkovski put himself, the journalists 

Cvetin Chilimanov and Dragan Pavlovic-Latas and others in a group of opponents to, as he said “censorship and 

dictatorship”, naming himself a defender of the freedom of expression and the freedom of the media. According to his 

statements, the journalists are appalled by the proposals of SDSM for “regulation of the media sphere”. Ilkovski 

during the show, which includes calls from viewers, passes explicitly negative opinion and terms for SDSM like 

“followers of Goebbels” and “Goebbels”, with personal attacks against and disqualifications of people from SDSM. 

Regarding the calls, the host fails to distance himself from the opinion of the viewers calling the show, yet he 

encourages those who support the thesis that the Opposition threatens the security of the state and wants to come to 

power at any cost. 
  

Quote: “They just can, by swearing at dead parents, with vulgarity and with violence one can become a 

minister. Congratulations, they succeeded. By swearing, by making a selfie where our soldiers died, by 

humiliating, by cursing, by insulting and there you go. Well, some succeed in this way, whereas others succeed 

in a quite different way, a civilized way. I understand you, your vote, what you have voted for is not applicable. 

Why? Because certain vulgar ones can do whatever they want. There is no democracy. Why? Because he can. 

Because he would crush what he does not like, he would burn it. Psychopaths, madmen, murderers, people 

capable of slathering you alive”. 

 

The host of the show uses negative stereotyping and speech against ethnic group – the Albanians are depicted as 

separatists who want to divide the country, thereby explaining his opposition to the proposal of the Leader of SDSM 

for Macedonian children to be able to learn Albanian language. 



 

 
In the December 3

rd
 release of Jadi Burek, the host together with the guest Mirka Velinovska address current political 

issues and global events. Moreover, the host and the guest depict VMRO-DPMNE and the Prime Minister as 

constructive and tolerant, as well as elected by the people and still enjoying dominant popular support. At the expense 

of this, they refer to SDSM and the mediator in the negotiations, Peter Vanhoutte, with explicitly negative opinion, 

and use negative and stereotyping speech against the nationality of the mediator. Velinovska qualifies Belgians as 

people, as she phrased it, “with mentality of slaughterers” and “a nation of assassins”, which constitutes a hate 

speech. The host does not disclaim the suchlike opinions. The host and the guest insinuated a “conspiracy” of the 

“foreigners” and that the elections will a fraud. 

 
 

Quote: “You are saying that the people will vote for VMRO-DPMNE, they will vote for themselves, I feel it in 

many of the calls from the viewers, and the manner and attitude of the foreigners who have literally lost track of 

how they appear before the people created a strong resistance even among the opposers of VMRO-DPMNE. Do 

you think that we will witness the Turkish scenario, when the Turkish people felt such a strong pressure that 

voted in favour of Erdogan, not because they wanted, but just to challenge the foreign factor?” 

 
Show “Ja Sakam Makedonija” 

 
The topic of the show broadcasted on 01.12.2015 was the political party proposals for the media as part of political 

negotiations in the Parliamentary Club. Hence, negative and offensive attitude and speech by the host have been 

observed in some cases towards SDSM, defining their proposal as “totalitarian”. 
 

Quote: “SDSM confirmed that they stay with their proposals that will introduce full partisanship and 
totalitarianism in the media” 

 
It is evident that the morning show broadcasts cues for the morning news block that contains qualifications of the 

political entities. Such negative and offensive qualification in the cue for the news block aimed at the mediator of the 

negotiations, Peter Vanhoutte, was observed in the show broadcasted on December 3
rd

. 

 

Quote: “His law proposal that will politicise the media regulatory body is entirely unacceptable for the ruling 

party, the media, and experts. Upon this statement, he was asked why Macedonia should not conduct some of 

the European legislative solutions, once the legislation has to be amended, and he replied that those solutions 

do not correspond to the Macedonian mentality. Thus, many believe that he directly insulted Macedonians 

saying that Macedonians are not Europeans.” 

 
 
However, it has been noted that the host of the show, in the contact part, reacts to some calls of the viewers to 

maintain the level of the discussion and points to the legal provisions. This applies to the call in which a viewer sends 

stereotypical messages through a comment that “the countries that are destroying the Balkans (the Western countries) 

by causing a refugee crisis (refugee and migrant crisis), one day, will suffer and will be destroyed themselves. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 



 

4. TV Telma 

 
‘News’ 
 
In the reporting period from November 23

rd
 to December 18

th
, 2015, TV Telma published a total of 169 stories that 

refer to the political actors. The television paid most of its attention this month to (1) Full staffing of the State 

Elections Commission (19 stories), (2) the Inquiry Committee on the wiretapping affair (1 stories), (3) the media 

negotiations (15 stories), (4) the veto on the increase of the national debt (11 stories), (5) the falsified IDs affair (8 

stories), (6) the new projects of the Government of RM (7 stories), (7) the affair about the work of the Ministry of 

Interior (4 stories), (8) the blockade of the rectorate due to the cutting down of trees of the UKIM campus (4 stories). 

No favourizing discourses were noted towards any political party. Also, no demonizing discourses were noted. The 

topics of the stories had an inclusive approach and were supported with arguments and they were very slightly 

critically inclined towards the government. 

 

Commentary and opinions in the news: During the analyzed period, Telma Television mainly published reports, 

without a single analysis or commentary in the cues. What was predominant was neutral and argument supported 

criticism without instances of favourizing or demonizing opinions towards a political entity. Only one analysis was 

published and one cue in which the presenter (who is also the news editor), stated their own commentary on the topic, 

however unsupported criticism was not noticed (December 5
th
 ‘The Prime Minister did not comment on the work of 

the SPP’ and December 9
th
 ‘The Public Prosecution Office in Skopje is investigating the case with falsified IDs…’).  

 
Using sources: In the informative program what was obvious was a systemic use of two, three or more sources (77 

stories), and they were mostly opposed. Predominant were the sources of named experts and in the rest of the cases 

they were representatives of political entities, with balanced out representation. The approach of this television was 

continuously balanced out – emphasis was mostly placed on expert opinions as opposed to the opinions of various 

political actors. Telma continuously abided by the principle that stipulates that the journalist should consult at least 

two sources with an opposed or argumentative standpoint. Paradigmatic was the story aired on Novemberr 30
th
 ‘A new 

amusement park will be built’ in which the consulted sources were Slobodanska Aleksovska, coming from VMRO-

DPMNE and Dragi Davcevski who is a council representative from SDSM in the Council of the City of Skopje. 

Nonetheless, in the stories one can often come across three or more sources and a wider spectre of views is presented 

regarding the issues that are addressed (for instance the story aired on December 1
st
 ‘In response to the veto The 

Government took on a new debt of EUR 73 million’ – the sources that were used were Zoran Zaev, the leader of 

SDSM, the Governor of the National Bank of the Republic of Macedonia Dimitar Bogov, sources from the Ministry of 

Finance and experts such as Abdulmenaf Bexheti. Then, another paradigmatic story is the one aired on December 3
rd

 

‘VMRO-DPMNE has returned to the negotiations regarding the media’, in which the sources were Ilija Dimovski 

from VMRO-DPMNE, Robert Popovski from SDSM, Artan Grubi from DUI, Pavle Trajanov from Demokratski 

Sojuz. 

 
Direct addresses: In 135 stories on Telma there were direct addresses from political entities 110 of which were from 

the leaders of political parties. More present in the direct addresses are the leaders of the two largest political parties, 

with a balanced approach. Ministers were also present from the two largest parties and from the ruling coalition 

partner DUI. Leaders of the largest parties from the Albanian block, Ahmeti and Taci, were also present. Statements 

were presented from the smaller political entities as well, such as GROM, DOM and Levica, the youth branches of the 

political parties (UMS and SDMM) and from civil organizations such as Students Plenum, ZNM (AJM). 

 
Audiovisual presentation: The headlines and the cues did not contain any malicious manipulation of the visual effects 
in order to demonize or favour any political option. 

 
TV Shows 
 
In this report, seven editions of the show ‘Top Tema’, aired from the 1

st
 to the 14

th
 of December. None of the observed 

editions of Top tema in the given period showed favourizing or attacking i.e. positive or negative framing of political 



 

entities, non-ethical behaviour, inappropriate speech and hate speech from the hosts of the show episodes and their 

guests. 

 

5 & 6. ТV 21 (in Albanian and in Macedonian) 

 
‘Lajme’ and ‘News’ 
 
In the reporting period from November 23

rd
 to December 18

th
 2015 the News in Albanian and in Macedonian were 

almost identical, i.e. were translated in the two languages. They have the same number of announcements, 209 stories 

referring to political actors each. The television paid most of the attention this month to (1) the Inquiry Committee on 

the wiretapping affair (20 stories), (2) the court cases concerning the events in Kumanovo and the Smilkovci Lake 

killings (13 stories), (3) the negotiations about the media (10 stories), (4) pollution in Tetovo and in Skopje (10 

stories), (5) the new projects of the Government of RM (8 stories), (6) the complete membership of the State Elections 

Commission (7 stories), (7) the falsified IDs affair (6 stories), (8) the veto on increasing the national debt (3 stories). 

No favouriting discourse towards any political party was observed. Also, no demonizing discourse was observed. 

 

Commentary and opinions in the news: This television has not adopted the practice of broadcasting explicit 

commentary or unsupported opinions in the news. There was also no notice of the so called hybrid genres such as the 

analysis/commentary or the commentary in the cues. The political events were covered with reports and news. 

Pursuant to this, in TV21 there was no notice of an explicit positive favourizing line, nor an explicitly demonizing one. 

What is typical for the television, however, is the obvious absence of investigative and critical journalism. Despite the 

fact that the list of covered topics includes civil topics such as the air pollution or for example sociological themes 

such as ‘Arsovski: society is obsessed with politics’ (December 5
th
), there is still a lack of in-depth journalist treatment 

of the topics. Very often one could come across stories in which the journalist only presents different views without 

providing any serious context of what was said and this is precisely the reason why in the informative programme 

during the reporting period 16 stories were identified that can be seen as favourizing for a subject. This in not a 

systemic, but rather a sporadic problem with this television. 
 
The headlines, the cues and the journalistic reports themselves did not contain any explicit opinions from the 

journalists, with the goal of demonizing or favouring any particular subject. The analysis showed supported criticism, 

through using several sources: (December 5
th
) ‘Is Macedonia in a pre-elections campaign. Arsovski: society is 

obsessed with politics’, (December 5
th
) ‘Zaev is better informed than Gruevski. The information on the Kumanovo 

events are ‘classified’).  

 

Using sources:  In general they called upon several sources and they made sure to represent opposed standpoints: from 

the political parties there was an almost equal presence from all larger parties: DUI, VMRO, SDSM and DPA. The 

television mainly abided by the use of sources from the stakeholders, although stories could also be observed that were 

made solely based on the claims of one concerned party. The reports, the news and other stories call upon information 

that were for the most part obtained from the official authorities, and the bases for reporting were statements, press-

conferences and party press releases. The difference in terms of the sources was visible in the selection of guest 

speakers that are ethnic Albanians and high officials (the Ministers of Economy and Environment, the Ombudsman) 

and politicians from the Albanian block (DUI and Besa). 

 
Direct addresses: Broadcasting direct addresses depended on the specific topics that were the focus of the reporting. 

Despite everything the television mainly tended to broadcast the statements of all relevant political entities and their 

leaders. 82 stories included a direct address of representatives of VMRO-DPMNE, 76 of SDSM and 61 of DUI. And 

judging by the frequency and the manner of framing the direct addresses in the news during the reporting period on 

TV 21 in Macedonian and in Albanian, they were balanced out. 

 
Audio-visual presentation: During the analyzed period, TV 21 did not run stories in which the visual presentation in 
used in a manipulative way. 
 



 

TV Shows 
 
This report comprises only the shows aired in the first half of December: December 1

st
 to 14

th
. During the reporting 

period, the show ‘Klik’ was analyzed. There were no editions of the show in the given period that showed partiality or 

accusations i.e. positive or negative framing of political entities, unethical behaviour, inappropriate speech and hate 

speech from the hosts of the shows and their guests. 
 

 
7. ALSAT M (in Albanian) 

 
‘Lajme – news’ 
 
During the reporting period from November 23

rd
 to December 18

th
, TV Alsat M in Albanian aired a total of (240 

stories) that refer to political actors. The television paid most of its attention to (1) the negotiations about the media 

(21 stories), (2) the Inquiry Committee on the wiretapping affair (17 stories), (3) the veto of increasing the national 

debt (12 stories), (4) the falsified IDs (10 stories), (5) the full staffing of the State Elections Commission (10 stories), 

(6) the court cases about the Smilkovci Lake killings and the ‘events in Kumanovo’ there were 8 stories, (7) there were 

8 stories about the air pollution in Tetovo and in Skopje, (8) the new projects of the Government of RM (6 stories). 

There were no instances of favourable discourse towards any political party including the ones in the Albanian 

political block. No demonizing discourse was noted as well. The themes in the stories are treated inclusively, however 

with an obvious ethnically specific focus. 

 
Commentary and opinions in the news: During the reporting period, Alsat M in Albanian generally abided by the 

professional imperative not to overburden the informative programme with commentary and opinions. There was even 

less notice of examples of unsupported commentary or an unsupported attack on political entities. Inclination could be 

observed towards topics that concern the Albanian ethnic community in Macedonia, however even then there was no 

tendency to choose favourites and opposed standpoints were also presented. For example, in the topic concerning the 

celebration of the Day of the Albanian Alphabet it was said that DUI is shining a political light on the event – however 

they made this accusation by calling upon the only institution through which this politicization could be made: ‘The 

politicization, of course, with or without real accountability, carries the mark of the Secretariat for Implementing the 

Framework Agreement’. In ‘Alsat-M’ in the news in Albanian what was dominant was the analysis of the framework 

agreement and the recommendations coming from it. ‘What is required is a civil, not an ethnic constitution’, and at the 

same time ‘what is required is proportionate representation of Albanians in the public sphere and in all larger 

companies’, ‘the Albanian language should be a national language and the budget should be enacted with the Badinter 

majority principle.’ (06, 07 and 08.12.2015). The television continuously monitored the court proceedings of, as it was 

said ‘Albanians’ on the case ‘Monster’ as well as the events in Kumanovo.: ‘Jashari is asking for international experts 

opinions for ‘Monster’, the attorneys ask that the case be taken by Janeva.’ This is followed by the request of the 

family Neshkovski, for the killing of Martin to be cleared up by the Special Prosecutor. Conversations were also aired 

from the ‘bombs’. Nikola Gruevski (in one of the ‘bomb’ conversations): ‘tell him that he (the one that killed 

Neshkovski) is not part of the Prime Minister’s security detail, but that he is part of the Tigers’, the story ‘The killing 

of Neshkovski, the family is asking for the case to be taken over by the special prosecutor. Accountability is demanded 

from Gruevski and associates’ (from 12.12.2015). Alsat M, throughout the entire period of negotiations for finding a 

way out of the political crisis were critical towards the behavior of the representatives of the government, especially 

towards VMRO-DPMNE. The announcements of the Prime Minister for free transportation for the students were 

interpreted as part of the pre-elections period. The usual ‘Albanian’ prism of viewing the events was present, this time 

in the field of energy supply. The cue for the construction of an electrical power line towards Albania was promoted 

by Bekim Neziri as an accomplishment of DUI, and in another story about the hydro power plants ‘Lukovo Pole’ and 

‘Boshkov Most’ it was said that they cannot be built without prior approval from Albania (as if it is governed by the 

interests of Albania, and not by the justification of the projects within the state, since the construction of the hydro 

power plants was initially presented as a problem in Albania) 

 

Using sources: The television made sure to include sources from concerned parties and to represent different and 



 

opposed opinions on certain topics or issues. However, there were many stories (50) with only one source. This points 

to one practice in the journalist culture in Macedonia where information is provided without feeling the need to go into 

further analysis of the event or occurrence. With Alsat M in Albanian, in cases when the stories called upon several 

sources, they were usually opposed, i.e. they argued opinions that are different from one another or are polemic. Thus, 

the topic of the Government increasing the national debt, although the television presented a stand that is against the 

increase of debt, they still called upon sources that claim the opposite. All four larger parties had an almost equal 

presence. 

 

Direct addresses: There were direct addresses from all leaders of the larger political parties. Out of a total of 111 

stories with direct addresses (in some stories there were several addresses), there were 42 stories with addresses from 

representatives of DUI, 43 addresses from VMRO DPMNE and 45 addresses from representatives of SDSM. The 

leader of SDSM Zoran Zaev had 9 addresses, Gruevski had 11 addresses, Taci had 3 and Ali Ahmeti had 2 direct 

addresses. Having in mind that there was no malicious framing of the addresses, it can be said that Alsat M in 

Albanian is balanced in terms of the access of the political actors to their platform. 

 
Audiovisual presentation: No manipulative audiovisual presentation was noted. 

 
TV Shows 
 
This report comprises only the shows aired in the first half of December: December 1-14. During the reporting period 

the shows ‘Patot Kon (The Road Towards)’ and ‘200’ were analyzed. The subject of in-depth analysis was only one 

edition of ‘Rruga Drejt’ – ‘The Road Towards’ since it was indicative due to the inadequate behaviour of the guests 

from which the host distanced herself. 

 
Show ‘Rruga Drejt’ – ‘The Road Towards’ 
 
In the period from the 1

st
 to the 14

th
 of December, only one edition was analyzed in more detail of the show the Road 

Towards, aired on December 3
rd

. The guests in the show were Artan Grubi from DUI, Naser Selmani from AJM and 

Dejan Georgievski, Director of the Media Development Center. The topic for discussion that the host introduced in 

the show was ‘Is the Przino Agreement is under the risk of failing.’ 
 
Throughout the show there were several instances of the terms ‘Macedonians’ and ‘Albanians’ by the MP Artan Grubi 

in the context of division of his understanding of society and the media as two ethnic spheres, the Macedonian one and 

the Albanian one, and the MP stated that he is only interested in the Albanian sphere. The journalist Selmani 

represented the principles of journalism as a profession, and Grubi pointed out to him in a negative context that he has, 

as Grubi put it, a ‘Macedonian mentality’ and ‘he speaks Albanian, however he thinks Macedonian and that this 

(Macedonia) is a country of two nations – the Macedonians and the Albanians. 

 

Quote from Grubi:’If Gruevski has media, Ali Ahmeti has none, the situation of the Albanian media is 

opposite to the one of the Macedonian media. ----- This is because the Albanians have decided so, not the 

Macedonians’. ‘The Albanian members in the Agency for Media defend the interests of the Albanians and 

they are advocates of the Albanian issues’ – Artan Grubi. 

 
The host of the show distanced herself from the duel between Grubi and Selmani. 
 

 

 

8. ALSAT M (in Macedonian) 

 
‘News’ 
 
During the reporting period from November 23

rd
 to December 18

th
 2015, TV Alsat M in Macedonian aired a total of 

240 stories that refer to political actors. Most of the television’s attention this month was directed towards (1) the 

negotiations on the media (15 stories), (2) the Inquiry Committee on the wiretapping affair (15 stories), (3) the veto on 



 

increasing the national debt (12 stories), (4) completing the list of members of the State Elections Commission (10 

stories), (5) the affair with the falsified IDs (8 stories), (6) on the court proceedings related to the Smilkovci Lake 

killings and the ‘Kumanovo events’ there were 8 stories, (7) there were also 8 stories regarding the air pollution in 

Tetovo and in Skopje (8) the affair about the operations of the Ministry of Interior (4 stories). No favourable discourse 

was noted towards any political party. Also, no demonizing discourse was noted. The themes of the stories were 

treated inclusively; however they had an obvious ethnically specific focus. 

 
Commentary and opinions in the news: During the monitored period, the television informing was mainly fair and 

appropriate, through reports on the events and from time to time with analytical stories. There was no explicit 

commentary and opinions in the content, however there were stories that might be considered as a neutral and 

supported criticism. With Alsat M in Macedonian, just as with the programme in Albanian, what was more present 

was content from the life and the political events of Albanians in Macedonia. In rare cases these topics had an ethnic 

focus in the opinion of the journalist. For instance, the story opening with ‘The coalition between DPA and DUI would 

benefit their amnesty, however have they been faking hostility all these years and have they been lying to the 

Albanians?’ (25.11.2015). This story is supported criticism of the renowned Albanian parties, yet having in mind that 

in the Albanian political block new political entities emerged, it would be interesting to observe this standpoint 

towards the renowned ones as opposed to the new ones and to the Macedonian parties. This is enhanced by the fact 

that the supported criticism throughout the entire period was mainly directed towards the renowned parties of 

Albanians (DUI and DPA), even the other parties (BESA, Reformi) and they are called to comment on their work, 

especially in this case with the announced possibility for a coalition, as well as with the story from 07.12.2015, 

‘Representation of Albanians, in Ohrid only two Albanians were hired, DUI and DPA have no comments on the low 

level of representation’. Alsat M had a critical stand towards VMRO-DPMNE during the reporting period. 

 
Using sources: The television used only one source on several occasions (in 51 stories) and this happened when they 

provided information on an activity of a political entity or they simply communicated statements non-critically. The 

self-regulation bench marks of the professional standards stipulate that this practice should be avoided. However, with 

Alsat M in Macedonian this is not so much a systemic problem, as much as it is a sporadic practice. In most cases the 

television did use two or more sources and the defended different opinions (94 stories). 

 
Direct addresses: A total of (25) direct addresses of political actors were aired and they were balanced in terms of 
frequency per entity and in terms of content. 

 
Audiovisual presentation: There was no notice of examples of manipulation with the audiovisual presentation. 

 
Shows 
 
In the period covered by this analysis concerning the shows (December 01-14) a total of 6 editions of the show ‘360 

stepeni (360 degrees)’ were analyzed, and in terms of content there were no examples that point towards a favourizing 

or a demonizing behaviour towards any political entity. In this program there was no hate speech or a negative and 

stereotypical speech directed towards any group. 

 

9. TV 24 Vesti 

 
‘News’ 
 
During the reporting period from November 23

rd
 to December 18

th
 2015, TV 24 published a total of (305 stories) that 

refer to political actors. The television paid the most comprehensive attention to (1) the Inquiry Committee on the 

wiretapping affair (16 stories), (2) the negotiations on the media (13 stories), (3) the veto on increasing the national 

debt (11 stories), (4) the affair with the falsified IDs (10 stories), (5) the affair about the operations of the Ministry of 

Interior (5 stories), (6) the blockade of the Rectorate due to the cutting down trees on the UKIM campus (4 stories), (7) 

the new projects of the Government of RM (4 stories), (8) deciding on the full membership of the State Elections 

Commission (1 story). No serious favourable discourse was noted towards any political party; however an enhanced 



 

critical stance towards the activities of the Government could be noted.   

 
Commentary and opinions in the news: Throughout the monitored period, the television generally reported fairly, 

appropriately and impartially about the ongoing events and the current state of the country. In most of the stories there 

were no commentary elements noted, nor any elements of unsupported opinions about the political entities. In rare 

cases the practice of this informative programme was to give supported criticism of the actions of the Government. 

Such practice was observed in 13 stories, such as the story ‘VMRO-DPMNE proposed a bill on the Law on media, 

SDSM found it acceptable, or the report from 28.11.2015 ‘Miloshoski hasn’t got a specific answer to what the reasons 

are for the drastically changed position of his party in terms of the falsified documents’. In these stories, TV 24 Vesti 

demonstrated a strong critical stance towards the ruling VMRO-DPMNE, however they do that using a logical series 

of evidence, pointing to the fact that in situations of a political crisis and of closed-off institutions, it is possible to 

construct some sort of critical stance of the media towards the government. The television hardly reported on the 

majority of promotional activities of the government that were abundantly present in pro-government media, however 

they did not promote the opposition or a third entity either, except in rare cases when minor inclination can be seen. It 

is interesting, however that in isolated cases there was a practice of unprovoked communicating of the activities of the 

government – however these were not strategic moves, rather sporadic reporting – a practice that must be removed in 

Macedonian journalism in order to avoid turning the news into newsletters. There were no commentaries or explicit 

opinions observed in the informative contents. 

 

Using sources: Two thirds of the published informative contents of 24 Vesti used two or more sources. When 

communicating viewpoints of the political actors, all concerned parties were included. The balanced approach could 

also be observed in the use of opinions from experts and analysts in the stories. In rare cases only one source or two 

sources defending the same position were used in the stories. For the most part, in the stories with only one source, the 

source was from the opposition – which is the grounds for the conclusion that 24 Vesti are mildly inclined towards the 

opposition without offending the principles of professional journalism and political pluralism. 

 
Direct addresses: In the reporting period there were a total of 44 direct addresses. In thirteen of them, during the 

monitoring period, the leaders of the political parties were represented with direct addresses, more specifically Nikola 

Gruevski was presented 19 times, Zoran Zaev 10 times, the leader of DUI once. In 24 Vesti a spot was also provided 

for the leader of Dostoinstvo Stojance Angelogv (3 times), the leaders of PCER Samka Imbraimovski and of the 

Demokratski Sojuz Pavle Trajanov (twice each), and one address each from the leaders of FRODEM Jove 

Kekenovski, of Levica Zdravsko Saveski, of TItovi Levi Sili Slobodan Ugrinovski, of the Democratic Party of Turks 

Kenan Hasipi, of LDP Goran Milevski, of NSDP Tito Petkovski and of NDM Janko Bacev. 

 
Audiovisual manipulation: No explicit malicious manipulative audiovisual presentation was observed and the contents 
were covered with adequate image and tone. 
 
Shows 
 
In the period referring to talk shows, the shows included in this analysis were five editions of the show ’24 Analiza (24 

Analysis)’ and two editions of ‘Win Win’. There was no notice of behaviour that could be seen as favourizing or as an 

unsupported attack towards political entities, there was no positive or negative framing of political entities, nor were 

there any elements of hate speech. 
 

 
10. ТV Alfa 

 
‘News’ 
 
During the reporting period from November 23

rd
 to December 18

th
 2015, TV Alfa published a total of 318 stories that 

refer to political entities. The television paid most of its intention this month to (1) the new projects of the Government 

of RM (37 stories) and local projects of mayors of VMRO-DPMNE in which governmental representatives were often 



 

present (15 stories), (2) the negotiations about the media (17 stories), (3) the veto on increasing the national debt (9 

stories), (4) the falsified IDs affair (7 stories), (5) the Inquiry Committee on the wiretapping affair (5 stories), (6) the 

full staffing of the State Elections Commission (2 stories), (7) the affair about the operations of the Ministry of Interior 

(2 stories), (8) the blockade of the Rectorate due to the cutting down of trees on the UKIM campus (2 stories). 

 
Most of the reports (53 stories) on these topics included a favourable stance towards VMRO-DPMNE. Many of the 

characteristics of this informative programme were similar to the ones of TV Sitel: on one hand there were explicit 

constructs of favourable positions made in the stories that rhetorically glorify the policies of the government and a 

distinctly intense and frequent demonizing stand towards SDSM (45 stories). In many of the stories both elements 

were present. According to this analysis of framing the political actors, Alfa TV is a medium whose informative 

programme is metastasizing a populist discourse and it resembles a PR newsletter of the government. 

 
Propagandistic stance, commentary and opinions in the news: During the reporting period, on TV Alfa there was a 

metastasis of reports that are an unsupported attack of the opposition (143 stories) or a favourable stand towards the 

ruling VMRO-DPMNE (76 stories). More than half of the announcements contained commentary and opinions (44 

stories) about the political entities made by the journalists and the editors of this television. What was characteristic 

was that the commentary approach could often be seen in the cues, yet not in the stories that followed them. This is an 

indicator that might point out to the fact that TV Alfa has a practice in which their positive or negative framing of the 

political entities is often made by the editorial staff, and less often by the journalists on field. The television uses a 

similar reporting strategy to the one of Sitel. There is still a noticeable, and compared to Sitel an even more intense 

(rhetorically speaking), strategy to demonize the political opposition. Thus, the type of stories made and published by 

Alfa TV, on one hand, resemble a party or government newsletter favourizing the government, and on the other hand 

it constructs extensive discourses to demonize the opposition. 

 
The journalistic constructs can be systemized in several points: 
 
(1) Most suited for analysis are the stories that demonize the oppositions, foremost SDSM. This is visible in the 

rhetoric constructs: the selection of lexical elements and the tone with which the presenters make out SDSM as 

structurally unfit for Macedonia, include a whole range of strategies. In part of the stories SDSM was constructed as a 

traitorous and authoritative political entity: On 01.12.2015 while the focus was placed on Zaev’s statement about pro-

governmental media – Alfa stated in a headline: ‘One scandal after another. Zaev started his confrontations with the 

media’, ‘In a time of negotiations about media regulation and while he speaks as if he’s fighting for independent 

media, he publically identified as his biggest political enemies the televisions with the highest ratings and the 

newspaper Dnevnik’ (01.12.2015), ‘Thanks to the leader of SDSM, Macedonia became a world known example for 

attacking and pressuring the media. Zaev’s comments reflect a dark spot in the recent Macedonian humorous history, 

said the influential American communications, national and international media expert Michael Meehan who 

published a column in the well renowned magazine ‘The Hill’.  
(11.12.2015). 
 
Another strategy for negative framing and demonization is the reproduction of the narrative of the inaptness of the 

opposition and logically their inability to run the country. For example, ‘VMRO-DPMNE with a bill on the Law on 

Media, and SDSM found it acceptable. Is the party withdrawing from their absurd war with the media that the leader 

Zaev started in his own typical fashion?’ (03.12.2015) – in this story, the dominant effect that was produced was that 

SDSM are not a reliable partner since they ‘are volatile in their opinions’. Then, ‘Minister Spasovski seemed and 

sounded a bit confused, first he said that the people are safe, and then he said that the killing in Grchec was a blow to 

the stability’ (03.12.2015). SDSM are manufactured in a clientelistic machine and they are opposed to the meaningful 

employment policies of VMRO ‘In parallel to the project ‘Macedonia is hiring’ that has a major effect in reducing the 

percentage of unemployment in the country, there is an ongoing process that became known in the social networks as 

‘Spasovski is hiring’, the technical minister hired one more advisor directly from the lines of SDSM’. (11.12 2015). 

One more strategy is the clear reproduction of SDSM as a manipulative structure, for instance ‘The additional deputy 

minister came to a harsh reception from the farmers in Veles. They were angry today, asking why SDSM did not vote 

for the government’s decision to pay out subsidies and why they tried to block the budget.’ (16.12.2015). ‘Instead of 



 

using a programme, SDSM will try to use manipulative tactics to gain some extra votes’ (December 12
th
, 

analysis/opinion). ‘And in these conditions, it comes as no surprise the results from the surveys like for example the 

last one from Brima Gallup in which the majority of Macedonians believed that the opposition is running a destructive 

policy’ (December 15
th
, cue/commentary). 

 

- What was also obvious were the stories with unsupported commentary tones that explicitly cheered on and 

constructed a story in which the Government is the engine that provides numerous foreign investments and creates 

new jobs, however they also care about social justice. For example the stories: ‘The Prime Minister Gruevski met with 

the Chinese Prime Minister and handed over six specific and well developed projects’ (26.11.2015), in which 

Gruevski was made out to be ‘the idea man’, who gave powerful China government development projects, or ‘The list 

of tangible results from the Government projects. The debts of 15 thousand families were written off, in the amount of 

over 30 million euro. The average pension has increased by 70%, and the lowest pension has increased by over 80%. 

A new 5% increase of the pensions is foreseen for next year too. The social and continuous monetary aid have 

increased on average by 60%, a new 5% increase is to follow’ (10.12.2015). There were also stories that could fit this 

point, which made a contrast narrative in order to increase the power of VMRO-DPMNE as opposed to SDSM. ‘It is 

interesting that in just 4 months from the last survey of this Institute, the position of Prime Minister Nikola Gruevski is 

literally cemented in the survey, unlike the one of his rival Zoran Zaev who lost almost a third of his already low 

support percentage’ (cue, 23.11.2015). 

 

- Also distinctive were the stories that refer to investments in the health sector and in infrastructure. For instance: 

‘The investments in the health sector and the improvement of the conditions for the patients are not stopping. 

Significant activities are also planned for the upcoming period.’ (cue, 4.12), ‘Ever since the citizens of Shishevo 

complained to Prime Minister Gruevski about the road being in a very bad state, the municipality and the Mayor of the 

City of Skopje immediately found a solution and the laying down of asphalt is under way’ (cue, 1.12). 

 

Using sources: During the reporting period, Alfa published 124 stories with only one source. Most commonly used 

sources are the representatives and high officials of VMRO-DPMNE (147 stories), often as single sources (79 stories). 

Expert sources are used extremely rarely, one at a time, and they were opposed to the positions of the opposition. 

 
Direct addresses: With Alfa, a total of 54 direct addresses were registered, 43 were from the leader of VMRO, and 8 
from the leader of SDSM. Having in mind that with most of the stories that included an address from the leaders – the 
framing was positive for VMRO and negative for SDSM, this clearly shows that there is a violation of the principles 
of impartiality. 

 

Audiovisual manipulation: The standard audiovisual manipulation was broadcasting promotional contents as regular 

news stories. In the news of Alfa, 7 stories were recorded with malicious audio visual manipulation and this was most 

often done by the medium placing in a certain context the statements from members of the opposition, in order to 

enhance the accusatory stance taken towards them. The most explicit example were two stories on the same topic 

(17.12.2015 and 18.12.2015), comparing statements from Petre Shilegov (concerning the MP Vladanka Avirovic in 

the Inquiry Committee on the wiretapping) and from Branko Crvenkovski from four years ago, accusing SDSM for 

taking a generally negative stand towards women (the caption on 17.12.2015 read ‘Shilegov taking lead from 

Crvenkovski: are offenses to women treated as a virtue in SDSM?’). 

 
TV Shows  
During the reporting period, no political shows of Alfa television were analysed. 
 
 

 
  



 

11. KANAL 5 

 
‘News’ 
 
During the reporting period from November 23

rd
 to December 18

th
 2015, TV Kanal 5 aired a total of 263 stories that 

refer to the political actors. The television paid most of its attention this month to (1) the new projects of the 

Government of RM (26 stories and 5 more stories about local projects, at which Government representative were 

guests), (2) the negotiations about the media (13 stories), (3) the veto on increasing the national debt (7 stories), (4) the 

Inquiry Committee on the wiretapping affair (6 stories), (5) the full staffing of the State Elections Commission (4 

stories), (6) the fake IDs affair (4 stories), (7) the blockade of the Rectorate due to the trees that were cut down on 

UKIM campus (3 stories), (8) the affair about the operations of the Ministry of Interior (2 stories). 

 

Most of the reports (57 stories) on these topics included a favourizing position towards VMRO-DPMNE and a 

distinctly and frequently demonizing position towards SDSM (34 stories). According to this analysis of the framing of 

political actors, TV Kanal 5 is a medium whose informative programme reproduces a populist discourse, resembling a 

PR newsletter of the Government. 

 

Commentary and opinions in the news: During the reporting period, TV Kanal 5 published a number of reports that 

present an unsupported attack on the opposition (47 stories) or favourizing of the ruling VMRO-DPMNE (113 stories). 

This practice violates the professional principle of impartiality and fairness towards the actors in the political arena. 

More than half of the announcements contained commentary and opinions (99 stories) on the political entities made by 

the journalists or the editors of this television. The ratio between the contents that were positive and favourizing for 

the government as opposed the ones that are negative and demonizing for the opposition is two to one. Kanal 5 also 

doesn’t differ significantly from the reporting strategy of TV Sitel and TV Alfa, an extremely distinctive propagandist 

stand towards the contents that promote the Government and VMRO-DPMNE and an openly demonizing stand 

towards the opposition, in contrast to the professional standards. The expressiveness in the demonizing messages 

related to the opposition is one shade lighter than what could be seen of TV Alfa, nevertheless this line of reporting in 

TV Kanal 5, both according to the frequency and the rhetoric is extremely strong. The type of stories that TV Kanal 5 

produces and publishes are on one hand similar to a party of governmental newsletter favourizing the government, and 

on the other hand it constructs extensive discourse aiming to demonize the opposition. 

 

The journalistic constructs may be systematically organized in several points: 
 
(1) The most obvious element were the stories with unsupported commentary overtones that explicitly and in the spirit 

of cheering on, constructed a narrative that the Government is the motor behind the growth of Macedonian economy, 

enabling numerous foreign investments and creating new jobs. For instance, the stories: ‘For this year, 2015, just in 

the first 11 months the growth of over 26 percent is more than positive and it shows that the mentioned number will be 

surpassed by far’ (06.12.2015), ‘Every investment in the country would mean a better standard for the people, 

increased export and better results for Macedonian economy…’ (07.12.2015), ‘Chinese investors are attracted by the 

favourable business climate and the low business costs in Macedonia’ (26.11.2015). 

 
(2) Also distinctive were the stories referring to the health sector and the care of young people, which produced the 

narrative where VMRO-DPMNE cares about the general well-being. For instance ’76 families from Prilep will be 

living in modern homes. Soon there will be welfare apartments in Makedonski Brod and in Kochani’ (02.12.2015), 

‘The poly-clinic ‘Jane Sandanski’ received a tomograph that is worth 19 million denars, procured by the Government’. 

(29.11.2015). ‘The Government also had a surprise for secondary school students… The measures aim to increase the 

mobility of young people, elevate entertainment levels and assist the development of the cultural segment… Both the 

younger and older population welcomed these measures’ (08.12.2015). 

 

(3) Finally, what was characteristic were the stories that demonize the opposition: ‘Zaev declared war on the most 

influential media. The people could also see through his intentions.’ (02.12.2015), ‘the veto announced by the Deputy 

Minister from the lines of SDSM, Kire Naumov, conceals a danger of causing instability in the economy’ 



 

(30.11.2015), ‘Popovski indirectly confirmed the information published in the media these past days referring to the 

proposals from SDSM that were assessed as scandalous by the public’ (30.11.2015) ‘For Poposki, the destructive 

activities of the opposition, in their attempts to get to power by any means, underestimating and insulting their own 

people, is revolting’ (05.12.2015), ‘Although their party head does not recognize the courts and their orders, the 

spokesperson of SDSM Shilegov presented an accusation regarding today’s absence of Gruevski in Parliament’ (cue, 

December 9
th
), ‘Miloshoski: SDSM would trade national interests just to get to power’ (cue, 26.11.2015). 

 

Using sources: Only one source was used with approximately one quarter of the contents (75 stories), when 

announcing a new project of the Government or when a speech is aired of a high official of the government. Most 

often the stories were with two or more sources with similar or one-sided standpoints and these cases are foremost 

instances of two or more officials from VMRO-DPMNE announcing a project or commenting on their economic 

results (28 stories). For example, Zoran Stavreski and Nikola Gruevski ‘the reduction of unemployment is the result of 

the Government’s policies’ (December 12
th
), Nikola Gruevski and Koce Trajanovski ‘extension of the Partizanski 

Odredi Boulevard’ (December 16
th
). The stories in which the sources had a different or opposite standpoint mainly 

referred to the political negotiations or the work of the Inquiry Committee on the wiretapping affair, where the 

opinions of members of both parties were communicated. Kanal 5 too has a tendency to use unnamed sources in their 

stories (6 stories). 

 
Direct addresses: During the reporting period, on Kanal 5 a total of 71 audio statements were aired from the leaders of 

the parties – 57 addresses of Gruevski and 9 of Zaev. President Gjoge Ivanov was represented with 3 addresses and 

one address each for the leaders of GROM – Stevco Jakimovski and of Titovi Levi Sili – Slobodan Urginovski. There 

were hardly any direct addresses of representatives of the Albanian political parties. This points to serious deviations 

from the principle of balance, and this is exacerbated with the fact that the framing of the direct addresses of VMRO-

DPMNE was positive and of SDSM negative. 

 
Audio-visual presentation: The main type of audiovisual manipulation was airing contents that were of a promotional 

nature for the government and the ruling party, as stories in the news (‘the Deputy Minister Vanco Kostadinovski from 

Sveti Nikole announced extensive benefits for farmers’, December 17
th
) or the inclusion of the highest political 

officials of the government when announcing technical information (the Prime Minister Nikola Gruevski personally 

announced that the deadline for legalizing illegal buildings will be extended, December 12
th
). There was also a 

manipulative interpretation of the survey of ‘Brima Gallup’ in several stories, in which it was underlined that over 70 

percent of Macedonians believe that VMRO-DPMNE have greater support among the people. This was presented as a 

difference between the level of popularity of Gruevski and Zaev, although the question that the respondents had 

answered was what they believed was the situation, and not what their personal opinion was.  

 
TV Shows 
 
During the observed period from the 1

st
 to the 14

th
 of December 2015 two editions of the show ‘Milenko Late Night 

Show’ were aired, with the host Milenko Nedelkovski. Both editions did not include any hate speech or explicit 

negative speech towards a certain group. In the second observed show of Milenko Late Night Show aired on 

December 11
th
, the guest was the current Minister of Transport and Communications Vlado Misajlovski, and the show 

was recorded on locations outside the studio. The topics of conversation were the ‘rush of new construction’ and the 

economy projects of the Government of Nikola Gruevski, so the show contained a very clear positive and favouring 

campaign for Gruevski.                                                                                                      


