


 

 
 
 

 

               

 Јуриј Гагарин 17-1/1 I 1000 Скопје, Република Македонија I т:+ 389 2 3090 004 I info@iks.edu.mk I www.iks.edu.mk 

ИЗВЕШТАЈ 

од следењето на медиумските содржини преку Механизмот  

за набљудување и реакција при Институтот за комуникациски студии 

(период: 23 ноември- 18 декември 2015) 

 

 

I. ЗА ПОЛИТИЧКИОТ ПЛУРАЛИЗАМ ВО МЕДИУМИТЕ  

 

Политичкиот плурализам е една од најважните димензии на медиумскиот плурализам бидејќи овозможува во 

јавноста слободно и рамноправно да циркулираат различни политички идеи и мислења. Тоа значи дека секој 

медиум одделно треба да се труди да обезбеди т.н. внатрешен плурализам во вестите, односно да ги претстави 

сите спротивставени мислења и ставови за една тема. Ова е мошне важно за вкупната демократска јавна 

сфера, бидејќи граѓаните можат да добијат целосна слика и можат самите да го формираат своето мислење за 

прашањата од јавен интерес. И обратно, избегнувањето да се известува за некои теми или искрививувањето на 

аголот со нагласувањето само на едно гледиште, на долг рок создава идеолошка манипулација со јавното 

мислење.  

Радиодифузните медиуми, особено телевииите, имаат големо значење во информирањето на граѓаните за 

плурализмот на гледишта и мислења во општеството. Тие имаат и законска (член 61 од Законот за аудио и 

аудиовизуелни медиумски услуги) и етичка обврска (член 14 од Кодексот на новинарите на Македонија) да 

известуваат непристрасно и избалансирано за различните политички субјекти и не смеат да изразуваат 

политичка наклонетост на начин што ќе фаворизираат едно, односно напаѓаат друго гледиште.  

Имајќи ја предвид важноста на политичкиот плурализам во предизборниот период, особено во контекст на 

политичката криза, договорот од Пржино и актуелните политички преговори, Институтот за комуникациски 

студии (ИКС), спроведува мониторинг и анализа на начинот на кој телевизиите на државно ниво известуваат 

за различните политички гледишта и идеи и за мерата во која им обезбедуваат пристап на политичките актери 

до своите програми. Заклучоците и согледувањата изнесени во овој извештај се добиени врз основа на 

квалитативна анализа на различни аспекти на информирањето во вестите и во информативните програми:  

- Колку во вестите се изнесуваат коментари и оценки со кои се фаворизира, односно се напаѓа одредено 

политичко гледиште (неаргументирано или на начин со кој новинарот зазема страна)?  

- Кои се најизразените примери на фаворизирање, односно демонизирање на политичките субјекти во 

вестите?  

- Кои се најчестите примери на манипулирање со изворите? Дали мислењата на изворите што се 

наведуваат во вестите се најчесто спротивставени или застапуваат едно исто гледиште?  

- Кои политички субјекти се најчесто застапени со директни обраќања во вестите? Дали одделни 

политички субјекти се премногу застапени, а други се исклучени?  

- Дали во вестите се користи манипулативна аудиовизуелна презентација? Кои се нејзините најчести 

форми?  

- Дали во вестите и актуелно-информативните емисии има експлицитни повици на насилство, негативен 

говор и стереотипизација на групи? 

- Дали во актуелно-информативните емисии се води грижа адекватно да бидат претставени различни и 

спротивставени гледишта за темата која е предмет на дебата? Дали има фаворизирање, односно 

демонизирање на политички субјекти од страна на водителите/новинарите? 



 
 

 

 

                                    

 

II. МЕТОДОЛОГИЈА  

 

1) Теоретско - концептуална рамка  

Методот што се применува во ова истражување се темели врз теоријата за врамувањето (framing) која 

објаснува на кој начин медиумите ги врамуваат темите од општествениот и политичкиот живот за кои 

известуваат. Рамката на известување (news frame) е „централната идеја“, или „линијата на приказната“ која го 

организира новинарскиот текст и им дава значење на настаните што во него се редат. Таа е централна 

организирачка идеја во информативната содржина, која обезбедува контекст и сугерира во што се состои 

прашањето, преку селектирање, нагласување, исклучување и елаборирање.  

Рамката на известување содржи четири аспекти: (1) Тема на информативниот прилог – што е вклучена во 

рамката; (2) Презентација – обем и место на прилогот; покрај овие аспекти, елементи кои се оценуваат од 

аспект на презентацијата се и фотографиите, цитатите, насловите и поднасловите; (3) Когнитивни обележја – 

детали за тоа што е вклучено во рамката; (4) Афективни обележја - тонот на известувањето.  

Собирањето податоци за квантитетот на известувањето или за времето посветено на различни политички 

субјекти не дава целосна слика за плурализмот што го претставуваат медиумите. Јавната претстава за 

политичките партии, кандидати или лидери не се обликува само преку времето што им се доделува, туку и 

преку начинот на кој се тие претставени. Оценката на приодот или ’тонот’ на известувањето покажува каков е 

ставот или приодот на медиумот кон конкретниот политички субјект. Меѓутоа, ова не е доволно за да се оцени 

дали медиумот известува објективно и точно. Континуираното неточно известување е еден од најсериозните 

недостатоци во медиумското покривање на политичките настани што може да се утврди само со помош на 

сеопфатна квалитативна анализа, која подразбира сложени методолошки постапки (на пример, споредба на 

известувањето со реалните настани или следење на известувањето на еден ист настан на повеќе медиуми). 

  

2) Методолошки приод применет во истражувањето  

Ова истражување има за цел да утврди дали медиумите ги почитуваат професионалните стандарди во 

известувањето за политичките актери утврдени во Кодексот на новинарите на Македонија и во кодексите на 

меѓународните организации. Анализата треба да одговори на следниве истражувачки прашања:  

 

 Каков е приодот на медиумите и во која мера ги почитуваат стандардите за непристрасно и 

балансирано известување? 

 На кој начин медиумите ги претставуваат (врамуваат) политичките актери во текот на изборната 

кампања?  

 Дали медиумите го почитуваат правилото за сеопфатно информирање (користење на изворите)? 

 Дали медиумите применуваат рамки кои поттикнуваат и засилуваат стереотипи,   односно дали 

применуваат дискриминирачки говор или говор на омраза кон групи и поединци?  

 

За да се одговори на овие прашања треба  да се дефинираат концептите “непристрасно“ и „балансирано“ 

известување кои всушност  се испреплетуваат. Во овој сегмент од анализата,  се користат дефинициите и 

методолошките насоки дадени во Насоките за медиумска анализа во текот на мисиите за набљудување на 

изборите изработени во 2005 година од страна на Канцеларијата за демократски институции и човекови права 

на ОБСЕ (ОДИХР), Директоратот за човекови права и Комисијата за демократија преку правото 

(Венецијанска комисија) на Советот на Европа и Европската комисија. Квантитативниот аспект на 

балансираноста е поврзан со обемот или времето што радиодифузерот го одвојува во вестите за известувањето 

на активностите на некој кандидат или организатор на изборна кампања, а квалитативниот со приодот или 

’тонот’ на известувањето.  

 



 
 

 

 

                                    

Предмет на оваа анализа не е квантитативниот, туку само квалитативниот аспект на балансираноста – приодот 

или начинот на кој медиумите ги „врамуваат“ политичките актери за време на изборната кампања. Покрај тоа, 

предмет на анализа се и сите содржини во вестите и информативните емисии каде се среќава говор што 

поттикнува и засилува стереотипи, дискриминирачки говор или говор на омраза кон групи и поединци?  

  

Методот што се применува за да се одговори на прашањата за начинот на врамување на политичките субјекти 

е анализа на содржина која се дефинира како комбиниран приод што се фокусира и на квалитативни и на 

квантитативни аспекти на медиумските прилози/текстови. Дополнително, за да се утврди дали во некои 

содржини има говор на омраза или дискриминирачки говор кон групи и поединци, се применува и методот 

критичка дискурзивна анализа. Тоа е квалитативен метод кој става нагласок на анализата на функцијата и 

значењето на медиумските текстови во конкретниот општествен и политички контекст        

 

Рамката на известувањето на медиумот за конкретниот политички субјект се утврдува откако во прилогот што 

се анализира ќе се кодира присуството на неколку елементи: употребата на експлицитни оценки на 

новинарот/редакцијата за релевантниот субјект; манипулативната употреба на филмови, слики и звуци; 

присуството и селекцијата на директното обраќање на политичкиот субјект; бројот и позицијата на изворите; 

и главната тема што доминира во прилогот.   

 

3) Примерок и период на реализација  

Се анализираат сите централни информативни изданија и дел од информативните емисии на телевизиите 

емитувани во периодот од 23 ноември до 18 декември 2015 година.  

Во примерокот медиуми вклучени во анализата се:   

МТВ 1, МТВ 2, Сител, Алсат М, Телма, Алфа, Канал 5, 24 вести, ТВ 21.  

4) Истражувачки тим  

Во истражувачкиот тим се вклучени 15 аналитичари и тројца истражувачи од Институтот за комуникациски 

студии.  

 

 



 
 

 

 

                                    

 

III. РЕЗИМЕ 

 

Во периодот меѓу 23 ноември и 18 декември 2015 година со „Mеханизмот за набљудување и реакција“ беа 

опфатени 11 информативни емисии (вести) на јавниот сервис (МТВ1 и МТВ2) и на 7 приватни телевизии 

(Сител, Канал 5, Алфа, Телма, Алсат М, 24 вести и ТВ21). Предмет на анализа беа сите прилози (2782 прилога 

во известувачкиот период) во информативните изданија кои се однесуваат на политички субјекти. Освен 

вестите, со анализата на врамувањата беа опфатени и главните изданија на политичките емисии на овие 

телевизии. Овој извештај ги опфаќа само емисиите емитувани меѓу 1 и 14 декември. Од сите анализирани 

емисии, предмет на подлабока анализа беа оние во коишто беше воочен говор на омраза, дискриминирачки и 

негативен говор, како и експлицитно и континуирано кршење на членот 14 на Кодексот на новинарите според 

кој новинарот мора да обезбеди професионална дистанца од политичките субјекти.     

 

Наодите од анализата на врамувањата (framing analysis) покажуваат дека набљудуваните медиуми можат да се 

групираат во две категории: (1) телевизии чиишто содржини конструираат пропагандни и популистички 

дискурси во полза на ВМРО-ДПМНЕ и Владата; и (2) телевизии чиишто содржини се благо критични или  

неутрални кон власта. 

 

(1)  

(a) Анализата покажува дека постои голема сличност во врамувањата кои се конструирани во вестите 

од Јавниот сервис и комерцијалните медиуми - Сител, Алфа и Канал 5. Постои големо поклопување во 

изборот на темите, изворите и во аголот на обработка на темите. Може дури и да се забележи 

синхронизирано емитување на прилози на иста тема и со исти соговорници кои унисоно ја 

фаворизираат владејачката ВМРО-ДПМНЕ. Овој наод упатува на заклучокот дека програмата на овие 

телевизии е можно да е координирана од еден ист извор. 

 

(б) Меѓу овие телевизии сепак, постои извесна разлика во начините на кои секоја од нив ги користи 

пропагандистичките алатки и популистичките дискурси. Сител, Алфа и Канал 5 предничат во 

фаворизирањето на владејачката ВМРО-ДПМНЕ, а  истовремено применуваат силни и дистинктивни 

стратегии на демонизација на опозициската – пред се СДСМ. СДСМ е претставена како 

„манипулативна партија“, која со „фалсификати“, „нелегално сака да дојде на власт“, чијшто лидер 

„сака да воспостави тоталитарна контрола врз медиумите и прави се’ за да нема избори во април“. 

МТВ 1 и МТВ 2, пак, додека силно ги фаворизираат ВМРО-ДПМНЕ односно ДУИ, избираат 

стратегија во која отсуствува острината и интензитетот на демонизирачките дискурси својствени за 

трите про-владини комерцијални телевизии. Така, целата продукција на Јавниот сервис ги претвора 

овие вести во партиски и владин билтен, платформа на која ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ можат слободно да 

ги рекламираат своите активности.  

 

(в) Oвие телевизии имаат огромна продукција на прилози поврзани со политиката и политичките 

актери: Сител (347), Aлфa (318), Kанал 5 (263), MТВ1 (273) и МТВ2 (207). Фактот што мноштвото од 

овие прилози или го фаворизираат ВМРО-ДПМНЕ или го демонизираат СДСМ (или пак и двете), 

покажува високо ниво на агресивност во креирањето антагонизам на политичката сцена. Напуштањето 

на основните стандарди на известување е во директна спротивност со саморегулаторните принципи 

врежани во Кодексот на новинари. Се кршат половината од членовите во кодексот, но пред се’ членот 

14 кој се однесува на императивот дека „новинарот мора да обезбеди професионална дистанца од 

политичките субјекти“. 

 

(г) Набљудуваните политички и talk show емисии (меѓу 1 и 14 декември 2015) на овие телевизии се 

конзистентни со уредувачката политика на нивната информативна програма. За издвојување во овој 

период се изданијата на 1ви и 3ти декември на емисијата Јади Бурек емитувана на ТВ Сител во 



 
 

 

 

                                    

којашто беше недвосмислено детектиран отворен говор на омраза и експлицитен негативен, 

стигматизирачки и стереотипизирачки говор. Овој наод помина несанкциониран од регулаторното 

тело.  

 

(д) Во три други ТВ емисии кои се емитуваат во известувачкиот период беа детектирани и 

експлицитни и нерагументирани фаворизирачки врамувања за владејачката ВМРО ДПМНЕ и 

демонизирачки говор кон СДСМ. Изданието на емисијата „Миленко Лејт најт шоу“ емитувано на 

Канал 5 на 11 декември е така конципирано што целото е ставено во функција на промоција на 

владините политики. Изданието на емисијата „Акцент“ емитувано на МТВ 1 на 2 декември изобилува 

со навредлив и демонизирачки говор  кон СДСМ и нејзиниот претседател, конструирајќи ја 

опозицијата во непријател на демократијата. Изданието на емисијата „Ја сакам Македонија“  

емитувано на Сител на 1 декември забележително произведува негативен и напаѓачки дискурс кон 

СДСМ – тврдејќи дека предлозите на партијата за решавање на проблемот со колонизираните медиуми 

е „тоталитаризам“. 

 

(2)   

(а) Анализата на медиумите кај кои може да се забележи или неутрален или благ критички пристап - 

Телма, Алсат М, 24 Вести и ТВ21, покажа дека овие телевизии пружаат отпор на хегемониските 

дискурси на партиите на власт и што циркулираат низ провладините медиуми. Кај нив, речиси во 

поголем случај на прилози се почитува професионалното правило да се претстави, условно речено, и 

„другата страна“ во медиумските стории. Тоа значи дека овие телевизии го обезбедуваат т.н. 

внатрешен плурализам во вестите, преку напорот да претстават што повеќе спротивставени мислења и 

ставови за една тема.  

 

(б) Сепак и кај дел од прилозите и на овие телевизии може да се забележи тенденција на нарушување 

на професионалните стандарди во поглед на спектарот ан консултирани извори. И кај овие телевизии 

се сретнуваат прилози кои имаат само еден извор. Оваа практика во селектираниот период не е 

систематска и не е злоупотребена во насока на фаворизирање или демонизација на политичките 

субјекти. За изградба на здрави професионални стандарди потребно е оваа практика да биде сменета. 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 

 

 

                                    

АНАЛИЗА НА ПОЕДИНЕЧНИТЕ ТЕЛЕВИЗИИ 

 

1. МТВ 1  

 

„Дневник“ 

Во известувачкиот период од 23 ноември до 18 декември 2015 г. МТВ1 објави вкупно 273 прилози кои се 

однесуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им посвети на (1) Новите 

проекти на Владата на РМ (102 прилози), (2) Преговорите за медиумите (16 прилози), (3) Анкетна комисија за 

аферата со прислушувањето (16 прилози), (4) Ветото за домашното задолжување (14 прилози), (5) Аферата со 

лажни лични карти (4 прилози), (6) Комплетирањето на составот на Државната изборна комисија (4 прилози), 

и (7) Блокадата на Ректоратот поради сечењето на дрвјата на кампусот на УКИМ (4 прилози). Кај 

мнозинството од прилозите на овие теми беше забележан фаворизирачки однос кон ВМРО ДПМНЕ. 

Најексплицитните конструкти на фаворизирање беа направени во прилозите кои промовираат активности на 

владата, поради што вестите често изгледаат како владин или партиски билтен. За разлика од други 

провладини медиуми, кај МТВ 1 демонизирачкиот однос кон СДСМ е помалку нагласен што може да се смета 

за дистинктивен карактер во известувањето. 

 

Коментари и оценки во вестите: Кај МТВ1 во анализираниот период се објавени (102) промотивно – 

пропагандни новинарски извештаи во полза на власта, некогаш дури врзани и под една најава, како на пример: 

„Прилеп: 76 семејства ќе добијат покрив над глава“, „Прилеп: Изградени 678 објекти во 13 општини“, 

„Прилеп: Изградено ново училиште и спортска сала“ објавени на (02.12.2015),  потоа „Нови странски 

инвестиции во Македонија“, „Турска компанија отвори фабрика за ориз“, „Саем за вработување: Над 80 

компании бараат работници“, „Пазар на труд: 7.155 слободни работни места во третиот квартал“, „Станови за 

43 семејства од социјален ризик“, „Кочани: Нова спортска сала“ - сите објавени на (03.12.2015). Со ваквиот 

начин на известување, вестите на македонски јазик на јавниот сервис наликуваат на предизборна промоција на 

владејачката партија ВМРО- ДПМНЕ. Насловите вклучуваат: „Детска кардиохирургија: Изведени близу 200 

интервенции“, „Две нови фабрики до крајот на годината“„Нови лекови на позитивната листа“(05.12.2015); 

„Над 10.000 вработени преку „Македонија вработува“(06.12.2015); „Нова странска инвестиција во ТИРЗ 

Бунарџик“(07.12.2015), „Два нови проекта: Бесплатен превоз за редовните студенти“(08.12.2015); 

 „Невработеност: Рекордно ниски 25 проценти“(11.12..2015) итн. Иако во помал број, емитувани се и извештаи 

кои се со негативен пристап  кон опозицијата: „Ветото ги загрозува исплатите од буџетот“(29.11.2015), „Заев 

со закани кон банките и медиумите“(01.12.2015); „Колумна на Мајкл Михан: „Напад врз слободните медиуми 

е напад врз сите“ (11.12.2015) – во овој пример имаше лични ставови на новинарот во презентацијата. 

 

Користење на изворите: Во вестите на МТВ1 во вкупно 129 прилози се повикуваат на само еден извор. Во 83 

прилози кога има два или повеќе извори тие најчесто бранат иста позиција. постои видлива тенденција извори 

за новинарските прилози да бидат државните институции (претседател, премиер, владина прес служба, 

државни службеници, градоначалници) и одвреме-навреме експерти. Се забележува и тенденција на 

манипулација со тоа што изворите не се именуваат: „претставници на новинарската фела“, извештај на 

Евростат (без да се прецизира од кога е тој), „ставот на економистите“, „многумина“ и  сл. Манипулативното 

користење извори се забележува и кога новинарот изрекува констатација без притоа да се повика на извори: 

„Владата одговорно управува со јавните финансии и со сервисирањето на обврските“(06.12.2015); или 

користење на стари изјави во нов контекст “Два нови проекта: Бесплатен превоз за редовните студенти“(8 

декември); користење на изјави во полза на новинарскиот став (9 декември - изјави од двајца студенти со ист 

став), или пак, употреба на формулации како „економистите велат“, и цитирање како официјални, изјави на 

владини претставници на социјалните мрежи (изјава на Груевски на Фејсбук од 11 декември). Во случај кога 

се објавуваат вести со два спротивставени извори (ВМРО-ДПМНЕ и СДСМ) во веста поголем простор се дава 

за елаборација на ставовите на владејачката партија (“Случај лични карти: Фалсификувачот или фабрикувачот 

да одговараат“ 29.11.2015). Во последните седум дена од набљудуваниот период, дури во 41 новинарски 



 
 

 

 

                                    

производ информацијата се презентира врз база на изјава на премиерот, кој заедно со портпаролот на Владата 

најчесто е единствениот извор. 

   

Директни обраќања: Во известувачкиот период е детектирано 41 директно обраќање на лидерите на двете 

најголеми политички партии. И според фреквентноста на појавувањата и рамката во која се ставени 

директните обраќања, видлива е неизбалансираност во полза на лидерот на ВМРО – ДПМНЕ. Во првиот 

известувачки период се емитувани вкупно 37 обраќања на Груевски, а 4 на Заев, и тоа изјави во негативен 

контекст. Уште поретки се обраќањата на претставници на други политички партии. 

 

Аудиовизуелна презентација: Пропагандно-промотивните прилози се проследени со аудиовизуелна 

манипулација, со самото селектирање на промотивните изјави на претставниците на власта, визуелно 

прикажување на моментите на сечење ленти, поставување камен-темелници и слични настани: (2 декември) 

изјава на анонимен граѓанин „Ја засадивме иднината наша, на нашите деца и на цела Македонија“, „Гентерм“ 

гради фабрика во Прилеп“ (кадри со фрлање лопати со значење  „ветивме  остваривме“); (29 ноември и 2 

декември) следење партиски трибини само на ВМРО-ДПМНЕ иако во истиот период се одржуваат и трибини 

на СДСМ. Во голем дел од прилозите во преден план се премиерот Груевски и министрите од владејачката 

партија при промоции на нови инвестиции (6 декември „Нова инвестиција на ТИНЕКС вредна 14 милиони 

евра“), кога празници се користат за промоција на политички проекти (како што е изјавата на Груевски за 

бенефиции за студентите на прославата на Свети Климент од 7 декември), или промовирање на пораки 

„Следува: Груевски со порака до народот“ (8 декември), илустрирање на пренесено интервју на Груевски за 

Прес 24 со снимки од голем митинг на ВМРО- ДПМНЕ (10 декември), како и истакнување на партиските 

симболи на владејачката партија, наспроти мала фотографија од седиштето на опозициската СДСМ во 

прилогот „Случај лични карти“ (10 декември), каде се презентираат ставовите на двете партии. Во веста 

„Анкетна комисија: Распоред на сведоци за случајот Прислушкување“ (7 декември), наместо да се слуша 

тонската изјава на функционер од СДСМ (Петре Шилегов), со која се илустрира веста, новинарот – презентер 

ја интерпретира. 

 

Емисии 

Во овој извештај се анализирани само емисиите емитувани меѓу 1 и 14 декември. Во набљудуваниот период 

на МТВ 1 анализирани се емисиите Акцент и емисијата од Наш агол. Кај втората не се најдени сериозни 

пробивања, но затоа во едно издание на емисијата Акцент се воочени спорни елементи па затоа овие беа 

предмет на подлабока анализа. 

 

„Акцент“  

 Две од овие изданија беа посветени на темите околу медиумите, политичките преговори за медиумите и 

изјавата на претседателот на СДСМ, Зоран Заев во која посочува 4 телевизии како непријателски. Во 

изданието кое се емитуваше на 2 декември емисијата ја водеше Горан Петревски главен уредник на 

информативната програма на МТВ, а гости во студиото беа уредниците на медиумите со про-владина 

политика: Лидија Богатинова – Канал 5,  Коле Чашуле - Алфа ТВ,  Драган Павловиќ Латас - ТВ Сител и Диме 

Ратајковски главен и одговорен уредник на првиот програмски канал на МРТ.  

Темите кои ги наметна водителот беа: „Медиумите и политиката: четирите најгледани телевизии и 

највлијателниот дневен весник се политички непријатели на СДСМ“ и „Какви закони најефикасно ќе не 

заштитат како новинари од секаков вид на политички закани и притисоци“. Гостите и водителот во емисијата 

се осврнуваат генерално негативно на изјавата на лидерот на СДСМ при што наведуваат дека новинарите во 

нивните редакции ја доживуваат изјавата како форма на притисок врз медиумите. Во еден случај уредничката 

на Канал 5 Лидија Богатинова употребува навредлив говор кон субјектот на што водителот не се 

спротивставува.  

Главниот уредник на МТВ1 Диме Ратајковски во емисијата го дефинира јавниот сервис МРТ како чувар на 

државните и националните интереси при што неговата задача е да информира за активностите на државните и 



 
 

 

 

                                    

владините функционери и за проектите на кои се трошат буџетските пари. Според него, сѐ останато е работа 

на приватните медиуми.  

Цитат: „Втората карактеристика на јавниот сервис е во позиција секогаш да се грижи за 

националните и државните интереси во републиката. Да го чува, да го штити и да го брани државниот 

поредок на државата... Не смееме да дозволиме да дојде до разнебитување на Македонското национално 

ткиво. Ние како јавен сервис сме чувари на тоа“. – Диме Ратајковски.  

Водителот на емисијата не реагира на ваквото дефинирање на улогата на јавниот сервис МРТ.  

 

 

 

2. МТВ2 

 

„Дневник“ 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015 г. МТВ 2 објави вкупно 207 прилози кои се 

однсуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им посвети на (1) Активности на 

ДУИ и новите проекти на Владата на РМ (50 прилози за промотивни активности на ДУИ и 8 прилози за 

ВМРО-ДПМНЕ), (2)  Анкетна комисија за аферата со прислушувањето (16 прилози), (3) На загадувањето се 

посветени 10 прилози, (4) Преговорите за медиумите (9 прилози), (5) Комплетирањето на составот на 

Државната изборна комисија (8 прилози), (6) Аферата со лажни лични карти (4 прилози), (7) Ветото за 

домашното задолжување (3 прилози), и (8) Аферата за работењето на Министерството за внатрешни работи (2 

прилога). МТВ 2 целосно ја игнорираше блокадата на Ректоратот поради сечењето на дрвјата на кампусот на 

УКИМ. Во најголемиот дел од известувањето (50 прилози) на овие теми беше забележан фаворизирачки однос 

кон ДУИ, а во 5 кон ВМРО-ДПМНЕ. Најексплицитните конструкти на фаворизирање беа направени во 

прилозите кои промовираат активности на владата, поради што слично како и кај МТВ 1 вестите наликуваат 

на владин или партиски билтен. Дополнително МТВ 2 има нагласено етно-партикуларен пристап кон некои од 

темите. 

 

Коментари и оценки во вестите: Во вестите на албански јазик на МТВ 2 мошне често има  позитивни 

фаворизирачки оцени за ДУИ (50 прилози), а нивните проекти се најавуваат како веќе да се реализирани. Се 

известува за сите настани  на партијата и на функционерите на ДУИ, од  посети на општини, отворање 

градинки, спортски сали, изградба на шеталиште во Дебар, доделување награди за бизнис проекти, најава за 

изградба на болница во Кичево, застапеност на Албанците во здравството, Коридорот 8,  автопатот Скопје – 

Блаце кој треба да се реализира итн. Се акцентира улогата на ДУИ во подобрувањето на положбата на 

Албанците, или во „унапредувањето на албанските проекти во културата.“ голeм број прилози се во знакот на 

глорификација на партијата, а не може да се забележи критички став кон ДУИ. Доминираат функционерите од 

партијата, покриени се сите активности: на министерот за економија Беким Незири, на министерот за животна 

средина Нурхан Изаири, на министерот за локална самоуправа Лирим Шабани кој промовира упатство за 

инвеститорите итн. Директорот на фондот за здравствено осигурување Орхан Рамадани го има  во контекст на 

придонесите за стоматолозите, а  Ружди Лата од Дебар за градежни работи во инфраструктурата. Позитивно 

се оценети и проектите на Владата (особено проектот „Купи куќа“ за младите), на премиерот и на министрите 

на ВМРО-ДПМНЕ (Никола Тодоров). Сепак, на моменти, во однос на ВМРО-ДПМНЕ, телевизијата има и 

критички прилози, како за непојавувањето на Груевски пред Анкетната комисија, или за составот на ДИК. 

 

Користење на изворите: Во вестите на МТВ 2 во 79 прилози има повикување на само еден извор. Иако вестите 

на албански на МТВ2 се повикуваат на извори кои генерално застапуваат спротивставени гледишта, сепак во 

фаворизирачките прилози (кон ДУИ) се забележува еднострано користење на изворите (повеќе од 100  

прилози), при што тие преку фаворизирачките оценки за активностите на ДУИ имаат апологетска функција. 

ДУИ и нејзините функционери се најзастапени како извори, а другите партии ги има само во случаи кога се 

актери во некој настан или во некоја расправа во Собранието. 

 



 
 

 

 

                                    

Директни обраќања: Во известувачкиот период има 120 директни обраќања на претставници на политички 

партии, од кои 36 се на ВМРО, 58 за ДУИ. За разлика од другите поединечни извештаи во случајот со МТВ 2 

изолирани се тонските изјави/обраќања на сите членови на определена политичка партија, а не само лидерите.  

Почесто се емитуваат директни обраќања на Ахмети и на министри и претставници на централната или 

локалната власт кои се од ДУИ. Ретко се пренесуваат директни изјави на лидерот на ДПА, Тачи. Извадоците 

од обраќањата најчесто ја фаворизираат ДУИ како заслужна за Албанците, како на пример следното обраќање 

на Али Ахмети: „Времињата се сменети и тоа во корист на Албанците, треба да бидеме паметни да се 

искористи ова за идно унапредување на Албанците, ...за еднаквост на двете најголеми заедници во 

Македонија, албанската и македонската заедница“. Се емитуваат и обраќања на премиерот Никола Груевски, 

поврзани со успешноста во отворањето нови работни места или спроведувањето други проекти. 

 

Аудиовизуелна презентација: Главно нема манипулативна аудиовизулена презентација. Забележана е само во 

форма на „топол“ однос на функционери на ДУИ со граѓаните на терен, за време на нивните активности 

(„Меџити со доза на блискост раговара со граѓани“). Како манипулативна аудиовизуелна презентација може 

да се нотира непокривањето со кадри од средбата на Тачи со генералниот секретар на ОБСЕ, односно 

нагласувањето само на средбата на Ахмети. Наместо сликата од средбата на Тачи, кадрите зумираат една 

празна столица“. Манипулативна аудиовизуелна презентација се и кадрите на кои се гледа Груевски со лопата, 

на отворањето на дистрибутивниот центар на Тинекс. 

 

Емисии 

Во овој извештај се анализирани само емисиите емитувани меѓу 1 и 14 декември. Во набљудуваниот период 

на МТВ 2, анализирана е емисијата „Аргумент“. Во нив не беа датектирани сериозни нарушувања на 

принципите на политичкиот плурализам.    

 

 

 

3. ТВ Сител 

„Дневник“ 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015г.. ТВ Сител објави 347 прилози кои се 

однесуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им посвети на (1) Новите 

проекти на Владата на РМ (159 прилози), (2) Преговорите за медиумите (41 прилог), (3) Аферата со лажни 

лични карти (11 прилози), (4) Ветото за домашното задолжување (10 прилози), (5) Анкетна комисија за 

аферата со прислушувањето (9 прилози), (6) Комплетирањето на составот на Државната изборна комисија (8 

прилози), (7) Аферата за работењето на министерството за внатрешни работи (3 прилози), (8) Блокадата на 

Ректоратот поради сечењето на дрвјата на кампусот на УКИМ (1 прилог). Во најголемиот дел од 

известувањето (најмалку 160 прилози) на овие теми беше забележан фаворизирачки однос кон ВМРО 

ДПМНЕ. Најексплицитните конструкти на фаворизирање беа направени во прилозите кои реторички ги 

глорификуваат политиките на владата, како што се инвестициите за кои нема докази дека се егзекутирани, 

вработувањата за кои фреквентно се известува, а за кои нема докази колку фактички се случуваат, за 

мноштвото промотивни настани на кои само се регистрира дека владата остварува подобрување без да се 

постави прашањето дали е тоа подобрувањето е реално. Демонизирачкиот однос кон СДСМ (93 прилози), кај 

оваа телевизија е најсилен и по интензитет и според фреквентност, во споредба со другите телевизии.    

 

Пропагнадистички пристап, коментари и оценки во вестите: Во целиот известувачки период очигледна e 

пролиферација на неаргументирани извештаи, коментари и оценки за политичките субјекти направени од 

новинарите и од уредниците во оваа телевизија. Типично за оваа информативна програма во известувачкиот 

период е употребата на хибридни новинарски конструкти како што е на пример најавата/комантар во која 

водителот на изданието во најава на прилогот кој следи изнесува паушални оценки по сопствено видување за 

ситуацијата. Друг тип хибридизација е анализата-коментaр и извештајот-коментар. Во известувачкиот период 



 
 

 

 

                                    

се детектирани најмалку 65 примери на емитување на вакви хибридни жанрови и во речиси сите такви објави 

може да се воочи експлицитна и дистинктивна линија на фаворизирање на владеачката ВМРО-ДПМНЕ. И во 

повеќето останати прилози воочена е фаворизизација која е едноставен трансфер на информација на начин на 

кој е во служба на владата.  

 

Овие објави можат да се класификуваат според фокусот:  

(1) Највоочливи се прилозите со нерагументиран коментаторски тон кои експлицитно и навивачки, 

конструираат приказна во која Владата е моторот на растежот на македонксата економија кој 

овозможува многу странски инвестиции и кој отвора нови работи места. На пример прилозите: „Тетовската 

текстилна компанија Империјал е само еден успешен пример која со помош на државните мерки го вработила 

потребниот кадар“, „Се редат одличните резултати што фирмите ги добиваат од владиниот проект“ 

(27.11.2015 г.), „Успешна 2015 на инвестициски план, 20 странски компании почнаа со работа.“ (03.12.2015), 

„Невработеноста на историски најниско ниво од 25,5 проценти“ (11.12.2015г.). Индикативно е тоа што со 

прилозите од ваков тип често таргет е младата публика – на пример „Владината мерка ослободување од 

плаќање придонеси за фирмите кои ќе вработат млади лица до 29 години наиде на голем интерес“ 

(01.12.2015). „Историското ниво“  на „редење успеси“ за кои се зборува во овие прилози поедноставувачки ги 

глорификува чекорите на владата, чијашто исправност не само што не е предизвикана (challenged), туку е и 

пропагандистички поставена со цел да го симплифицира аргументот и да предизвика едноставно прифаќање 

од публиката.  

 

(2) Дистинктивни се и прилозите кои се однесуваат на инвестиции во здравствениот сектор и грижа за децата, 

а кои произведуваат наратив во кој ВМРО-ДПМНЕ се грижи за јавното добро. На пример: „Продолжуваат 

инвестициите во здравството - нов компјутерски томограф во поликлиниката Јане Сандански“ (30.11.2015), 

„222-ца волонтери и лица со договор на дело ќе засноваат редовен работен однос во градинките, „11 

волонтери во велешката болница добија вработувања“ (01.12.2015 г.), „Владата покажа подготвеност да 

одговори на современите медицински предизвици и употребата на нова генерација на лекови“ (06.12.2015), 

„Детската болница во Козле и ПЕТ центарот готови до нова година“(05.12.2015). Фокусот кој е ставен на 

здравството сугерира потреба Министерството за здравство, односно Министерот за здравство да биде 

целосно врамен во позитивно светло, ретуширајќи ги настаните кои го сугерираат спротивното. Во насока на 

чувството на владејачката партија за јавното добро и социјалната правда, Сител објавува и пропагандни 

прилози со кои се сугерира дека владата се грижи за социјално најзагорзените: на пример, прилогот “Пуштена 

во употреба станбена зграда со 76 станови за семејства во социјален ризик“ или „Владата го решава 

проблемот на 43 семејства од социјален ризик во Кочани“ (двата објавени на 03.12.2015), или прилогот “150 

илјади нови отворени работни места за подобар живот на 150 000 семејства (12.12.2015).  

 

(3) Конечно, карактеристични се прилозите кои пропагандно промовираат инфраструктурни проекти на 

владата: „Стартуваше проширувањето на третиот дел од булеварот Борис Трајковски“, „Основното училиште 

во Мислешево доби нов кров (двата објавени на 12.12.2015), „Во Неготино ќе се реконструра водоводната 

мрежа“ (05.12.2015). 

 

Дневникот на ТВ Сител е информативнотата програма која покрај најразгранетата пракса на пропагандна 

фаворизација на ВМРО-ДПМНЕ има и најсилна пракса (во споредба со другите телевизии) на демонизација на 

СДСМ и се што може да се смета за „непријател“ на ВМРО-ДПМНЕ. Тоа во известувачкиот период е 

недвосмисливо видливо преку примери како: „Законите за контрола на медиуми кои ги бара СДСМ се полоши 

и од оние во комунизмот и ниту една европска држава нема такви законски мерки.“ (28.11.2015) кој 

конструира ланец на еквиваленција на СДСМ со „стариот режим“ кој пак во неолибералниот дискурс е веќе 

стигматизиран како „зол“. Демонизација беше детектирана во прилозите како „Измените што СДСМ ги 

предлага за законот за медиуми нема да донесат новинарство ослободено од политички притисоци“ 

(10.12.2015), или „Премиерот Груевски најавува политички нокаут за Зоран Заев на 24 април. На тој начин ќе 

биде целосно победена деструктивната политика на опозицијата со која таа се обидува да ја втурне државата 



 
 

 

 

                                    

во сериозна институционална дестабилизација“ (10.12.2015), „ВМРО ДПМНЕ: СДСМ сака цензура како во 

Северна Кореја“ (29.11.2015) - Во вакви прилози опозицијата е конструирана во јавен непријател. 

 

Користење на изворите: Во вестите на Сител во периодот од 23 ноември до 18 декември најчесто се користи 

еден извор (158 прилози) – овие прилози најчесто се пренесување на активностите на Владата, но често 

новинарските извештаи/коментари се базираат на само еден извор. Кога во некој прилог има три или повеќе 

извори, тогаш тие најчесто застапуваат единствено гледиште (37 прилози). Како извори се користат и 

партиски (ВМРО- ДПМНЕ) и владини соопштенија и изјави на министри и градоначалници. Манипулацијата 

со изворите е во користењето на формулации „обвинители“, „експерти“, „..извори блиски до...“ без да се 

наведат конкретни имиња на изворите. Како извори се користат партиски соопштенија и изјави на министри.  

 

Директни обраќања: Политичките субјекти во најголем број случаи се сведуваат на лидерите на двете 

најголеми политички партии. Според бројот на појавувања (78 прилози) забележлива е избалансираност, но 

обраќањата на лидерот на владејачката партија се во позитивен контекст, додека на лидерот на опозицијата во 

негативен контекст.  

Аудиовизуелна презентација: Оваа телевизија ја манифестира приострасноста и преку невербални методи – 

дури 45 прилози или 15% од прилозите се проследени со манипулативна аудиовизуелна презентација, преку 

снимки со еуфорична поддршка за фаворизираната страна и компромитирачки начин на презентирање на 

демонизираната опозиција. 

Емисии 

Овој извештај ги опфаќа само емисиите емитувани во првата половина на декември. Во известувачкиот 

период беа анализирани емисиите Јади Бурек (9 изданија) и Ја сакам Македонија (10 изданија). Предмет на 

подлабока анализа беа само изданија каде имаше сериозно прекршување на професионалните стандарди.  

  

Емисија “Јади бурек“ 

Во периодот од 01.12.2015 до 14.12.2015 во деветте емитувани изданија на емисијата со водителот Јанко 

Илковски имаше две индикативни, особено изданијата на 01 и 03 декември содржеа ноторни пробивања на 

професионалните стандарди влучувајќи и говор на омраза.      

Во изданието од 1 декември главна тема што ја наметнува водителот беше опасноста опозициската СДСМ да 

дојде на власт. Притоа, Илковски себе си заедно со новинарите Цветин Чилиманов, Драган Павловиќ-Латас и 

други се стави во групата противници на, како што рече „цензурата и диктатурата“, оценувајќи се како 

бранител на слободата на медиумите и изразувањето. Според неговите изјави, новинарите се загрозени од 

предлозите на СДСМ за “регулирање на медиумската сфера”. Илковски во текот на емисијата, во која има и 

јавувања од гледачи, кон СДСМ користи експлицитни негативни оценки и термини како „гебелсовци“ и 

„Гебелс“, со лични напади и дисквалификации кон личности од СДСМ. Во делот со јавувањата водителот не 

се дистанцира од ставовите на гледачите што директно се јавуваат во емисијата, туку ги охрабрува оние 

што ја поддржуваат тезата дека опозицијата ја загрозува безбедноста на државата и по секоја цена сака 

да дојде до власт.  

Цитат: „Им се може, со свињи со пцуење на мртви родители, со вулгарност со насилство и се станува 

министер. Алал им вера, значи на нив им успеа. Со пцуење, со правење селфи каде гинеа наши војници, со 

изживување, со пцовки, со навреди и ете. Гледајте сега, некој ќе успева така во животот, некој ќе 

успева сосема поинаку, цивилизирано. Јас ве разбирам, вашиот глас, она што сте си гласале не ви важи. 

Зошто? Затоа што еве некои вакви вулгарни, можат да прават што сакаат. Нема бе демократија. 

Зошто? Оти му се може. Оти би погазил се’ што не му се допаѓа, он би го запалил. Психопати, лудаци, 

убијци, луѓе спремни да ве заколат живи.“  

 



 
 

 

 

                                    

Во емисијата водителот користи и негативен и стереотипизирачки говор кон етничка група - ги врамува 

Албанците како сепаратисти со што тој го образложува своето противење на предлогот на претседателот на 

СДСМ за децата Македонци да можат да учат албански јазик.  

Во изданието 03.12.2015 водителот заедно со гостинката Мирка Велиновска се осврнуваат на повеќе актуелно-

политички теми и глобални настани. Притоа водителот и гостинот ги врамуваат ВМРО-ДПМНЕ и премиерот 

Груевски како конструктивни и толерантни, избрани од и се уште со доминантна поддршка кај народот. За 

сметка на тоа, кон СДСМ и посредникот во преговорите Питер Ванхојт се обраќаат со експлицитни негативни 

оценки, користејќи и негативен и стереотипизирачки говор кон националната припадност на посредникот - па 

дури и говор на омраза,. Велиновска ги квалификва Белгијците како луѓе, како што рече, „со менталитет на 

’кољачи’“ и „нација на платени убијци“, што претставува говор на омраза. Водителот не се оградува од 

ваквите оценки. Водителот и гостинката посочуваат на „заговор од странците“ и дека изборите ќе бидат 

наместени. 

Цитат: „Велиш дека народ ќе гласа за ВМРО-ДПМНЕ, за себе ќе гласа, чувствувам доста од јавувањата 

на гледачите, се создава дури и оние што им се прилично контра на ВМРО-ДПМНЕ, начинот и односот 

на странците кои буквално веќе како да изгубија осет како изгледаат пред народот се создава еден 

силен отпор. Дали мислиш дека ќе се случи како во Турција кога народот турски почувствува толку 

силен притисок и гласаа за Ердоган не од што сакаа туку само за да контрираат на тие фактори од 

надвор?“ 

 

Емисија „Ја сакам Македонија“ 

Тема во емисијата емитувана на 01.12.2015 беа партиските предлози за медиумите како дел од политичките 

преговори во Клубот на пратениците. Притоа во неколку случаи забележан е негативен и напаѓачки однос и 

говор на водителот кон СДСМ кој нивниот предлог го определува како „тоталитаризам“.  

Цитат: „СДСМ потврди дека останува на своите предлози со кои се воведува целосна партизација и 

тоталитаризам во медиумите“ 

Забележливо е дека во текот на утринската емисија се емитуваат најави за утринските информативни блокови 

во кои се содржани квалификации кон политички субјекти. Ваква негативна и напаѓачка квалификација во 

рамки на најава на информативен блок упатени кон посредникот во преговорите Питер Ванхојт е забележана 

во емисијата емитувана на 3 декември.  

Цитат: „За владеачката партија, за медиумите, како и за експертската јавност е тотално 

неприфатлив неговиот предлог за закон кој ќе донесе своевидна партизација на регулаторното тело за 

медиуми. Запрашан по оваа негова изјава зошто во Македонија не се спроведе некое од европските 

законски решенија кога веќе мора да се менува законската регулатива, тој одговори дека тие решенија 

не соодветствуваат на македонскиот менталитет. Со тоа, многумина сметаат, тој директно ги 

навреди Македонците, значи дека Македонците не се Европјани“. 

Сепак забележано е дека водителот на контактната емисија на дел од јавувањата на гледачите реагира со 

укажување да се задржи нивото на дискусија и укажува на законски одредби.  Ова се однесува на јавување во 

кое гледач упатува стереотипни пораки преку коментар дека „земјите кои го уништуваат Балканот (западни 

земји) со предизвикување на бегалска криза (бегалска и мигрантска криза), еден ден и самите ќе настрадаат и 

ќе бидат уништени.   

 

 

 

4. ТВ Телма 

 

“Вести” 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015 г. ТВ Телма објави вкупно 169 прилози кои се 

однсуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им посвети на (1) 

Комплетирањето на составот на Државната изборна комисија (19 прилози), (2) Анкетна комисија за аферата со 

прислушувањето (17 прилози), (3) Преговорите медиумите (15 прилози), (4) Ветото за домашното 



 
 

 

 

                                    

задолжување (11 прилози), (5) Аферата со лажни лични карти (8 прилози), (6) Новите проекти на Владата на 

РМ (7 прилози), (7) Аферата за работењето на министерството за внатрешни работи (4 прилози), (8) Блокадата 

на Ректоратот поради сечењето на дрвјата на кампусот на УКИМ (4 прилози). Не се забележани 

фаворизирачки дискурси кон некоја од политичките партии. Не се забележани ниту демонизирачки дискурси. 

Темите во прилзоите се обработени инклузивно и аргументирано и исклучително благо критички кон власта.  

 

Коментари и оценки во вестите: Телевизија Телма во анализираниот период главно емитувала извештаи, без 

ниту една анализа или коментирање во најавите на прилозите. Доминира неутрална аргументирана критика 

без примери на фаворизирачко, ниту демонизирачко мислење кон некој политички субјект. Објавена е само 

една анализа и една најава во која презентерот (кој воедно е и уредник на вестите), изнесува свој коментар за 

темата, но притоа не се забележува неаргументирана критика (5 декември „Премиерот не коментира за 

работата на СЈО“ и 9 декември „Скопското јавно обвинителство го истражува случајот со фалсификуваните 

лични карти...“).  

  

Користење на изворите: Во информативната програма воочлива е систематска употреба на два, три или повеќе 

извори (77 прилози), и тие најчесто се спротивставени. Доминираат извори од именувани експерти, во 

останатите случаи тоа се претставници на политичките субјекти, со избалансирана застапеност. Приодот на 

оваа телевизија редовно е избалансиран - акцентот често се става и на експертски ставови наспроти ставовите 

на различни политички актери. Телма континуирано го следи принципот според кој новинарот треба да 

консултира најмалку два извори кои имаат спротивставена или аргументативна позиција. Парадигматичен е 

прилогот објавен на 30 ноември  „Ќе се гради нов Луна парк“ во кој како извори се консултирани Слободанка 

Алексовска која доаѓа од ВМРО ДПМНЕ и Драги Давчевски кој е советник од СДСМ во Советот на град 

Скопје. Сепак, често во прилозите се среќаваат три и повеќе извори и се претставува поширок спектар на 

гледишта за прашањата кои се обработуваат (На пример прилогот објавен на 1 декември „За ветото Владата се 

задолжи за нови 73 милиони евра“ – како извори се консултирани Зоран Заев, лидерот на СДСМ, Гуверенерот 

на Народната банка на Македонија Димитар Богов, извори од Министерство за финансии, но и експерти како 

Абдулменаф Беџети. Потоа, парадигматиен е прилогот објавен на 3 декември „ВМРО-ДПМНЕ се врати на 

преговорите за медиумите“, во кој како извори се појавуваат Илија Димовски од ВМРО- ДПМНЕ, Роберт 

Поповски од СДСМ, Артан Груби од ДУИ, Павле Трајанов од Демократскиот сојуз.  

 

Директни обраќања: Во 135 прилози на Телма има директни обраќања на политички субјети од кои во 110 

прилози тоа се лидерите на политичките партии. Во повеќе директни обраќања се појавуваат лидерите на 

двете најголеми политички партии, со избалансиран пристап. Се појавуваат и министри од двете најголеми 

партии и од владејачката ДУИ. Се појавуваат и лидерите на најголемите партии од албанскиот блок, Ахмети и 

Тачи. Застапени се изјави и од помали политички субјекти како ГРОМ, ДОМ и Левица, од подмладоците на 

политички партии (УМС и СДММ) и од граѓански организации како Студентски пленум, ЗНМ.   

 

Аудиовизуелна презентација: Ниту во генералните најави, ниту во новинарските прилози нема малициозна 

манипулација со визуелните ефекти за да се демонизира или пак за да се протежира некоја политичка опција. 

 

Емисии 

Во овој извештај се анализирани седум изданија на емисијата само изданијата „Топ Тема“, емитувани меѓу 1 и 

14 декември. Во ниту едно од набљудуваните изданија на Топ тема во наведениот период не се забележани 

фаворизирање или напаѓање односно позитивни или негативни врамувања на политички субјекти, неетичко 

однесување, непристоен говор и говор на омраза од страна на водителите на емисиите и нивните гости.   

 

 

 

 

 



 
 

 

 

                                    

5 и 6. ТВ 21 (на албански и на македонски)  

 

„Lajme“ и „Вести“ 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015 г. Вестите на ТВ 21 на албански и на 

македонски се речиси идентични, односно се преведени на двата јазика. Тие имаат ист број објави, по  209 

прилози  кои се однесуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им посвети (1) 

Анкетна комисија за аферата со прислушувањето (20 прилози), (2) Судските случаи за Кумановските настани 

и за убиствата кај Смилковско езеро (13 прилози), (3) Преговорите за медиумите (10 прилози), (4) 

Загадувањето во Тетово и во Скопје (10 приллози), (5) Новите проекти на Владата на РМ (8 прилози), (6) 

Комплетирањето на составот на Државната изборна комисија (7 прилози), (7) Аферата со лажни лични 

карти (6 прилози), (8) Ветото за домашното задолжување (3 прилози).  Не се забележани фаворизирачки 

дискурси кон некоја од политичките партии. Не се забележани ниту демонизирачки дискурси. 

 

Коментари и оценки во вестите: Оваа телевизија не практикува да емитува експлицитни коментари или 

неаргументирани оценки во вестите. Исто така не се забележани така наречени хибридни жанрови какви што 

се на пример анализите/коментари или коментарите во најавите за прилозите. Политичките настани се 

покриваат со извештаи и вести. Следствено на ова, во ТВ21 не се забележува ниту изразена позитивна 

фаворизирачка линија, ниту пак изразена едмонизирачка. Она што е карактеристично за телевизијата е сепак 

воочливото отсуство на истражувачко и критичко новинарство. Иако во листата на теми кои се покриени се 

наоѓаат и граѓански теми како загадувањето на воздухот или на пример, социолошки теми како „Арсовски: 

општеството е опседнато со политика“ (5 декември), сепак недостасуваат продлабочени новинарски 

обработки на темите. Многу често се сретнуваат прилози во кои новинарот само ги претставува различните 

гледишта без да даде посериозна контекстуализација на кажаното и токму поради ова во информативната 

програма во известувачкиот период беа препознаени 16 прилози кои може да се сметаат за фаворизирачки за 

некој од субјектите. Ова не е системски туку инцидентен проблем во оваа телевизија. 

Генералните најави, најавите на прилозите и самите новинарски извештаи не содржат експлицитни оценки од 

новинарите, ниту во правец на демонизирање, ниту пак на фаворизирање на одреден субјект. Анализите се со 

аргументирана критика, преку користење повеќе извори: (5 декември) „Дали Македонија е во предизборна 

кампања. Арсовски: општеството е опседнато со политика“, (5 декември) „Заев поинформиран од Груевски. 

Информациите за кумановските настани „доверливи“).   

 

Користење на изворите: Генерално се повикуваат на повеќе извори и водат сметка да имаат застапени 

спротивставени извори. Од политичките партии речиси подеднакво се присутни сите поголеми партии: ДУИ, 

ВМРО, СДСМ и ДПА. Телевизијата главно се држи до тоа да користи извори од засегнатите страни, иако 

може да се забележат и прилози направени само врз основа на тврдењата на едната страна. Извештаите, 

вестите и другите прилози се повикуваат на информации доминантно добиени од официјалните институции, а 

како основа за известување се користат и изјави, прес- конференции и партиски соопштенија. Разликата во 

однос на изворите се забележува во изборот на соговорници од албанскиот етникум, и функционери 

(министрите за економија и за животна средина, Народниот правобранител) и политичари од албанскиот блок 

(ДУИ и Беса).    

 

Директни обраќања: Емитувањето директни обраќања зависи од конкретните теми што се во фокусот на 

известувањето. Но, главно, телевизијата настојува да ги емитува изјавите на сите релевантни политички 

субјекти и на нивните лидери. Во 82 прилога има директен говор на претставници на ВМРО-ДПМНЕ, во 76 

прилози СДСМ а ДУИ во 61 прилог. И според фрекфентноста и според начинот на врамување директните 

обраќања во вестите во известувачкиот период на ТВ 21 и на македонски и на албански јазик тие се 

избалансирани. 

 

Аудиовизуелна презентација: ТВ 21 во анализираниот период нема објавувано прилози во кои визуелна 

презентација се користи на манипулативен начин.    



 
 

 

 

                                    

 

Емисии 

Овој извештај ги опфаќа само емисиите емитувани во првата половина на декември: 1-14 декември. Во 

известувачкиот период беше анализирана емисијата „Клик“. Во ниту едно од набљудуваните изданија во 

наведениот период не се забележани фаворизирање или напаѓање односно позитивни или негативни 

врамувања на политички субјекти, неетичко однесување, непристоен говор и говор на омраза од страна на 

водителите на емисиите и нивните гости.   

 

  

 

7. АЛСАТ М (на албански јазик) 

 

„Lajme“ 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015 г. ТВ Алсат М на албански јазик објави 

вкупно (240 прилози) кои се однесуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им 

посвети на (1) Преговорите медиумите (21 прилог), (2)  Анкетна комисија за аферата со прислушувањето (17 

прилози), (3) Ветото за домашното задолжување (12 прилози), (4) Аферата со лажни лични карти (10 прилози), 

(5) Комплетирањето на составот на Државната изборна комисија (10 прилози), (6) За судските случаи 

поврзани со убиствата кај Смилковско езеро и за „Кумановските настани“ има 8 прилози, (7) Има 8 прилози и 

за загадувањето на воздухот во Тетово и во Скопје, (8) Новите проекти на Владата на РМ (6 прилози). Не се 

забележани фаворизирачки дискурси кон некоја од политичките партии вклучително и тие во албанскиот 

политички блок. Не се забележани ниту демонизирачки дискурси. Темите во прилозите се обработени 

инклузивно, но со воочлив етнички специфилен фокус.  

Коментари и оценки во вестите: Во известувачкиот период Алсат M на албански јазик генерално се 

придржува до профeсионалниот императив во информативната програма да не ја оптеретува со коментари и 

оценки. Уште помалку се забележливи примери на неаргументиран коментар или пак, неаргументиран напад 

на политички субјекти. Може да се забележи наклонетост кон теми кои ја засегаат албанската етничка 

заедница во Македонија, но и тогаш нема тенденција на фаворизирање, туку присутни се и спротивставените 

ставови. На пример во темата за прославата на Денот на албанската азбука се тврди дека ДУИ го политизира 

настанот – но ова обвинување го прави прозивајќи ја единствената институција преку која таа политизација 

може да биде направена:„Политизацијата, секако, со или без реална одговорност, го носи печатот на 

Секретаријатот за спроведување на Рамковниот договор“. Во „Алсат-М“ во вестите на албански јазик 

доминира  анализата на рамковниот договор и препораките кои произлегоа од неа.  „Се бара граѓански устав а 

не етнички“, а истовремено „се бара пропорционална застапеност на Албанците во јавната сфера и во сите 

поголеми компании“, „албанскиот јазик да биде државен и буџетот да се носи со Бадентерово мнозинство“ 

(06, 07 и 08.12.2015). Телевизијата во континуитет ги следеше судските процеси на како што се вели 

„Албанци“ за случајот „Монструм“ како и за „кумановските настани„: „Јашари бара меѓународна експертиза 

за „Монструм„, адвокатите бараат случајот  да го преземе Јанева„. На ова се додава и барањето на семејството 

Нешковски, убиството на Мартин да го расветли специјалниот обвинител. Се емитуваат и разговори од 

бомбите. Никола Груевски (во разговор од „бомбите): „кажете му дека тој (тој што го уби Нешковски) не е 

обезбедување на премиерот, туку дека е од тигрите“, прилогот „Убиството на Нешковски, семејството бара 

случајот да го преземе специјалната обвинителка. Се бара одговорност од Груевски и соработниците“ (од 12. 

12. 2015). Алсат М во целиот период на преговири за излез од политичката криза е критичен кон 

однесувањето на претставниците на власта, особено кон ВМРО-ДПМНЕ. Како предизборни се толкуваат 

најавите на премиерот за бесплатен превоз за студентите. Присутна е вообичаената „албанска“ призма  на 

гледање, овој пат во енергетиката. Најавата за изградба  на далновод кон Албанија, Беким Незири ја 

промовира како достигнување на ДУИ, а во друг  прилог за хидроцентралите „Луково поле“ и „Бошков мост“ 

се вели дека тие не можат да се изградат без одобрение од Албанија (како да се води од интересите на 



 
 

 

 

                                    

Албанија, а не од оправданоста на проектите за државата, откако изградбата на хидроцентралите прво се 

проблематизираше во Албанија) 

 

Користење на изворите: Телевизијата води сметка да има извори од засегнати страни и да застапува различни 

и спротивставени гледишта за одредена тема или проблематика. Сепак постојат многу прилози (50) кои имаат 

само еден извор. Ова укажува на една практика во новинарстката култура во Македонија во која се даваат 

информации без да се почувствува потреба од подлабоко анализирање на настанот или појавата. Кај Алсат М 

на албански јазик, во случаите кога прилозите се повикуваат на повеќе извори вообичаено тие се 

спротивставени меѓу себе, односно аргументираат за ставови кои се разликуваат меѓу себе или се полемички. 

Така за темата задолжување на владата, иако телевизијата изнесува став против задолжувањата, сепак се 

повикува и на извори кои го тврдат спротивното. Сите четири погoлеми партии се присутни речиси 

подеднакво. 

 

Директни обраќања: Има директни обраќања од сите лидери на поголемите политички партии. Од вкупно 111  

прилози со директни обраќања (во некои прилози има по неколку обраќања) во прилозите 42 обраќања  имаат 

претставници на ДУИ,  43 обраќања  ВМРО ДПМНЕ и 45 обраќања претставници на СДСМ. Лидерот на 

СДСМ Зоран Заев има 9 обраќања, Груевски има 11 обраќања, Тачи има 3, а Али Ахмети има 2 директни 

обраќања. Со оглед на тоа што нема малициозно врамување на обраќањата може да се каже дека Алсат М на 

албански јазик е избалансирана во поглед на пристапот на политичките актери до нивната платформа. 

 

Аудиовизуелна презентација. Не е забележана манипулативна аудиовизуелна презентација.  

Емисии 

Овој извештај ги опфаќа само емисиите емитувани во првата половина на декември: 1-14 декември. Во 

известувачкиот период беа анализирани емисиите „Патот кон“и „200“. Предмет на подлабока анализа беше 

само едно издание на ‘Rruga Drejt’ - „Патот кон“ поради тоа што е индикативно поради несоодветниот 

однос на гостите од кои новинарот се оградува. 

 

Емисија ‘Rruga Drejt’ - „Патот кон“  

Во периодот од 1 до 14 декември подлебоко е анализирано едно издание од емисијата Патот кон емитувано 

на 3 декември. Во него гостуваат пратеникот Артан Груби од ДУИ, Насер Селмани претседател на ЗНМ и 

Дејан Георгиевски, директор на Центарот за развој на медиумите. Темата на дискусија која ја наметнува 

водителот во емисијата е „Дали договорот од Пржино е под ризик да пропадне“. 

Во емисијата неколку пати е забележана употреба на термините „Македонци“ и „Албанци“ од страна на 

пратеникот Артан Груби во контекст на подвоеност на неговото разбирање на опшеството и на медиумите 

како две етнички сфери македонска и албанска при што пратеникот изјавува дека го интересира само 

албанската. Новинарот Селмани ги застапува принципите на новинарството како професија при што Груби со 

негативна конотација му укажува дека има како што рече „македонски менталитет“ и „зборува албански, но 

размислува македонски и дека ова (Македонија) е двонационална држава на Македонците и на Албанците.  

 

Цитат Груби:„Ако Груевски има медиуми, Али  Ахмети нема, ситуацијата во албанските медиуми 

е спротивна од македонските. ----- Затоа што така има решено Албанецот а не Македонецот“. 

„Членовите Албанци во Агенцијата за медиуми ги бранат интересите на Албанците и се адвокат 

на албанските прашања“ – Артан Груби.  

 

Водителката на емисијата се оградува од дуелот меѓу Груби и Селмани.  

 

 

 



 
 

 

 

                                    

8. АЛСАТ М (на македонски јазик) 

 

„Вести“ 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015 г. ТВ Алсат М на македонски јазик објави 

вкупно 240 прилози кои се однсуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им 

посвети на (1) Преговорите медиумите (15 прилози),  (2) Анкетна комисија за аферата со прислушувањето (15 

прилози), (3) Ветото за домашното задолжување (12 прилози), (4) Комплетирањето на составот на Државната 

изборна комисија (10 прилози), (5) Аферата со лажни лични карти (8 прилози), (6) За судските случаи 

поврзани со убиствата кај Смилковско езеро и за „Кумановските настани“ има 8 прилози, (7) Има 8 прилози и 

за загадувањето на воздухот во Тетово и во Скопје (8) Аферата за работењето на министерството за 

внатрешни работи (4 прилози). Не се забележани фаворизирачки дискурси кон некоја од политичките партии. 

Не се забележани ниту демонизирачки дискурси. Темите во прилозите се обработени инклузивно, но со 

воочлив етнички специфичен фокус.  

 

Коментари и оценки во вестите: Во мониторираниот период телевизијата информираше главно коректно, 

преку извештаи за настаните и повремено со аналитички прилози. Немаше експлицитни коментари и оценки 

во содржините но имаше прилози кои можат да се сметаат за неутрална и аргументирана критика. На Алсат М 

на македонски јазик како и кај програмата на албански јазик се позастапени содржините од животот и од 

политичките случувања кај Албанците во Македонија. Во ретки случаи кај овие теми има етнички фокус во 

оценката на новинарот. На пример, прилогот „Коалицијата ДПА-ДУИ би била во функција на нивна 

амнестија, но дали изминативе години глумеле непријателство и ги лажеле Албанците?“ (25.11.2015). Овој 

прилог е аргументирана критика на етаблираните албански партии, но со оглед на тоа што во албанскиот 

политички блок се појавија нови политички субјекти, интересно ќе биде да се следи овој став кон етаблирани 

наспрема новите и наспрема македонските партии. Ова дотолку повеќе што  аргументираната критика во 

целиот период е главно насочена кон етаблираните партии на Албанците (ДУИ и ДПА), дури и другите 

партии (БЕСА, Реформи) се повикуваат да ја коментираат нивната работа, особено во овој случај со најавената 

можност за коалиција, како во прилогот од 07.12.2015, „Застапеност на Албанците, во Охрид вработени само 

двајца Албанци, ДУИ и ДПА молчат за ниската застапеност“. Алсат М во известувачкиот период имаше 

критички однос кон ВМРО-ДПМНЕ. 

 

Користење на изворите: Телевизијата во некои случаи (51 прилог) користи само еден извор и тоа се случува 

кога дава информација за некоја активност на политичките субјекти или пак, едноставно некритички 

пренесени изјави. Саморегулаторните одредници на професионалните стандарди наложуваат избегнување на 

оваа практика. Но, кај Алсат М на македонски ова не е толку системски проблем колку што е инцидентна 

практика. Во повеќето случаи телевизијата користи два или повеќе извори и тие бранат различна позиција (94 

прилози).  

 

Директни обраќања: Емитувани се вкупно (25) директни обраќања на политички актери и тие се 

избалансирани и по фреквенција по субјект и по соржината  

 

Аудиовизуелна презентација: Не се забележани примери на манипулација со аудиовизуелната презентација. 

 

Емисии 

Во периодот кој е опфатен со оваа анализа за емисиите (01-14 декември) анализирани се вкупно 6 на емисијата 

„360 степени“ и во нејзината содржина не се најдени примери кои упатуваат на фаворизирачки или пак 

демонизирачки однос кон определени политички субјекти. Во оваа програма нема говор на омраза или 

негативен и стереотипизирачки говор кон групи.  

 

 

 



 
 

 

 

                                    

9. ТВ 24 Вести 

„Вести“ 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015 г. на ТВ 24 Вести беа објавени вкупно (305 

прилози) кои се однесуваат на политичките актери. Најсеопфатно внимание месецов телевизијата им посвети 

на (1)  Анкетна комисија за аферата со прислушувањето (16 прилози), (2) преговорите медиумите (13 

прилози), (3) Ветото за домашното задолжување (11 прилози), (4) Аферата со лажни лични карти (10 прилози), 

(5) Аферата за работењето на министерството за внатрешни работи (5 прилози),  (6) Блокадата на Ректоратот 

поради сечењето на дрвјата на кампусот на УКИМ (4 прилози),  (7) Новите проекти на Владата на РМ (4 

прилози), (8) Комплетирањето на составот на Државната изборна комисија (1 прилог). Не се забележани 

сериозни фаворизирачки дискурси кон некоја од политичките партии, но се забележува засилен критички 

однос кон активностите на владата.  

 

Коментари и оценки во вестите: Телевизијата во мониторираниот период генерално известуваше коректно и 

непристрасно за тековните настани и за актуелните состојби во земјата. Во повеќето од прилозите не се 

забележуваат елементи на коментирање или на неаргументирано оценување на политичките субјекти. Во 

ретки случаи практиката на оваа информативна програма е аргументирано да ги критикува постапките на 

Владата. Во 13 прилози е забележана таква практика, како на пример, во прилогот „ВМРО-ДПМНЕ со предлог 

за законот за медиуми, за СДСМ бил прифатлив или извештајот од 28.11.2015 „Милошоски нема конкретен 

одговор на што следува драстично променетиот став на неговата партија по однос на фалсификуваните 

документи“. Во овие прилози ТВ 24 Вести демонстрираат силна критичност кон владејачката ВМРО-ДПМНЕ, 

но тоа го прават користејќи логички след на аргументација укажувајќи дека во случаи на политичка криза и на 

затвореност на институциите, можно е да се конструира некаков критички однос на медиумите кон власта. 

Телевизијата речиси не ги пренесуваше мноштвото промотивни активности на власта што можеа да се 

забележат во изобилство на про-владините медиуми, но не ја промовираше ниту опозицијата или некој трет 

субјект, освен во ретки случаи во кои се гледа минимална инклинација. Интересно е сепак што во изолирани 

случаи имаше практика на непредизвикано пренесување на активностите на власта – но, тоа не е стратегиски 

направен чекор туку повеќе инцидентно известување – практика која во македонското новинарство мора да 

биде надмината за да се избегне билтенизацијата на вестите. Во информативните содржини не е забележан 

коментаторски пристап или експлицитно оценување. 

 

Користење на изворите: Во две третини од содржините објавени во информативните содржини на 24 Вести се 

користат по два или повеќе извори. При пренесувањето на ставовите на политичките актери, застапени се сите 

засегнати страни. Балансираниот пристап е забележан и кога се користат мислења од експерти и од 

аналитичари во прилозите. Во поретки случаи се користи само еден извор во прилозите или пак два извора 

кои бранат иста позиција. Во повеќето прилози во кои што се користи само еден извор, тој е од опозицијата – 

што е основа на заклуокот дека 24 вести благо инклинира кон опозицијата без да ги наруши принципите на 

професионалното новинарство и на политичкиот плурализам. 

 

Директни обраќања: Во известувачкиот периот имаше вкупно 44 директни обраќања. Во тринаесет, лидерите 

на политички партии беа претставени со директни обраќања во мониторираниот период, и тоа Никола 

Груевски 19 пати, Зоран Заев 10 пати, лидерот на ДУИ еднаш. Во 24 Вести место им беше дадено и на лидерот 

на Достоинство Стојанче Ангелов (3 пати), лидерите на ПЦЕР Самка Ибраимовски и на Демократски Сојуз 

Павле Трајанов (по 2 пати), и по еднаш првите луѓе на ФРОДЕМ Јове Кекеновски, на Левица Здравко 

Савески, на Титови Леви Сили, Слободан Угриновски, на Демократската партија на Турците Кенан Хасипи, 

на ЛДП Горан Милевски, на НСДП Тито Петковски и на НДМ Јанко Бачев. 

 

Аудиовизуелна манипулација: Не е забележана експлицитна малициозна манипулативна аудиовизуелна 

презентација и содржините се покриени со соодветна слика и тон. 

 



 
 

 

 

                                    

Емисии 

Во периодот кој се однесува на ток шоу емисиите иопфатен во оваа анализа беа анализрани пет изданија на 

емисијата „24 Анализа“ и две изданија на „Вин Вин“. Во ниту едно од изданијата не е забележан 

фаворизирачки или неаргументиран напаѓачки однос кон политички субјекти, позитивно или негативно 

врамување на политички субјекти, ниту елементи на говор на омраза.   

 

 

 

10. ТВ Алфа 

„Вести“ 

Во известувачкиот периоод од 23 ноември до 18 декември 2015 г. ТВ Aлфа објави вкупно 318 прилози кои се 

однсуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им посвети на (1) Новите проекти 

на Владата на РМ (37 прилози) и локални проекти на градоначалници од ВМРО-ДПМНЕ каде што често беа 

присутни и владини претставници (15 прилози), (2) преговорите за медиумите (17 прилози), (3) Ветото за 

домашното задолжување (9 прилози), (4) Аферата со лажни лични карти (7 прилози), (5) Анкетна комисија за 

аферата со прислушувањето (5 прилози), (6) Комплетирањето на составот на Државната изборна комисија (3 

прилози), (7) Аферата за работењето на министерството за внатрешни работи (2 прилози), (8) Блокадата на 

Ректоратот поради сечењето на дрвјата на кампусот на УКИМ (2 прилога).   

 

Во најголемиот дел од известувањето (54 прилози) на овие теми беше забележан фаворизирачки однос кон 

ВМРО-ДПМНЕ. Многу од карактеристиките на оваа информативна програма се слични како и кај ТВ Сител: 

од една страна експлицитни конструкти на фаворизирање направени во прилозите кои реторички ги 

глорификуваат политиките на владата и дистинктивно интензивен и фреквентен демонизирачкиот однос кон 

СДСМ (45 прилози). Во голем број прилози ги има и двата елемента. АлфаТВ според оваа анализа на 

врамувањата на политичките актери е медиум чија што информативна програма метастазира популистички 

дискурс и наликува на ПР билтен на владата. 

 

Пропагандистички однос, коментари и оценки во вестите: Во текот на известувачкиот период на ТВ Алфа 

метастазираа извештаи кои се неаргументиран напад на опозицијата (143 прилози) или пак фаворизирање на 

владеачката ВМРО-ДПМНЕ (76 прилози). Повеќе од половината од објавите содржат  коментари и оценки (44 

прилози) за политичките субјекти направени од новинарите и од уредниците во оваа телевизија. 

Карактеристично е што коментаторскиот пристап често може да се сретне во најавите, но не и во прилозите 

што следуваат по нив. Ова e индикатор којшто може да укажува на тоа дека кај ТВ Алфа има практика во која 

позитивното или негативното врамување не политичките субјекти неретко е направено од уредништвото, а 

поретко од новинарите на терен. Телевизијата не се се разликува многу од известувачката стратегија на Сител. 

Сепак е воочлива, во споредба со Сител дури и поинтензивна (во реторичка смисла на зборот), стратегија на 

демонизација на политичката опозиција. Така, типот на прилози кои ги произведува и ги објавува Алфа ТВ од 

една страна наликуваат на партиски или владин билтен кој ја фаворизира владата, а од друга страна таа 

конструира екстензивно дискурси на демонизација на опозицијата.  

 

Новинарските конструкти можат да се систематизираат во неколку точки:  

(1) Најподатливи за анализа се прилозите кои ја демонизираат опозицијата, пред се СДСМ. Ова е воочливо во 

реторичките конструкции: изборот на лексика и тонот со кој презентерите ја конструираат СДСМ во 

структура несоодветна за Македонија, вклучуваат цел спектар на стратегии. Во дел од прилозите СДСМ е 

конструирана во предавничка и авторитарна политичка структура: На 01.12.2015 додека во фокусот беше 

изјавата на Заев за про-владините медиуми – Алфа во генералната најава објави: „Скандал до скандал. Заев 

почна да се пресметува со медиумите“, „Во време кога се преговара за медиумска регулација и додека тој 

говори како се бори за независни медиуми јавно ги легитимираше како свои најголеми политички непријатели 

најгледаните телевизии и весникот Дневник“ (01.12.2015), „Благодарение на лидерот на СДСМ, Македонија 



 
 

 

 

                                    

стана светски пример за удар и притисок врз медиумите. Коментарите на Заев рефлектираат темно во 

скорешната македонска хумористична историја смета влијателниот американски експерт по комуникации, 

национални и меѓународни медиуми Мајкл Михан кој објави колумна во еминентниот магазин „Д хил“ 

(11.12.2015). 

Друга стратегија на негативно врамување и демонизација е репродукцијата на наративот за неспособноста 

на опозицијата и следствено неспособност да ја води државата. На пример, „ВМРО-ДПМНЕ со предлог за 

законот за медиуми, а за СДСМ бил прифатлив. Ретерира ли партијата од небулозната војна со медиумите која 

во свој стил ја отвори лидерот Заев?“ (03.12.2015) – во овој прилог доминантниот ефект произведен е дека 

СДСМ не е сигурен партнер оти „се премислува“. Потоа, „Министерот Спасовски делуваше и звучеше 

помалку збунето, најпрвин изјави дека граѓаните се безбедни, за подоцна да каже дека убиството во Грчец 

било удар врз стабилноста“ (03.12.2015). СДСМ е произведен во клиентелистичка машина и се контрастира 

со целисходните политики за вработување на ВМРО „Паралелно со проектот „Македонија вработува“ кој има 

голем удел во намалувањето на процентот на невработеноста во државата, се одвива и процесот кој на 

социјалните мрежи го доби името „Спасовски вработува“, техничкиот министер си вработи уште еден 

советник диретно од редовите на СДСМ“. (11.12 2015). Уште една стратегија е отвореното репродуцирање 

на СДСМ како манипулативна структура, на пример „Жесток прием го дочека дополнителниот  заменик 

министер за земјоделство од земјоделците во Велес. Тие денеска гневни прашуваа зошто СДСМ не гласале за 

владината одлука за исплата на субвенциите и зошто се обиделе да го блокираат буџетот.“ (16.12.2015). 

„СДСМ наместо со програма ќе се обиде со манипулативни тактики да добие некој глас плус“  (12 декември, 

анализа/коментар). „А во вакви услови не се за чудење и резултатите од анкетите како последната на Брима 

Галуп во која мнозинството од Македонците сметаат дека опозицијата води деструктивна политика“ (15 

декември, најава/коментар). 

 

(2) Воочливи се прилозите со нерагументиран коментаторски тон кои експлицитно и навивачки, конструираат 

приказна во која Владата е моторот кој овозможува многу странски инвестиции и кој отвора нови работи 

места, но и кој се грижи за социјалната правда. На пример прилозите: „Премиерот Груевски се сретна со 

кинескиот премиер и му предаде шест конкретни добро разработени проекти“ (26.11.2015), во кој Груевски е 

конструиран во “човекот идеја“, кој на моќната Кина и дава валидни проекти за развој, или „Списокот на 

видливи резулатати од проектите на Владата. Отпишани се долговите на 15 илјади семејства во вредност од 

над 30 милиони евра. Просечната пензија е зголемена за 70%, а најниската пензија се зголеми за над 80%. 

Ново зголемување на пензиите од 5% предвидено и за следната година. Социјалната и постојаната парична 

помош во просек се зголемија за 60 %, ќе следува и ново зголемување од 5%“  (10.12.2015). Тука спаѓаат и 

прилози кои прават контарастен наратив за да ја нагласат моќта на ВМРО-ДПМНЕ наспроти СДСМ. 

„Интересно е што само за 4 месеци од последната анкета на овој Институт, позицијата на премиерот Никола 

Груевски е буквално забетонирана во анкетата за разлика од онаа на неговиот ривал Зоран Заев кој загубил 

речиси една третина од и онака нискиот процент на поддршка“ (најава на прилог, 23.11.2015). 

 

(3) Дистинктивни се и прилозите кои се однесуваат на инвестиции во здравствениот сектор и во 

инфраструктурата. На пример: „Инвестициите во здравството и подобрувањето на условите за пациентите не 

запираат. И во наредниот период се планираат значајни активности“ (најава на прилог, 4.12), „Откога се 

пожалија жителите на Шишево на премиерот Груевски дека патот е многу лош, општината и градоначалникот 

на град Скопје, веднаш најдоа решение и почна да се асфалтира“ (најава на прилог, 1.12). 

 

Користење на изворите: Алфа во известувачкиот период објави 124 прилози во кои користи само еден извор. 

Најупотребувани извори се претставниците и функционерите на ВМРО-ДПМНЕ (147 прилози), често како 

единствени (79 прилози). Исклучително ретко се користат експертски извори, и тоа по еден, кој се 

спротивставува на ставовите на опозицијата. 

 

Директни обраќања: Кај Алфа беа регистрирани вкупно 54 директни обраќања од кои лидерот на ВМРО 43, а 

лидерот на СДСМ 8.  Имајќи предвид дека во најголем дел од прилозите во кои има обраќања на лидерите – 



 
 

 

 

                                    

тие се врамени позитивно за ВМРО а негативно за СДСМ, ова недвосмислено покажува дека постои 

нарушување на принципите на непристрасност.  

 

Аудиовизуелна манипулација: Стандардната аудиовизуелна манипулација беше емитувањето промотивни 

содржини како редовни прилози во вести. Во Вестите на Алфа се забележани 7 прилози кои користат 

малициозна аудио визуелна манипулација и тоа најчесто го прават така што самиот медиум ги става во 

одреден контекст изјавите на членови на опозицијата, со цел да го засили напаѓачкиот однос кон неа. 

Најексплицитен пример беа два прилога на иста тема (17.12.2015 и 18.12.2015), во кој се споредуваат изјави на 

Петре Шилегов (за пратеничката Владанка Авировиќ во анкетната комисија за прислушувањето) и на Бранко 

Црвенковски од пред четири години, со кои се обвинува СДСМ дека има генерален понижувачки однос кон 

жените (телопот на 17.12.2015 е „По Црвенковски и Шилегов: се третираат ли навредите на жените како 

доблест во СДСМ?“). 

 

Емисии 

На телевизија Алфа во известувачкиот период не се анализирани политички емисии. 

 

 

 

11. КАНАЛ 5 

 

„Вести“ 

Во известувачкиот период од 23 ноември до 18 декември 2015 г. ТВ Канал 5 објави вкупно 263 прилози кои се 

однесуваат на политичките актери. Најмногу внимание месецов телевизијата им посвети на (1) Новите 

проекти на Владата на РМ (26 прилози и уште 5 прилози за локални проекти, кај што претставници од Владата 

беа гости), (2) Преговорите за медиумите (13 прилози), (3) Ветото за домашното задолжување (7 прилози), (4) 

Анкетна комисија за аферата со прислушувањето (6 прилози), (5) Комплетирањето на составот на Државната 

изборна комисија (4 прилози), (6) Аферата со лажни лични карти (4 прилози), (7) Блокадата на Ректоратот 

поради сечењето на дрвјата на кампусот на УКИМ (3 прилози), (8) Аферата за работењето на министерството 

за внатрешни работи (2 прилози).   

 

Во најголемиот дел од известувањето (57 прилози) на овие теми беше забележан фаворизирачки однос кон 

ВМРО-ДПМНЕ и дистинктивно интензивен и фреквентен демонизирачкиот однос кон СДСМ (34 прилози). 

ТВ Канал 5 според оваа анализа на врамувањата на политичките актери е медиум чија што информативна 

програма репродуцира популистички дискурс, наликувајќи на владин ПР билтен. 

 

Коментари и оценки во вестите: Во текот на известувачкиот период на ТВ Канал 5 беа објавени мноштво 

извештаи кои се неаргументиран напад на опозицијата (47 прилози) или пак фаворизирање на владеачката 

ВМРО-ДПМНЕ (113 прилози). Оваа практика ги нарушуваа професионалните принципи на непристрасност и 

фер однос кон актерите во политичката арена. Повеќе од половината од објавите содржат коментари и оценки 

(99 прилози) за политичките субјекти направени од новинарите и од уредниците и во оваа телевизија. 

Соодносот меѓу содржините што се позитивни и фаворизирачки за власта наспроти тие што се негативни и 

демонизирачки за опозицијата е два наспрема еден. И ТВ Канал 5 не се разликува многу од известувачката 

стратегија на ТВ Сител и ТВ Алфа. Исклучително дистинктивен пропагандистички однос кон содржините кои 

ја промовираат владата и ВМРО-ДПМНЕ и нескриено демонизирачки став кон опозицијата, наспроти 

професионалните стандарди. Експресивноста во демонизирачките пораки поврзани со опозицијата е за 

нијанса поблага од она што може да се забележи на ТВ Алфа, но сепак таа линија во известувањето на ТВ 

Канал 5 и според фреквентноста и според реториката е исклучително силна. Типот на прилози кои ги 

произведува и ги објавува ТВ Канал 5 од една страна наликуваат на партиски или владин билтен кој ја 

фаворизира владата, а од друга страна таа конструира екстензивно дискурси на демонизација на опозицијата.  

 



 
 

 

 

                                    

Новинарските конструкти можат да се систематизираат во неколку точки:  

(1) Највоочливи се прилозите со нерагументиран коментаторски тон кои експлицитно и навивачки, 

конструираат наратив дека која Владата е моторот на растежот на македонската економија кој овозможува 

многу странски инвестиции и кој отовра нови работи места. На пример прилозите: „За оваа 2015 година, за 

само првите 11 месеци, растот од 26 отсто е повеќе од позитивен и покажува дека споменатата бројка ќе биде 

далеку надмината“ (06.12.2015), „Секоја инвестиција во земјава ќе значи подобар стандард за граѓаните, 

поголем извоз и подобри резултати за македонската економија...“ (07.12.2015), „Кинеските инвеститори ги 

привлекува добрата бизнис клима и ниските трошоци за бизнис во Македонија“ (26.11.2015). 

 

(2) Дистинктивни се и прилозите кои се однесуваат на инвестиции во здравствениот сектор и грижа за 

младите, а кои произведуваат наратив во кој ВМРО-ДПМНЕ се грижи за јавното добро. На пример „Во 

современ дом ќе живеат 76 прилепски семејства. Наскоро социјални станови и во Македонски Брод и во 

Кочани“ (02.12.2015), „Поликлиниката „Јане Сандански“ доби компјутерски томограф вреден 19 милиони 

денари набавен од Владата“. (29.11.2015). „Власта со изненадување и за средношколците... Мерките се со цел 

да ја зголемат мобилноста на младите, да го подигнат нивото на забава и да го помогнат развојот на 

културниот сегмент...Младите и повозрасните ги поздравија овие мерки“ (08.12.2015). 

 

(3) Конечно, караткеристични се прилозите кои ја демонизираат опозицијата: „Заев им објави војна на 

највлијателните медиуми. И граѓаните ја прочитаа неговата намера“ (02.12.2015), „Ветото најавено од 

заменикот министер од редовите на СДСМ, Кире Наумов, крие опасност да предизвика нестабилност во 

економијата“ (30.11.2015), „Поповски индиректно ги потврди информациите објавени во медиумите минатите 

денови кои што се однесуваа на тоа кои се предлозите на СДСМ кои беа оценети како скандалозни во 

јавноста“ (30.11.2015) „За Попоски деструктивното делување на опозицијата, која не бира средства за да дојде 

на власт, потценувајќи го и навредувајќи го сопствениот народ, е ништожно“(05.12.2015), „Иако неговиот 

партиски шеф не ги признава ниту судовите и нивните наредби, портпаролот на СДСМ Шилегов излезе со 

обвинувања за денешното непојавување на Груевски во Собранието“ (најава на прилог, 9 декември), 

„Милошоски: СДСМ би тргувал со националните интереси само за да дојде на власт“ (Најава на прилог, 

26.11.2015). 

 

Користење на изворите: Користењето само еден извор е забележано кај околу една четвртина од содржините 

(75 прилози), кога се најавува нов проект на Владата или кога се пренесува говор на нејзин функционер. 

Најчести се прилозите кога се користат два или повеќе извори со слични или еднострани позиции, и тие 

случаи се пред се` кога двајца или повеќе функционери на ВМРО-ДПМНЕ најавуваат проект или ги 

коментираат своите економски резултати (28 прилози). На пример, Зоран Ставрески и Никола Груевски  

„намалувањето на невработеноста е резултат на владините политики“ (12 декември), Никола Груевски и Коце 

Трајановски, „продолжување на булеварот Партизански одреди“ (16 декември). Прилозите во кои изворите 

имаат различни или спротивставени ставови главно се однесуваат на политичките преговори или на работата 

на анкетната комисија за прислушувањето, каде што се пренесуваа ставовите на членовите од двете партии. И 

Канал 5 има тенденција да користи неименувани извори во прилозите (6 прилози). 

 

Директни обраќања: Во известувачкиот период на Канал 5 се забележани вкупно 71 тонски пренесени изјави 

на лидерите на партиите - 57 обраќања на Груевски и 9 на Заев. Застапени се уште и претседателот Ѓорге 

Иванов со три обраќања, и со по едно лидерите на ГРОМ Стевчо Јакимовски и на Титови леви сили, Слободан 

Угриновски. Речиси и да нема директни обраќања на претставници на албанските политички партии. Ова 

упатува на сериозно нарушување на принципот на избалансираност, дотолку повеќе што врамувањето на 

директните обраќања на ВМРО е позитивно а на СДСМ негативно.  

 

Аудиовизуелна презентација: Главен тип на аудиовизуелна манипулација беше емитувањето содржини што се 

од промотивен карактер за власта и за владејачката партија, како прилози во вестите („заменик-министерот 

Ванчо Костадиновски од Свети Николе најави големи поволности за земјоделците“, 17 декември), или 



 
 

 

 

                                    

вклучувањето на највисоките политички претставници на власта во соопштувањето технички информации 

(премиерот Никола Груевски лично најави дека продолжува рокот за легализација на дивоградбите, 12 

декември). Исто така имаше и манипулативно толкување на анкетата на „Брима Галуп“ во повеќе прилози, во 

која се нагласуваше дека повеќе од 70 отсто од Македонците веруваат дека ВМРО-ДПМНЕ има поголема 

поддршка меѓу граѓаните. Тоа се претставуваше како разлика во популарноста меѓу Груевски и Заев, иако 

прашањето било во што испитаникот верува, а не каков е неговиот личен став. 

 

Емисии  

Во набљудуваниот период од 1-14 декември 2015 се емитуваа две изданија на емисијата „Миленко лејт најт 

шоу“со водителот Миленко Неделковски. Во двете изданија немаше примери на говор на омраза или 

експлицитен негативен говор кон група. Во второто набљудувано издание на Миленко Лејт најт шоу 

емитувано на 11 декември гостин е актуелниот министер за транспорт и врски Владо Мисајловски, а 

емисијата е снимена на локации надвор од студиото. Теми на разговор се „градежната офанзива“ и 

економските проекти на владата на Никола Груевски, па емисијата содржеше исклучително јасна позитивна и 

фаворизирачка кампања за Груевски.  

 

 

 


