H3BEWITAI 07 GNEAELETO HA
MEQHWVMCHMTE COAPHHHN

6 GEBPYAPH -4 MAPT 2016



MOAEM

MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

Third Monthly Report
based on the monitoring of media content through the Rapid Response Media Mechanism
of the Institute of Communication Studies
(time-frame: 6™ February — 4™ March 2016)

ON THE POLITICAL PLURALISM IN THE MEDIA

Political pluralism is one of the most important dimensions of media pluralism as it enables free and equal
circulation of different political ideas and opinions. This means that each media outlet individually should
endeavor to ensure a so-called internal pluralism in the news, or to present all opposing positions on a given
topic. This is fairly important for the overall democratic public sphere as citizens will be able to obtain a full
picture and to form opinion on issues of public interest. On the other hand, avoiding reporting on certain
topics or distorting the angle by highlighting only one view, in the long run, creates ideological manipulation
of the public opinion.

The broadcasting media outlets, especially the television broadcasters, have a great significance in informing
the citizens for the pluralism of views and opinions in the society. They have both legal (Article 61 of the
Law on Audio and Audiovisual Media Services) and ethical obligation (Article 14 of the Code of the
Journalists of Macedonia) to provide unbiased and balanced reporting on various political entities and must
not reflect political leanings by favouring or attacking certain positions.

Given the importance of political pluralism in the election period, particularly in the context of the political
crisis, Przino Agreement and the current political negotiations, the Institute of Communication Studies (ICS)
conducts monitoring and analysis of the way the national televisions report on various political views and
ideas and the extent to which they provide political actors access to their programmes.

The third monthly report on the political pluralism in the media covers the period between February 6™ and
March 4™, 2016. The analysis examined 11 news programmes and 38 editions of 11 different current-affairs
programmes of the Public Service Broadcaster (MTV 1 and MTV2) and of 7 private television broadcasters
(Sitel, Kanal 5, Alfa, Telma, Alsat M, 24 Vesti and TV21).

The conclusions and observations presented in this report were obtained based on a qualitative analysis of
various aspects of informing in the news and the informative programmes.

L

iy o

] ol e
st B o]
(MOA EMW m * = Bri;i?h Embassv éﬁi Kingdom of the Netherlands

MACEDONIA DEMOCRACY WATCH SkOp]G




CONCLUSIONS

The reporting trend of the pro-government media in February was identical to the one during the previous
two months of monitoring® and reflects the manner in which the governing structure uses the most influential
broadcasters to maintain the status quo in terms of the relations of political power. Several key strategies can
be identified: (1) use of television news programmes as political marketing of the government and the leader
of VMRO-DPMNE; (2) selective censorship of political expression; and (3) a media-orchestrated crackdown
on dissidents.

Television News Programmes as Political Marketing of the Government and Nikola Gruevski

A positive image of the operation of government is uncritically presented in the news. Journalism fails the
function of a guardian of the public interest and of a neutral and detached critic: instead of protecting the
interest of the citizens, it turned into an informative propaganda of the ruling party.

The reports that uncritically present the successful projects and achievements of the Government are
regularly first on the primetime news programme, announced by favourable sentences and strong
audiovisual presentation in the news headlines. They are broadcasted only on the pro-government
televisions (MTV, Sitel, Alfa,Kanal 5), and if they appear on another television, they are mostly
treated in a neutrally critical context. Furthermore, they extensively cover the field activities of
Nikola Gruevski, although he is no longer a prime minister, yet hardly report on the incumbent
Prime Minister. The appearances of Gruevski are usually related to the work done so far by the
government, or to what VMRO-DPMNE is doing now or will do if they win the elections.

This was especially typical in late February and early March, when the Public Service Broadcaster
and the three private television broadcasters (Sitel, Alfa, Kanal 5) covered the field activities of
Gruevski with several reprots per day. All his appearances were conveyed uncritically and in a
glorifying tone, without questioning his capacity when he speaks on behalf of the state government
projects. Such coverage gives the impression that the election campaign has already started and there
is no differentiation between government an political projects.

Selective “Censorship” of Political Pluralism

The strategy of the ruling party to “allow” the opposition certain access to the pro-government media is
intended to create a false picture of pluralism and balance in the news and the debate shows in order to
‘justify” to the critical public the extensive coverage of the activities of Gruevski or the non-separation of
the party and the state.

An unusual trend in the reporting of the pro-government television broadcasters was observed in
early February: a large number of reports were broadcasted on the activities of the opposition, such
as meetings with citizens, election promises and other events, with a neutral tone in the reporting. At
first glance, it seemed as an attempt of the pro-government media to improve the reporting quality
and introduce balance in the coverage, but the huge volume of biased and demonising content in
other parts of the news shows that the situation is far from balanced. Moreover, the campaign
activities of the opposition were not included in the content of the media which are deemed neutral
or critical, such as Telma, Alsat M, 24 Vesti and others.

Given the frequent public criticism of the appearances of Gruevski in the role of a promoter of
government projects and of the non-separation of the party from the state, this strategy of selective
“censorship” or allowing pluralism in the media in small doses proved to have the intention to
“justify” and “legitimize” the coverage of the activities of Gruevski” to the critical public and the

'First and Second Monthly Report from the monitoring of the media content through the Rapid Response Media
Mechanism of the Institute of Communication Studies: http://respublica.edu.mk/modem/MODEM-
eden%20 18%20noemvri%20 23%20dekemvri.pdfu http://respublica.edu.mk/2016-03-08-11-03-03/96-second-
monthly-report-based-on-the-monitoring-of-media-content-19th-december-2015-29th-january-2016

MOAEM| e,

LR
W Kingdom of the Netherlands
\_/MACEDONIA DEMOCRACY WATCH Skapje



http://respublica.edu.mk/modem/MODEM-eden%20_18%20noemvri%20_23%20dekemvri.pdf
http://respublica.edu.mk/modem/MODEM-eden%20_18%20noemvri%20_23%20dekemvri.pdf
http://respublica.edu.mk/2016-03-08-11-03-03/96-second-monthly-report-based-on-the-monitoring-of-media-content-19th-december-2015-29th-january-2016
http://respublica.edu.mk/2016-03-08-11-03-03/96-second-monthly-report-based-on-the-monitoring-of-media-content-19th-december-2015-29th-january-2016

international community.

For a long period of time, the representatives of the opposition had no access to the pro-government
media, neither in the form of coverage of their activities nor in the form of direct participation in
interviews or debates. Indication that the ruling party decided to “allow” the opposition a certain
access to the pro-government media was first the coverage of its officials in the government and
their field activities, and then the invitation of its representatives (Zaev and later on Shekerinska) to
as guests in the news. The decision to have Zaev as a guest on TV Sitel was the most paradigmatic
event about this phenomenon, because the Sitel news runs the fiercest negative campaign against the
opposition and its representatives. From the way the interview was conducted, we could clearly see
that it is a different strategy, which aims to create a false picture of openness to the opposition
representatives, yet actually intends to publically discredit and demonise the opposition.

The Public Service Broadcaster shows some improvement towards greater balance in the selection of
guests invited to the debate shows as well as the neutral presentation of the anchorpersons. However,
the general approach to the organization of the debate shows, the lack of a critical approach in the
exploration of the topics and the absence of prominent members of the opposition suggest that the
Public Service Broadcaster is still not a public forum for critical debate on current political issues.

The pro-government private television broadcasters (Sitel, Kanal 5 and Alfa) do not provide nearly
any political pluralism in the current affairs shows i.e. the few debate shows which they broadcast
primarily represent the views of the ruling structure. They either do not allow the opposition actors
to express their view or attack and demonise them. This primarily refers to the shows “Jadi Burek”
(Sitel 3) and “Milenko Late Night Show” on Kanal 5. These two shows are highly indicative in
terms of the imbalance of political views that are presented in them and in terms of the way in which
the political entities are treated both by the hosts and by the guests. The gusts in the shows are
primarily public figures close to the ruling VMRO-DPMNE.

Orchestrated Media Crackdown on Opponents

The strategy of directed orchestration of the editorial policy of the pro-government television broadcasters
continues, with the purpose of publicly discrediting and delegitimising certain political actors, institutions
and organizations.

Editorial convergence was observed among the pro-government media in the past two months,
evident through the selection of the same topics, citing of the same sources and the same angle of
exploration of the topics, which clearly indicated that the news appear to be edited in the same
newsroom. In the coordinated or orchestrated editorial policy of pro-government television
broadcasters, the most common technique is the “repacking” of new events in already known
schemes or frames of interpretation, known in the communication theory as the applicability effect.
These well-known frames of interpretation are constructed by the ruling party, whereupon are
synchronously and consistently reproduced in the media. The goal is for the people to incorporate
their interpretation of the new events in a previously adopted mental frame of “enemies of the state”,
“Macedonians as victims of foreign conspiracy”, “the opposition as a collaborator with foreign
services” and others.

In February, this phenomenon was clearly recognised as a devised strategy to orchestrate a
crackdown on all critical voices that expressed opposing views from those of the ruling party.
Several examples were particularly paradigmatic about this strategy: the attacks on the Special
Public Prosecutor’s Office, the negative tone of reporting on the international community, the
negative campaign against the Belgian expert Peter Vanhoutte etc.

% Price, V., & Tewksbury, D. (1997). News values and public opinion: A theoretical account of media priming and
framing. In G. A. Barett & F. J. Boster (Eds.), Progress in communication sciences: Advances in persuasion (Vol. 13,
pp. 173-212). Greenwich, CT: Ablex.
% l). W %@
OAEM [Pee’
&

\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

2

VER)
tish Embassy
skopje

W Kingdom of the Netherlands




The main “victim” of the attacks was the Special Public Prosecutor’s Office and the prosecutor
Katica Janeva, who was accused by the three broadcasters Sitel, Alfa and Kanal 5 of “abuse of the
right to use an apartment in Skopje”, “political affiliation with SDSM” and “improper treatment of
witnesses”, mostly by uncritically broadcasting contents published on web portals (Kurir, Press 24).
This frequently occurred on the day the SPPO released the first information on the initiated criminal
charges of fraud. In the coverage of the arrest of the Mayor of Pustec, these broadcasters portrayed
the Mayor as “a victim of an anti-Macedonian struggle”, and the SPPPO as “an enemy of the
national interests of Macedonians”. On the other hand, the other broadcasters covered the topic
neutrally, by focusing on “the SPPO trying to tackle crime”, “law enforcement”, “the rule of law in
the country” and so on.

The orchestrated attacks on the SPPO were particularly intensified in late February and early March
when a piece of information, first published on the web portal Kurir, was broadcasted (February
29™), that “the opposition leader, Zoran Zaev, gave orders to the Special Public Prosecutor, Katica
Janeva ... in the period until the June 5" elections, to come out with as many requests for
investigations related to...” (Kanal 5), or that “...sources from Bihacka brief that Zaev gave orders to
the Special Public Prosecutor in the period until June 5 to come out with as many requests for
investigations in order to compromise the staff of the ruling party” (Sitel), and that “...the direction
of Zaev pointed SDSM’s special tool, the Special Prosecutor, to have requests for investigations at
all costs” (Alfa).

Further, on March 1%, Alfa TV broadcasted a report asking “Is Katica Janeva a registered farmer or a
prosecutor. The Special Prosecutor requested to lease land from the state at bargain prices”, which
was afterwards broadcasted by Sitel and Kanal 5 as top news in primetime news, whereas none of
the other televisions covered it. Further, on March 1%, 2" and 3", all three broadcasters published
similar reports on how “random citizens” without exception criticize and devalue the work of Janeva
by saying that “instead of acting as a political body... (should) perform the assigned function”.

Another typical example was the reports from February 23" in which all pro-government television
broadcasters attack the international community for interfering in the internal affairs of Macedonia
and accuse the international community of violating the sovereignty due to the announced
assessment of the fulfillment of the requirements for fair and democratic elections. As a source they
used Gjorgji Naumov, the first Minister of Justice, who neither participated in any public event, nor
appeared in the media as a commentator on the current affairs, yet that day all three television
broadcasters sought his opinion. Also, all three broadcasters in these reports broadcasted archive
footage of the celebration of the independence referendum from September 8", 1991, and the speech
of the first President, Kiro Gligorov.

The campaign against the Belgian expert Vanhoutte started due to his critical views expressed to
public, in particular because of his posts on the social network Twitter in which he satirically
identifies major anomalies in the operation of the institutions and in the democracy in the country.

VIOLATIONS OF THE LAW AND OF THE ETHICAL PRINCIPLES

MTV1 continually_violates the standards and principles of the programmes established in Article
111 and in particular the responsibility established in Article 110 of the Law on Audio and
Audiovisual Media Services “not to advocate or defend positions or interests of a specific political
party... and to protected the programmes it develops and broadcasts from any kind of influence from
the Government, political organisations or other centres of economic and political power”.

Many of the reports broadcasted during the entire monitoring period uncritically promote
government projects and investment and adopt a propagandistic and apologetic approach. These
reports mainly cover the field activities of Gruevski as the leader of VMRO-DPMN,who is actually
promoting government projects. The journalists from MTV uncritically promote him in the role of

TR
%
=4

MOAEM| e,

\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH Skopje

2

W Kingdom of the Netherlands




“factual PM”, instead of making a distinction between a state and a party position (February 27",
opinion of a journalist “Gruevski also inspected the construction of the sports hall”).

The three private television broadcasters Sitel, Kanal 5 and Alfa continuously violate the basic
principles underlying the news programmes established in Article 61 of the Law on Audio and
Audiovisual Media Services of: (1) “objective and unbiased presentation of events, with equal
treatment of diverse views and opinions, enabling free creation of a public opinion on individual
events and issues” (Article 61, paragraph 1, line 9), and (2) “autonomy, independence and
accountability of editors, journalists and other authors involved in the creation of programmes and
editorial policy” (Article 61, paragraph 1, line 13).

Each of these televisions sided with and favoured the positions of the ruling party in the reporting on
the relevant political developments that took place this week, especially on: the tensions with the
laying of the foundations of the cross in the municipality of Butel, the political crisis and the early
parliamentary elections, and mostly the continuous attacks, insults and demonisation of the Special
Public Prosecutor’s Office. The broadcasting of almost identical news reports (February 29™and
March 1%, 2" and 3", all refering to the Special Public Prosecutor’s Office and Katica Janeva,
constitutes a clear violation of Article 61.

MTV 1 and the three private television broadcasters Sitel, Kanal 5 and Alfa continuously violate the
basic principles established in the Code of Journalists of Macedonia and in particular Article 14
which stipulates that “reporting on political processes ... must be impartial and balanced."

Several violations of the legal and ethical norms were committed in the interview with Zoran Zaev
broadcasted on Sitel TV on February 12". The first serious violation, which was continually
committed in the news of this television broadcaster, is the deviation from the basic principles
underlying informative programming (Article 61 of the Law on Audio and Audio-visual Media
Services), especially the principles of: (1) presumption of innocence, (2) objective and unbiased
presentation of events, with equal treatment of diverse views and opinions, enabling free creation of
public opinion on individual events and issues, and (3) autonomy, independence and accountability
of editors, journalists and other authors involved in the creation of programming and editorial policy.
The second serious violation was the reinforcement of stereotypes about an entire ethnic
community—the Turks, which is in contravention of Article 48 of the same Law stipulating that the
programme must not “... incite or spread discrimination, intolerance or hatred based on race, sex,
religion or nationality’.

Whether the media coverage of the field activities both of the ruling party and of the opposition (in
the form of government projects, meetings with citizens and election promises) constitutes a
violation of the electoral legislation is questionable. The Electoral Code clearly establishes the
period for running an election campaign, however there is no explicit ban that prohibits the political
parties from running an election campaign prior to that period or the media from reporting on it. The
Law on Audio and Audiovisual Media Services also does not explicitly prohibit the media from
reporting on the field campaign of the parties before the official start of the campaign. But, what is
the purpose of the provisions of the Electoral Code under which an election campaign can be
conducted (or covered) in a particular period before the election, if the political parties (without a
status of participants in an election campaign) can bombard the voters with campaign promises
several months earlier. If it is considered that it is in the interest of the public for the parties to be
able to conduct the election campaign over a longer period of time, then the legal provision that
prescribes a certain period for commencement and completion of the campaign is unnecessary. The
same applies to the media — insteadof constantly bombarding citizens with reports on the promises of
the political parties, the media should critically inform on the real issues that trouble the
citizens.Therefore, although such reporting is not expressly prohibited i.e. does not constitute a
violation of the law — however, it is not in accordance with the public interest.

The show broadcasted on Kanal 5 on February 12" was again observed to contain a homophobic
rhetoric on the LGBT community used by the host Nedelkovski which constitutes an implicit hate

Y

MOAEM|pe e ¥

=4

tish Embassy
\_MACEDONIA DEMOCRACY WATCH skopje

W Kingdom of the Netherlands




speech against this group of people, which is a violation of article 48 of the Law on Audio and
Audiovisual Media Services and the Law on Prevention and Protection Against Discrimination. The
continuing practice of Nedelkovski to disclose private photos of people who are not public figures
and to comment on them in a negative or derogatory context should be stressed (published
photograph of the son of a public figure, embrace with another guy in offensive comment), as it
constitutes a violation of the principle for protection of privacy established in Article 61 of the Law
on Audio and Audiovisual Media Services and the Law on Personal Data Protection.

The show “Vo Centar” of the journalist Vasko Eftov broadcasted on Kanal 5 on February 15"
dedicated to the initiative for establishing an Albanian Orthodox Church in Macedonia abounds in
ethnic stereotypes and demonises the *“Albanians”. Both by the host and the guests, whose
statements are released in the show, the Albanians are portrayed as attackers of the Macedonian
Orthodox Church. According to the way in which the sentences are formulated in this show, this can
be categorized as hate speech which is a violation of Article 48 of the Law on Audio and
Audiovisual Media Services.

TOPICS COVERED IN THE NEWS

(1) The Political Crisis and the Possibility of Early Elections

The development of the political crisis and the possibility of early elections was the most covered
topic in the primetime news in February as well (a total of 616 reports). In the first week, it was
covered on a smaller scale (58), mainly regarding the need for revision of the electoral roll and the
preparedness for elections, and in the following week, the interest in these same issues became
stronger (141), whereas in the third week, the reporting on the topic culminated (297 reports) due to
the anticipation of the assessment of the international community of the fulfillment of the
requirements for holding the elections on April 24", In the fourth week, the interest in the topic
dropped significantly (120 reports) and the focus shifted on the visit of the High Representative of
the State Department Hoyt Brian Yee and the revision of the electoral roll. As in January, this month
as well, Sitel, Kanal 5, Alfa and MTV1 continued to synchronously propagate the views of VMRO-
DPMNE, claiming that the elections must also be held on April 24" "while SDSM and the other
actors that pointed to the unfulfilled requirements (the problems with the electoral roll and the media
sphere) were continuously subject to attack. The other media neutrally-critically and/or analytically
approached the topic.

In the first monitoring week (February 6" — 12"), 58 reports altogether were broadcasted on the
political crisis. Generally, there were reports on the activities concerning the consolidation of the
voter registry, the calls of multiple subjects for fair elections (Prime Minister Emil Dimitriev, the
Ombudsman Ixhet Memeti), as well as the comments of foreign diplomats or politicians regarding
the readiness for elections. In these terms, the Sitel, Alfa and Kanal 5 televisons particularly stressed
the statement by the Vice-Chairman of the European People’s Party, Antonio Tajani, who after
meeting with the leader of VMRO-DPMNE declared that the elections should be held on 24 April.
Thereby they demonstrated a favourable view of this position, which is shared by the government, as
opposed to the opposition, which asked for postponement.

In the following week (February 13" — 19™) almost three times more reports were broadcasted on the
crisis and the early elections (141), thereby continuing the dichotomy in the reporting on the possible
election date.The pro-government media Sitel, Kanal 5 and Alfa reported favourably towards the
position of the Government and the ruling VMRO-DPMNE on April 24" as a date for the elections
(“Why is the leader of SDSM, Zoran Zaev, avoiding the April 24™ elections, yet at the same time
hopes that the US and EU ambassadors will give him unconditional support?” — Kanal 5, February
19" “Gruevski and Dimitirev announce elections on April 24™ _ Zaev claims that there will be no
elections” — Sitel, February 18" “The Social Democratic Union should not boycott the April 24"
elections because of close party interests”, Alfa, February 18™). Milder favouring of this position has

ey

MOAEM| e,

\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH Skop]e

W Kingdom of the Netherlands




(2)

been observed in the reports of MTV1 and MTV2 which convey statements of representatives of the
ruling VMRO-DPMNE and DUI, whereas 24 Vesti, Telma, Alsat M and TV21 presented different
views on the election date and analysed various scenarios if they are held or delayed.

In the week from February 20" to February 26" the topic became central in the news on all
televisions (with a total of 297 reports), because the focus was on the postponement of the elections
from April 24™ to June 5™. It was predominant on all televisions with an average of four broadcasts
per day on the events related to the election date, the expectation and the announcement of the
recommendation of the EU and the US, the Assembly session on the scheduled dissolution (February
23'), the reactions of the political actors, the opinions of the analysts and so on. Some broadcasters
(Sitel, Alfa, and Kanal5) were observed to favour the position of the ruling party for not postponing
the elections, while other broadcasters conveyed the “for” and “against” arguments concerning the
postponement without explicitly supporting any position. The three television broadcasters
demonstrated a deeply hostile attitude not only towards the opposition, but also towards the entities
that expressed a position that the elections should be postponed, such as the NGO MOST (February
20", Sitel, Kanal 5 and Alfa, text taken from the web portal Zhurnal: “There is no longer a doubt that
Darko Aleksov, through the NGO MOST,will writea report on the elections that will satisfy the
expectations of Zaev and SDSM”), the State Election Commission (February 21", Sitel
“Chichakovski vanished from the face of the earth although he is paid by the citizens to conduct the
elections that the parties agreed to hold an April 24™: February 22", Alfa: “Experts comment that
the SEC, which is controlled bySDSM, will do everything to avoid confrontation with the citizens”;
February 23", Kanal5 “The content of the announcements looks as if it was written by the
headquarters of SDSM”),as well as towards the international community (February 22", Kanal 5:
“Some of the Macedonian citizens disapprove the role of international community in the
negotiations”; February 23", Sitel “The intellectual community is awakening: The citizens, not the
ambassadors, have the final say”; February 23" Alfa “The interference of the international
community in the internal affairs of Macedonia is a violation of the democracy”).

In the fourth monitoring week (February 27" — March 4™), the interest in the topic faded (120
reports), although this topic was second according to the intensity of reporting that week (following
the laying of the foundation of the cross in Butel). Although the election date was moved forward,
the pro-government media (Sitel, Kanal 5 and Alfa) adheres to the view that the opposition is
fighting tooth and nail to postpone the June 5" elections (Sitel, March 1% “While VMRO DPMNE is
preparing the most comprehensive election programme ever, SDSM is still not drawing back from
the idea of coming to power through plots and with the help of Katica Janeva”; Kanal 5, March 1%
“In these early parliamentary elections, the citizens will choose between two concepts: the concept
of destruction and crisis offered by SDSM along with violation of the national sovereignty, and the
concept of a quality programme aimed at solving the problems of the citizens offered by VMRO
DPMNE”). The other television broadcasters covered the topic through the activities of SEC, the
visit of the High Representative of the State Department Hoyt Brian Yee and the statements of the
main political parties on the commencement of the revision of the electoral register, without
adopting an attitude towards any political entity.

The work of the Special Public Prosecutor’s Office

The work of the Special Public Prosecutor’s Office was perhaps the most important topic that
captured media attention throughout February, and it was connected to the announcement of the first
criminal charges made by this prosecution office. The topic had a convincing lead in getting
attention from the media in the first two weeks of monitoring, and then in the third week it was all
but gone, and at the end, in the fourth week it resurfaced, however now it was reported as a pseudo-
event related to the ‘harness between the SPPO and the opposition’, mainly imposed by pro-
government media.

In the first week (6™ — 12" February) the work of the Special Prosecutor’s Office was the leading
news topic (110 packages), particularly on the last day, 12" February, when the SPO announced its
first criminal charges at a press conference. Significant differences in the coverage of this topic were
noted. Before the press conference, the Sitel, Alfa and Kanal 5 television broadcasters broadcast

MOAEM| e

l'_'&"\;'
\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

s

ey i‘
hﬁ
)

tish Embassy W Kingdom of the Netherlands

skopje




hostile stories about the apartment used by the special prosecutor Katica Janeva and her alleged links
to the opposition leader Zoran Zaev. MTV 1 did not join this smear campaign, with the exception of
one package on the Brima Gallum poll, according to which the population in Macedonia does not
trust Janeva. The other television neutrally broadcast the information on the work of the prosecution
and the criminal charges filed against it. On the day of the press conference, Sitel and Alfa continued
with their hostile attitude, whereas Kanal 5 became somewhat milder, but broadcast the reports in
the second part of the news. The other television broadcasters (Alsat-M, 24 Vesti, Telma) made the
topic breaking news, with five to six features in a row, covering all aspects and revisiting contents
they had broadcast before on the contents of the criminal charges, electoral manipulations, etc.

In the second monitored week (February 13" — 19" this became by far the most exploited topic (183
stories). Sitel, Kanal 5 and Alfa continue with negative coverage of the work of the SPPO and the
Special Prosecutor, Janeva, whose work in some reports is directly related to the Leader of SDSM,
Zaev: “Janeva’s Titanic shipwrecked in the mud — no detention for the 4 suspects, unsubstantiated
claims of SPPO” (Alfa, February 13"), “The Special Prosecutor requests case files that are not part
of the “bombs” (Kanal 5, February 17™), “The Titanic, set sail by the Special Prosecutor, Katica
Janeva, achieved a negative effect in the public, way off the expectations of Zoran Zaev” (Alfa,
February 14™), “In addition to achieving a negative effect in the public, the execution of the case
Titanic fell short of Zoran Zaev’s expectations” (Kanal 5, February 14"™), “SDSM has a number of
demands from Janeva, to pave the way for elections so that they can win: to abolish VMRO-
DPMNE” (Sitel, February 13™). The television broadcasters 24 Vesti and Telma provided unbiased
and in-depth coverage with analyses and broadcasting of all reactions. MTV1 and MTV2 reported
based on the daily information without commentaries and opinions, whereas TV21 and Alsat M
adopted a critical position (“The court’s reaction to Janeva’s requests for arrest warrants received
public criticism about selective justice” — Alsat M, February 14™).

In the third monitored week (February 20 — 26) the interest in the topic nearly vanished, since only
10 stories were identified as devoted to the Special Public Prosecutor’s Office and the initiated
criminal proceedings.

On the other hand, though, in the week that followed (February 27" — March 4™) the interest in the
work of the Special Public Prosecutor’s Office once again resurfaced on the media agenda (85
stories total), although this time once more the thesis of the ‘harness between the SPPO and the
opposition’ was being imposed. The trend of the three pro-government commercial television
broadcasters Sitel, Kanal 5 and Alfa to demonise the institution and especially the prosecutor Katica
Janeva continues. These television broadcasters again highlight the alleged connection between this
prosecution and the opposition party SDSM (Kanal 5, February 29" “The direction of Zaev pointed
SDSM’s special tool, the SPPO, to have such requests at all costs, writes Kurir”; Alfa, March 31
“SDSM started presenting the political orders of the opposition leader Zaev to the special prosecutor
Janeva publicly through the media™; Sitel, March 3": “SPPO is not an independent institution but a
party body of SDSM and Soros because their actions and press conferences, operations and activities
are ordered and then announced by SDSM, followed by the media of the Soros camp”. The news
reports (mostly without sources or with pro-government web portals as sources) contain personal
attacks and discreditations of Janeva (Alfa, March 1%: “Is Katica Janeva a registered farmer or a
prosecutor. The Special Prosecutor requested to lease land from the state at bargain prices”,
information broadcasted by Sitel and Kanal 5; Sitel, March 3™: “Because of the private parties of
Katica and Zaev, the court cannot decide on the cases Bribery and Putsch. Yesterday a wedding,
today a private trip”). The coverage of the other television broadcasters focused on the request for
amendments to the Law on Witness Protection (24 Vesti, March 3™: “The Minister of Justice
decided to remain silent on Janeva’s recent request for amendments. Even the Government had no
comment on that, are they planning on helping the SPPO”). The television stations that broadcast in
Albanian and Macedonian mainly reported on the testimony of the leader of DUI, Ahmeti, in the
SPPO, in the case Cosmos, but without taking any position.

s

ey i‘
hﬁ
)

e

tish Embassy
\_MACEDONIA DEMOCRACY WATCH skopje

MOAEM| e

W Kingdom of the Netherlands




(3) Projects and accomplishments of the ruling party

Throughout February, pro-government media continued with intense promotion of the projects and
the achievements of VMRO-DPMNE as the ruling party (288 stories), and Gruevski was
consistently present in the role of “factual’ Prime Minister, although after his resignation he is just
the leader of the main position party. The other televisions either reported very little on these pseudo
events constructed by the government or approached them with a critical tone.

In the first week (February 6 - 12) 74 reports were published, mostly on the television broadcasters
MTV 1 (23 packages), Sitel (18), Alfa (28) and Kanal 5 (12). Furthermore, these feature stories not
only exhibit a strong favourable tone towards the Government and its officials, but also have more
political/propagandist than informative elements (Alfa: ‘Micro and Small Enterprises Wishing to
Expand or Develop Their Business by New Job Openings May Receive MKD 92,000 of
Government Assistance per Employee’). The other television broadcasters did not cover or had a
critical view of this topic.

The same reporting strategy continued in the period February 13 — 19 (87 reports), with no change
in the positions of the pro-government media Sitel, Kanal 5, Alfa, and the Public Service
Broadcaster MTV1 and MTV2 which propagandistically reported on the achievements of the
government: “The first domestic company laid the foundations of the factory located in the industrial
zone Bunardjik —300 job openings announced” (Sitel, February 16™), “Ademi accounted for 2 billion
euro investments for 900 projects” (MTV2, February 19"), “The investment of 20 million euros
should create 300 jobs” (MTV1, February 17™), “Today seven or a total of 27 projects for young
people” (Alfa, February 13"), “More than 7,000 plots ready for the mega project Buy a house for
young people” (Kanal 5, February 15™). Examples of favouring of government projects have been
observed in the reports of TV21 in Macedonian and Albanian language, but they refer to officials of
DUI. Telma, 24 Vesti and Alsat M rarely covered the activities of the Government, except when
criticising the identification of the party with the state.

Slightly fewer reports (66) were published in the following week, February 20 — 26. MTV1, Sitel,
Alfa and Kanal 5 put together broadcast 55 of these reports. The reporting of the four television
broadcasters on this topic was positive and favorable. Cases of blurred lines between reporting and
political advertising were detected (February 24™, Alfa, “The benefits of the project ‘Buy a House
for Young People’, as well as of the free projects can be used for superstructures”; February 20",
Sitel: “Misajlovski: We invested over 430 million euros in road infrastructure in the eastern region”;
February 21%, Kanal 5: “5,100 employees and 3 production facilities and the same number of foreign
investors in the existing industrial zone is the motivation of the municipal decision-makers supported
by the Government of Macedonia to commence the largest construction activity”; February 23",
MTV 1: “Big discounts for buying a flat and state land for construction of houses. The focus is on
the projects Buy a House for Young People and Buy a House, Buy an Apartment”).

In the last week (February 27" — March 4™) it was a widely present topic (61 reports), owing to the
informing intensity of the Public Service Broadcaster — MTV 1 and the three pro-government
commercial television broadcasters Sitel, Kanal 5 and Alfa. The tone of reporting resembles a
political marketing (MTV 1, February 29™: “The government projects increased the construction
business by 65.8% in 2015”, MTV2 March 1*: “The construction sector is a pillar of the economy”,
Sitel March 3™, “The hospital in Shtip is the largest capital investment in the healthcare sector”).
Certain government measures, such as the registration of agricultural machinery (February 27") are
covered by the other television broadcaster as well (24 Vesti), but they are incidental and
informative. Telma broadcasted three reports on government measures, but all with a critical review
(on the decrease in foreign investments and the criticism from the World Bank of the Macedonian
education). The television broadcasters with Albanian ethnic background reported on the activities
of the government through the coverage of the activities of the officials of DUI, however, the
coverage of TV21 and Alsat M in Albanian was predominantly critical in tone.

s

ey i‘
hﬁ
)

e

tish Embassy
\_MACEDONIA DEMOCRACY WATCH skopje

MOAEM| e

W Kingdom of the Netherlands




(4) The activities of the opposition

The trend of enhanced reporting of the pro-government television stations on the opposition’s
outreach activities was also evident in February (180 packages) and it is owed to an attempt to show
some sort of balance in the reporting and to ‘justify’ the intense reporting on government projects
and on Gruevski’s activities as leader of VMRO-DPMNE. On the other hand, in other news on daily
events, the opposition was continuously demonized and attacked, and the government was
favourized. This leads to the conclusion that despite the unusual presence of the opposition in the
news, what is lacking is true balance and impartiality in the reporting.

In the first week (February 6 — 12) there was the most intensity in reporting on the opposition (65
reports). It was most featured on MTV 1 (16 packages), Sitel (18 packages) and Kanal 5 (12). The
key difference in the reporting was that the MTV 1, Alfa, Sitel and Kanal 5 television, more
frequently than other television broadcasters, featured the partisan activities of the opposition,
primarily the visits of party representatives of various towns in Macedonia and the promises they
made to the local residents. On the other television broadcasters (Alsat-M, Telma, 24 Vesti, TV 21),
at the forefront were the activities of the opposition officials that are ministers and additional deputy
ministers in the Government, who made almost daily statements regarding the irregularities in the
work of the institutions they form part of (Ljupco Nikolovski, Additional Deputy Minister of
Agriculture, accused of a lack of food safety controls, Aleksandar Kiracovski, Additional Deputy
Minister of Information Society, reacted to the evaluation of the public administration, etc.).
Additionally, there was regular coverage of their statements and the reactions from the other side
(VMRO-DPMNE or the institution), when there were any. These television broadcasters did not
cover the partisan activities and campaign promises of SDSM. The four government television
broadcasters, on the other hand, simultaneously also proceeded with unfounded or demonising
attacks on the opposition, often using quotes of virtually created contents on Internet portals or the
opinions of ‘pro-government” analysts. Regarding current affairs (the negotiation on the media, the
parliamentary debate on the new Damjan Gruev National Defence University), these television
broadcasters, with the exception of MTV 1, openly attacked the positions of SDSM and defended
those of VMRO-DPMNE, leading to the conclusion that, despite the unusual coverage of the
opposition in their informative programming, there is still insufficient will for true balance and
impartiality in reporting.

In the second week (February 13 — 19) this trend in reporting decreased (45 reports). The Public
Service Broadcasters MTV1 broadcasted the highest number of reports (21 reports) with appropriate
coverage (February 13", “SDSM: Manchevski: We guarantee a better life for the citizens”, “SDSM:
Audit of the allotment of agricultural plots”, February 15", “SDSM promised projects for Cashka
and the region™). The remaining 24 reports are aired on Sitel, Kanal 5 and Alfa: (Sitel, February 15™:
“The vice-president of SDSM, Mancevski, in the municipality of Cashka, announced a construction
of a highway Veles-Medzitlija, with the change of government”, “SDSM with accusation for the
shortcomings in the healthcare system”, February 16™). Kanal 5 broadcasted an interview with the
Minister of Labour and Social Policy (February 19™), wherein the editor, Lydia Bogatinova, tried to
“discredit” the guest, alleging that she used to be a member of VMRO-DPMNE and WMC. 24 Vesti,
Telma and TV21 rarely reported on the work of the opposition, and primarily through analytical
reports (TV21 in Macedonian language, February 14™: “The opposition filibuster “Damjan Gruev”
reached a dead end™). The other television broadcasters did not broadcast a single report on the topic.

In the third week (February 20 — 26) there was a significant decrease of the number of reports (19
total), and in the fourth week (February 27" — March 4™) that number went back up, to 49. Most of
them were broadcasted on MTV1, Sitel, Kanal 5 and Alfa and partly on TV 21 in Macedonian).
These reports resemble typical election campaign because they promote certain measures announced
by the opposition if they win the elections (March 1* “SDSM proposed measures for the youth) or
indicate irregularities in the operation of the institutions run by officials of SDSM (March 3"
“Administration Kiracovski: Pressure over the inspectors”, March 4™ “Criminal charges: Nikolovski:
Cvetkov abused the position”). In these same media, the opposition also appears as subject of
demonisation (February 28™ “A few days ago, late at night, Sekerinska’s yacht was conspiratorially
taken out of the hangars and moved to another location”, information was conveyed from the web

Y

MOAEM| e,

\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH Skopje

W Kingdom of the Netherlands




()

(6)

portal Kurir). The other television broadcasters covered the activities of the opposition in the context
of the daily events.

The laying of the foundations for the cross in Butel

Undoubtedly, this was the most dominant topic in the last week of the monitored period (27"
February — 4™ March), with a total of 162 reports. The pro-government media (MTV1, Kanal 5, Sitel
and Alfa) had a relatively small number of reports covering this topic, as opposed to the critical
media in Macedonian language, Telma (12) and 24 Vesti (15), which reported with greater intensity.
But, the television broadcasters with, relatively speaking, ethnic background extensively reported on
the topic (focusing on a possible ethnic problem): TV21 (22 reports in Macedonian and 25 reports in
Albanian) and Alsat M (23 in Macedonian and 23 in Albanian). The pro-government media
construct the narrative that Albanian citizens led by DUI (a government coalition partner) are
provoking an interethnic conflict by protesting against the symbol of Orthodox Macedonians, in a
multiethnic community, blaming the Interior Minister, Oliver Spasovski, an official from SDSM, for
“failing to protect the citizens”. (Alfa, March 4", headlines: “Double standards, one for the cross,
another one for the eagle. DUI will not withdraw from the camp in Butel. Did the police fail?”, Sitel
March 4" “Spasovski should liberate the usurped area in Butel and do what the citizens are paying
him to do, said the mayor of Butel”). Unlike them, the other media adopted a strong critical attitude
towards the attempts of the ruling parties to provoke ethnic tensions through the use of religious and
national symbols (24 Vesti, February 28™: “Eagles and crosses for distraction/The developments
surrounding the cross are part of a skillfully constructed scenario of Gruevski and Ahmeti to defocus
the public, advise the analysts”, Telma, February 28" “Experts recognise political constructions”).
TV21 and Alsat M through expert opinions pointed out that it is a political scenario of the parties in
power and a misuse of the symbols. (TV21 March 4" “Klik Plus: The politics is using religion for
political mobilization”, Alsat M February 28™ “The political actors are provoking ethnic and
religious tensions and divisions in order to cover their incompetence in dealing with the actual
problems”). The coverage of MTV1 of this topic only noted the statements of the involved parties
without favouring or demonising any of the entities.

The neqgotiations on the media

The topic concerning the negotiations on the media, which was opened during the last week of
January, continued to capture the attention of the media in February as well (117 reports total). The
guestion of whether the negotiations on media reforms will continue was at the peak of interest,
mainly with the neutrally-critical media outlets, i.e. the activities of the Belgian expert Vanhoutte on
Twitter, mainly with pro-government television stations (with an explicitly negative and offensive
tone towards the Belgian expert).

In the week from the 6™ to the 12" of February 34 reports were broadcast. The television
broadcasters Sitel (5 packages), Alfa (4 packages) and Kanal 5 (4 packages) attacked the position of
SDSM and their proposed Media Bill, insinuating links with the negotiation facilitator Peter Van
Haute and suggesting he was biased. Additional, they favoured the views of the Macedonian Media
Association (MMA) on regulating this sphere. Other television broadcasters, such as Alsat-M (6
packages), reported neutrally on the development of the negotiations on the media, that is, that the
parties were far from reaching an agreement and were passing blame on the fault for the standstill,
and what was also broadcast was DUI’s request that the Macedonian Radio and Television was
renamed into Radio and Television of Macedonia.

The following week (February 13 — 19) 52 reports were broadcast. 24 Vesti, Telma, TV21, Alsat M
and MTV 1 properly conveyed the statements of the participants in the process — the mediator
Vanhoutte, the representatives of the parties and the journalists’ associations, or provided expert
discussions (TV21, February 19™: “Frozen” media negotiations. Is somebody going to break the ice
over the media reforms!?). The pro-government media Sitel, Kanal 5 and Alfa covered this topic
with an extremely negative attitude towards the Belgian expert, especially towards his activity on
Twitter, where he expressed personal views on the daily events (February 19", Alfa “The “Catman”
changed his mind!? The deadline was yesterday, but the controversial Belgian cat lover changed his

Y

MOAEM| e,

\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH Skopje

W Kingdom of the Netherlands




mind and the media negotiations continued today as well”, Sitel, February 16™: “Vanhoutte violated
the declared objectivity by ridiculing the citizens on Twitter”).

In the third week 31 reports were aired on this topic, however in the context of intense political
negotiations and mostly associated with the announcement of the president of VMRO-DPMNE,
Nikola Gruevski, that he will no longer negotiate on the issue, and the reactions to his statement of
the representatives of the European Union and the journalists’ organizations. The television which
covered the topic more extensively was Alsat M, which on February 24" broadcasted an interview
with the mediator in the negotiations, Peter VVanhoultte.

(7) The initiative submitted to the Constitutional Court

This was a remarkably present topic towards the end of the month (February 20 — 26), with 116
reports total. In the initiative presented to the Constitutional Court it was requested that the
provisions from the Law on Pardoning that prevent the President of the state to pardon persons
convicted of electoral irregularities should be cancelled. The broadcasters covered the submission of
the initiative, its approval by the Constitutional Court with five votes “for” and four “against”, the
reactions of the political entities and the public, as well as the protests of the citizens against the
court decision. There were differences in the reporting. Part of the television broadcasters placed the
initiative in the current context reminding that the provision is contested just when electoral fraud
proceedings are brought against top officials from VMRO-DPMNE (Alsat M: “Is it a coincidence
that the initiative came at a time when legal proceedings for possible criminal liability are brought
against officials from VMRO-DPMNE”) or pointed out to the inconsistency of the constitutional
judges (February 25", 24 Vesti: “It is interesting that the same constitutional judges who in 2012
voted that a registry for pedophiles is constitutional, this time gave their vote for the right of
pedophiles to be pardoned”). The other broadcasters (Sitel, Kanal 5 and Alfa) accused the opposition
of inconsistency, to be precise that they opposed the adoption of the legal provision in 2009, and
now they oppose its annulment, moving the focus away from the current context (February 25",
Sitel: “SDSM in 2009 voted against the amendments to the Law on Pardons, and today they take the
opposite stand”; Kanal 5 “They used to claim that the amendments to Law on Pardons are
unconstitutional, yet now they protest in front of the constitutional court, writes Press 24”; Alfa:
“Current and former MPs of SDSM several years ago claimed that the amendments to the Law on
Pardons are unconstitutional, yet now they protest in front of the Constitutional Court”). All three
televisions broadcasted old statement of MP from SDSM Cvetanka Ivanova from 2009 in support of
this thesis.

CURRENT - AFFAIR PROGRAMS

Throughout the monitored period, 38 editions total were aired of 11 different programs which are broadcast
on televisions on a national level. Out of all of them, only the shows that continuously favourize a particular
political entity were analyzed, i.e. the ones which violate the journalistic rule of professional distance from
political entities, as well as the shows where hate speech or a discriminating and negative speech was
detected against individuals or groups.

When speaking of the public broadcasting service there has been some improvement in the sense of greater
balance in the selection of guests who are invited to debate shows. In both editions of the show *‘Akcent’
(Accent) on MTV1, in the observed period, the invited guests, despite the pro-government ones, also
included analysts who are critically inclined towards the government who discussed the possibility for
holding elections on April 24™ and the work of the SPPO. That being said, in the show ‘Od nas agol’ (‘From
our perspective”) that was not the case. In both editions aired in February (on the topic of negotiations on the
media and the upcoming elections) the guests were exclusively pro-government commentators and analysts.
The hosts of the shows did not take a favourizing or an attacking attitude towards any entity, although with
the guests the political inclinations were visible. In the show ‘Argument’ aired on MTV2, guests wre
journalists and analysts who are Albanians and who discussed the current political topics such as the Przino
reforms, the possibility to hold elections on April 24" and the activities of the opposition parties of
Albanians in Macedonia. There was no evidence of a favourizing or an attacking attitude towards political

Y

MOAEM|pe e ¥

it
\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

tish Embassy W Kingdom of the Netherlands

skopje




entities in any of the shows. It is important to point out that, although there has been some improvement with
the public service in the sense of a neutral approach taken by the hosts, still in the overall approach towards
the organization of the debate shows, it remains that the selection of the guests, the absence of critical
treatment of the topics and the absence of well renowned representatives of the opposition still speak of the
fact that the public service still does not provide sufficient space for critical public debate on current political

topics.

The pro-government private TV stations (Sitel, Kanal 5 and Alfa) hardly make any space for political
pluralism in their current — informative shows, i.e. they try to present primarily the views of the ruling
structure. They do not allow a chance for the oppositional actors to state their views or they attack or
demonize them:

Sitel has no debate shows with prime time slots. Only the show “Jadi burek’ was analyzed, which
airs on Sitel 3 and where domestic political events are regularly commented on. In the monitored
period 17 editions were analyzed. Because of the contents of the discussions and because of the
attitude of the host and the guests, all these shows were indicative in terms of balance of the political
opinions represented in them, i.e. the manner in which the political entities are treated by the host.
Seven public persons were guests in the show, all of them close to the ruling party VMRO-DPMNE:
Aleksandar Pandov — pro-government commentator, Ivona Talevska — Editor in Sitel and Vecer
and President of MAN, llija Dimovski — coordinator of the MP group of VMRO-DPMNE, Cvetin
Chilimanov - journalist and a pro-government commentator, Aleksandar Klimovski — university
professor and pro-government commentator, Edmon Temelko — mayor of Pustec and suspected by
the SPPO in the case of electoral crime, Filip Petrovski — director of the Archive of Macedonia and
member of VMRO-DPMNE. In the shows, the host publicly invites on several occasions members
of SDSM, however he claims that in the opposition party there is a ban on appearing in the show
‘Jadi burek’. What was typical for all three editions was the openly offensive and demonizing
attitude of the host and of the guests directed towards the opposition and the non-critical and
favourizing stand towards the ruling VMRO-DPMNE. The host did take a critical stand towards
VMRO-DPMNE on several occasions, although in the sense that the ruling party is too permissive
when it comes to the demands of the opposition. A similar attitude is expressed on several occasions
from the callers in the show, however exceptions were present here, i.e. there were citizens who also
criticized the ruling party. The host did not distance himself from the speech of his guests.

When it comes to the shows aired on Kanal 5, the object of monitoring were the shows ‘Milenko
Late Night Show’ and the show ‘Vo centar’ (‘In the Centre’). Four editions of the show ‘Milenko
Late Night Show’ were analyzed, two of which were devoted to current internal-political events, and
two on international politics. The shows from February 5" and 12" were dedicated to the topics of
current internal-political events, and the guests in the studio were Dragan Pavlovic Latas (on
February 5™) and Boban Nonkovic (on February 12™). In the show on February 5™ the topic set by
the host is the air pollution. Nedelkovski and Latas had an accusatory and negative stand towards
SDSM and a positive stand towards the role of VMRO-DPMNE in the problem with pollution. By
commenting on the previous work of the large industrial complexes in Skopje (OHIS, Zelezarnica,
FAS 11 Oktomvri, Treska, etc.), Latas compared them to the concentration camps Treblinka and
Ausvic to make the point of the negative impact from the closing of these factories and that the ones
guilty for that are SDSM. In the show aired on February 12" Nedelkovski and the journalist Boban
Nonkovic took a negative and accusatory stand towards SDSM, and also towards some journalists
and NGOs (ZNM, MIM, etc.) who are critical towards the government. Once again the homophobic
rhetoric of Nedelkovski could once again be heard in the show directed towards the LGBT
community, which in fact is an implicit hate speech towards this group of people.

Example: “They should be medically treated, they should be restricted by law, family values
should be protected, our church and religion* Nedelkovski.

Example: “If SDSM wins the elections, | propose that the homosexual from Kriva Palanka
should become Minister for European Integrations because he could most easily integrate there
with his body and mentally, if he can hold it”, Nedelkovski.

Y

MOAEM|pe e ¥

=4

tish Embassy
\_MACEDONIA DEMOCRACY WATCH skopje

W Kingdom of the Netherlands




Nedelkovski’s practice of publishing private photographs of people who are not public personas and
commenting on the in a negative or in an offensive context should also be specifically mentioned (he
published a photograph of the son of a public person, hugging another boy with an offensive
comment).

o Four editions of the show ‘Vo Centar’ of the journalist Vasko Eftov were analyzed in the observed
period. The show aired on February 15", dedicated to the initiative to create an Albanian orthodox
church in Macedonia abounded with ethnic stereotypization and demonizing the ‘Albaninas’.
Albanians were shown as attackers of the Macedonian orthodoxy by the host and the guests whose
statements were given on the show. According to the way in which the sentences were formulated in
this show, this could be categorized as hate speech.

Example: The most aggressive population that civilization has given birth to are the Ghegs**
,,10SKS are not as aggressive as the Ghegs, they are a noble white race* Petar Popovski.

Example: “We can see, dear viewers, the wish to strike straight into the heart of being
Macedonian, and that is the Macedonian religion and the Macedonian church.* Vasko Eftov.

In the show on February 22", Eftov set as the topic the thesis that the opposition is lead by the
American Ambassador Jess Bailey. At the same time, the attitude towards SDSM is negative and
accusatory and the party is designated as the ‘executioner of foreign interests’ who wish to
‘demolish the foundation of Macedonian statehood, the church, the name and the authorities. In the
show on February 29™ a negative, offensive and also demonizing attitude could be seen towards
SDSM and their leader Zoran Zaev. Eftov concluded that Zaev manipulated the case ‘Lake
Smilkovci’ and the relatives of the murder victims and he made a parallel between the events from
Divo Naselje and Lake Smilkovci, and at the same time used speculations to insinuate that SDSM is
behind those events.

The other group of private televisions (Telma, 24 Vesti, ....) continued to make efforts to include in their
debate shows as many political subjects as possible and to discuss various topics:

o Sixteen (16) editions of the show ‘Top tema’ (‘“Top Theme’) were analyzed on Telma during the
monitored period on various political topics. In two of the editions there was notice of an accusatory
attitude coming from the guests towards the ruling party VMRO-DPMNE, however the hosts
maintained a critical and neutral stand towards the political entities. During the observed period, as
guests in the show were representatives of SDSM, DUI and in several editions the hosts underlined
that representatives from VMRO-DPMNE were invited, however none responded to the invitations.
The show hosts made sure that there was representation of commentators and analysts who support
the standpoints of the government and of those who are critical towards these policies. All relevant
topics from the current political events were touched upon: the option of holding the elections on
April 24" the Przino reforms, the work of the SPPO, the decisions of the Constitutional Court, the
refugee and the migrant crisis, etc.

o Nine editions of the show 24 Analiza’ (’24 Analysis’) on 24 Vesti were analyzed during the
monitored period, where the following topics were debated: the elections of April 24™ and the
options for their postponement, the political crisis, the action ‘Titanic’ of the SPPO, the electoral
registry, the placement of monuments that cause ethnic turmoil, etc. In the shows there was no notice
of a favourizing or an offensive attitude from the show hosts towards any political entities, positive
or negative framing of political entities, nor was there any hate speech.

During the monitored period, four editions of the show ‘Win-win’ were also aired. In the shows
there were no representatives of political entities as guests, rather there were journalists, analysts,
artists and university professors who addressed the political situation. Also, no unsupported
offensive or favouring attitude was observed against political entities.

TR
%
=4

MOAEM| e,

\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH Skopje

2

W Kingdom of the Netherlands




e On Alsat M analyses were made of the shows ‘Patot kon’ (‘The Road Towards’), ‘360 stepeni’ (‘360
degrees’) and “200°. In the three editions that were analyzed of the show ‘Patot kon’ guests were
representatives of DPA, DUI, SDSM and BESA, as well as journalists and representatives of media
organizations. The topics for discussion were: the negotiations on the media, SPPO and the action
titled Titanic, the cases Sopot and Monstrum and the current political turmoil in Butel and Chair.
Eleven editions of the show “360 stepeni’ were analyzed. As guests in the show were representatives
of DUI, SDSM, NGOs and the ambassadors of USA, France and the negotiations mediator Peter
Vanhoutte. Also guests in the shows were analysts, commentators and journalists who discussed the
current political events such as: the voting in Parliament on the postponement of the elections, the
work of the SPPO and the Titanic action, revision of the electoral registry and the possibilities for
pre-election coalitions of parties from the Macedonian and the Albanian political block. No
favourizing or accusatory attitude was evident from the hosts of all three shows towards any political
entities.

e On television TV 21 four editions of the show ‘Klik’ were analyzed. The guests in these editions
were members of the parties SDSM, DUI, DPA and BESA, and the topics concerned the current
political events and relations. In all editions there was no favourizing or negative attitude towards the
political entities that was observed.

VI. METHODOLOGY

1) Theoretical and Conceptual Framework

The method applied in this research is based on the theory of framing that explains how the media frame the
topics of the social and political life on which they report. The frame of reporting (news frame) is the
“central idea” or “story line” that organises the journalistic text and gives meaning to the outlined events. It
is a central organising idea in the informative content that provides context and suggests the essence of the
issue, through selection, emphasis, exclusion and elaboration.

The reporting frame contains four aspects: (1) Topic of the informative report — that is included in the frame;
(2) Presentation — scope and position of the report; in addition, elements that are also assessed in terms of
the presentation are photos, quotes, headlines and sub-headlines; (3) Cognitive attributes — details of the
points included in the frame; (4) Affective attributes — the tone of reporting.

The data collection on the quantity of informing or the time devoted to different political parties does not
give a complete picture of the pluralism presented by the media. The public image of the political parties,
candidates and leaders is not only shaped by the time they are granted, but also by the way they are
presented. The evaluation of the approach or the ‘tone’ of the report shows the attitude or the approach of the
media outlet to the specific political entity. However, this is not sufficient to assess whether the media outlet
reports objectively and accurately. Continuous false reporting is one of the most serious shortcomings in the
coverage of political events, which can only be identified by a comprehensive qualitative analysis, which
involves complex methodological procedures (for example, comparison of the reporting with the actual
events or monitoring of the reporting of several media outlets on the same event).

2) Methodological Approach Applied in the Research

This research aims to determine whether media outlets comply with the professional standards in reporting
on political actors defined in the Code of Journalists of Macedonia and the codes of conduct of international
organizations. The analysis should answer the following research questions:

- What is the extent of presenting commentaries and opinions in the news that favour or attack certain
political positions (unsoundly, or when journalists themselves take sides).

- What are the most evident instances of favouritism or demonisation of the political entities in the
news?

- What are the most common instances of manipulation with the sources? Are the opinions of the
sources quoted in the news opposing or do they basically represent the same position.

Y

MOAEM|pe e ¥

it
\ MACEDONIA DEMOCRACY WATCH

tish Embassy W Kingdom of the Netherlands

skopje




- Which political entities are commonly presented with direct address in the news? Are some political
positions too prevalent and others disregarded?

- Is a manipulative audiovisual presentation used in the news? What are its most common forms?

- Do the news and the current affairs programmes contain explicit calls to violence, negative speech
and stereotyping of certain groups?

- Are the different positions on the debate topics adequately presented in the current affairs
programmes? Do presenters/journalists favour or demonise certain political entities?

The concepts of “unbiased” and “balanced” reporting which actually intertwine need to be defined in order
to answer these questions. This segment of the analysis uses the definitions and methodological guidance
provided in the Guidelines on Media Analysis during Elections Observation Missions prepared in 2005 by
the Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), the Human Rights Directorate and the
Commission for Democracy through Law (Venice Commission) of the Council of Europe and the European
Commission. The quantitative aspect of the balance relates to the scale or time in the news allocated by the
broadcaster for reporting on the activities of a candidate or organiser of an election campaign, whereas with
qualitative aspect relates to the approach or “tone’ of the reporting.

The subject of this analysis is not the quantitative, but the qualitative aspect of the balance — the approach or
the way in which the media “frame” political actors during election campaigns. In addition, the content in the
news and in the current affairs programmes containing speech that incites and reinforces stereotypes,
discriminatory speech or hate speech towards groups and individuals is also subject to the analysis.

The method used to answer the questions on the manner of framing of political parties is content analysis
that is defined as a comprehensive approach that focuses on the qualitative and quantitative aspects of media
reports/texts. Additionally, the critical discourse analysis method is used to determine whether certain
content contains hate speech or discriminatory speech of groups and individuals. It is a qualitative method
that emphasises the analysis of the function and meaning of the media texts in the present social and political
context.

The frame of the reporting of the media on certain political entity is determined after the presence of several
elements is encoded in the analysed report: explicit expression of opinions of the journalist/news room on the
stakeholders; manipulative use of films, images and sounds; presence and selection of direct address of the
political entity; the number and position of the sources; and the main topic that dominates the report.

3) Sample and Implementation Time-frame

All central informative releases and informative programmes of the television broadcasters aired from the
19" of November 215 to the 29™ of January 2016 were subject to analysis.

Samples from the following media outlet were included in the analysis: MTV 1, MTV 2, Sitel, Alsat M,
Telma, Alfa, Kanal 5, 24 Vesti, and TV 21.

4) Research Team
The research team includes 15 analysts and 3 researchers from the Institute of Communication studies.

MOAEM| e,

LR
W Kingdom of the Netherlands
\_/MACEDONIA DEMOCRACY WATCH Skapje




MOAEM

MOHWUTOPWUHI HA OEMOKPATWUJATA BO MAKEAOHWJA

ﬂ. . - Kingdom of the Netherlands =
British Embassy

Skopje

Jypujlarapunu 17-1/1 | 1000Ckonje | Makegounja | T1.+3892 3090004
info@iks.edu.mk 1 www.iks.edu.mk




	FM-front.pdf
	Third Monthly report MODEM_ENG_01.pdf
	FM-back.pdf

