
 

Published on Freedom House (https://freedomhouse.org) 
Home > Macedonia 

 

Macedonia 

Country:  
Macedonia 
Year:  
2016 
Press Freedom Status:  
Not Free 
PFS Score:  
62 
Legal Environment:  
19 
Political Environment:  
24 
Economic Environment:  
19 

Status change explanation: Macedonia’s status declined from Partly Free 
to Not Free due to revelations indicating large-scale and illegal government 
wiretapping of journalists, corrupt ties between officials and media owners, 
and an increase in threats and attacks on media workers. 

Macedonia’s media landscape is deeply polarized along political lines. Self-
censorship among journalists is common, due primarily to pressure from 
media owners with particular business or political interests and, more 
recently, concerns about surveillance. Journalists are poorly paid and face 
threats and harassment for engaging in investigative or critical reporting. 

Key Developments 

 In February 2015, opposition leader Zoran Zaev alleged that the 
government of Prime Minister Nikola Gruevski oversaw a massive 
wiretapping operation that targeted more than 100 journalists, along 
with thousands of other parties. The findings of a European 
Commission–backed investigation provided support for Zaev’s 
claims. 

https://freedomhouse.org/
https://freedomhouse.org/
https://freedomhouse.org/country/macedonia


 Zaev also released a series of recorded conversations suggesting 
that government officials had a role in decisions on content at public 
and some private media outlets. 

 Numerous journalists received threats or suffered physical attacks 
during the year. 

 

Legal Environment: 19 / 30 (↓1) 

The Macedonian constitution includes basic protections for freedom of the 
press and freedom of expression, but the authorities do not uphold them 
impartially. The use of criminal laws to restrict journalistic activity drew 
international attention in 2013, when Nova Makedonija reporter Tomislav 
Kezarovski was convicted on dubious charges of revealing the identity of a 
protected witness in a murder case; the charges were linked to an article 
he had written about police corruption. Kezarovski received a prison 
sentence of four and a half years, but was transferred to house arrest after 
a short period behind bars. In January 2015, an appeals court reduced his 
sentence to two years and ordered that he serve the remaining four months 
in prison. Kezarovski was consequently transferred back to prison, but days 
later he was granted conditional release following domestic and 
international pressure. 

Although defamation was removed from the penal code in 2012, a parallel 
change to the civil defamation law authorized large fines for reporters, 
editors, and media owners. Many defamation suits are dropped or settled 
out of court, often because defendants yield to the threat of crippling 
financial penalties. While courts have ruled in favor of journalists in a 
number of recent defamation suits, the Association of Journalists of 
Macedonia (ZNM) has noted that courts frequently consider defamation 
allegations in which the plaintiffs have failed to produce any evidence for 
their complaint, sometimes postponing preliminary hearings multiple times 
to allow the accusers to gather material. The association also reports that 
defendants are sometimes not promptly informed when cases are filed 
against them. 

The law on open access to public information is unevenly and selectively 
enforced, with officials delaying responses and shunning independent or 
critical media outlets. 

Enforcement of media regulations is weak, and the licensing process is 
subject to undue political and economic influence. Under 2013 media laws, 
a government-dominated media regulator, the Agency for Audio and 
Audiovisual Media Services, is empowered to impose heavy fines and 



revoke broadcast licenses for content that threatens vaguely defined 
interests such as “public order” and “health or morals.” Amendments to the 
laws, adopted in 2014, exempted online outlets from regulation, minimized 
the obligations of print media, allowed the ZNM to nominate one of the 
regulator’s seven council members, and inserted language to ensure that 
all future content rules comply with standards set by the European Court of 
Human Rights. Critics of the original laws said the changes, passed under 
international pressure, were inadequate. 

In February 2015, Zaev, head of the opposition Social Democratic Union of 
Macedonia (SDSM), announced that he had obtained evidence that the 
government had engaged in illegal wiretapping of up to 20,000 Macedonian 
citizens, including more than 100 journalists. He subsequently released a 
series of audio recordings that not only suggested the existence of such a 
wiretapping campaign, but also appeared to reveal government officials 
issuing directives regarding content at several media outlets, including 
Sitel, a private, progovernment television station with national reach, and 
the public television network, Macedonian Television (MTV). Zaev also 
claimed to possess wiretap recordings of journalists’ conversations, but did 
not release them publicly, instead inviting the affected reporters to pick up 
transcripts at the SDSM’s headquarters. In what was viewed as an attempt 
to discourage reporting on the recordings’ content, the public prosecutor’s 
office in February issued a statement suggesting that it was illegal to 
publish material that could become evidence in criminal court proceedings, 
an apparent reference to existing charges against Zaev, who faced 
allegations of plotting a coup. A report prepared by independent experts 
and released by the European Commission in June supported Zaev’s 
claims that the security services had carried out the wiretapping campaign 
at the government’s request.EEs to review the materials at h but did not 
release them publically, inviting the affected parties to review the materials 
at h 

The Macedonian Association of Journalists (MAN) is affiliated with the 
government, while the ZNM is more aligned with the opposition. The ZNM 
documents media freedom violations more rigorously than its counterpart, 
but it has been silent on some issues involving pressure against media 
workers at progovernment outlets. In 2014, the parliament amended the 
Law on Audio and Audiovisual Media Services to give one of the ZNM’s 
two seats on the board of the public broadcaster to the MAN. The Media 
Ethics Council, a self-regulatory body, was established in 2014 to hear 
complaints about the media; frequently the cases it receives are filed by 
journalists against other journalists. 

Members of the Trade Union of Macedonian Journalists and Media 
Workers (SSNM) have faced dismissal and other forms of pressure from 



officials and employers. Macedonia’s media laws do not recognize bloggers 
and citizen journalists as professional journalists. 

  

Political Environment: 24 / 40 (↓3) 

The Macedonian media landscape is heavily polarized. Most private media 
outlets are tied to political or business interests that influence their content, 
and state-owned media tend to support government positions. The 
government continued to exercise undue political influence over the content 
of public outlets and control over their supervisory bodies during 2015. The 
public broadcaster, Macedonian Radio and Television (MRT), mostly 
ignored the wiretapping scandal, while the recordings themselves appeared 
to reveal direct government influence over the broadcaster’s reporting. The 
recordings also suggested a government role in the programming decisions 
of at least one private television outlet, and in determining the content of 
several newspapers. 

Many private outlets are owned by businesspeople who use their media 
holdings as tools to promote commercial interests or curry favor with the 
government. Such outlets are often reluctant to pursue stories that would 
reflect poorly on Gruevski’s administration. For example, many outlets did 
not cover a series of teachers’ strikes during 2015, or omitted key details, 
such as the teachers’ grievances and demands, from their reporting. 
Moreover, as early elections in 2016 grew more likely, the most prominent 
private television outlets escalated progovernment reporting and criticism of 
the opposition. 

 Journalists have reported high rates of self-censorship, as they experience 
pressure not to publicize information that could harm their employers’ 
business interests. The problem was exacerbated in 2015 by the 
wiretapping scandal, which revealed how closely many media figures were 
being monitored. 

Journalists faced increased levels of physical violence and harassment in 
2015. Borjan Jovanovski, a prominent critical journalist for Nova TV, 
received a death threat in April. The sender used the name of a long-dead 
nationalist figure associated with the ruling party, suggesting a political 
motive. In May, Branko Tričkovski, a columnist for the opposition 
paper Sloboden Pečat, received death threats after he posted remarks on 
Facebook that were critical of police officers who participated in an 
operation against insurgents in an ethnic Albanian area of Kumanovo; eight 
officers were killed during the clash. Tričkovski’s vehicle was set on fire that 
month. Around the same time, the car of well-known political journalist 



Sašo Ordanoski was also set ablaze. Separately in May, Saše Ivanovski, 
the owner of the news website Maktel, was banned from a club for 
members of parliament after questioning Gruevski on the subject of his 
personal wealth. Days later, Ivanovski was beaten by two unidentified 
assailants in Skopje. Ivanovski was physically attacked again in July, this 
time by the deputy prime minister for economic affairs, Vladimir Peševski, 
after he approached Peševski on the street and questioned him about the 
wiretapping program. And in June, a Macedonian police officer attacked an 
Austrian journalist and attempted to confiscate her equipment as she 
sought to report on the movement of refugees at the border with Greece. 

  

Economic Environment: 19 / 30 

Macedonia has a large number of broadcast and print outlets for its 
population, but progovernment media—including the public MRT and 
several private television stations and newspapers—hold a dominant 
position in the market. A small number of outlets, such as Telma TV, 24 
Vesti, Sloboden Pečat, and Fokus, carry more balanced or critical 
coverage. Broadcast outlets run by members of Macedonia’s ethnic 
Albanian minority, some of which provide content in both Albanian and 
Macedonian, often produce news that is more objective than their 
Macedonian-language counterparts; observers have suggested that this is 
because they are somewhat removed from the political wrangling between 
the two main parties, which are composed primarily of ethnic Macedonians. 

Ownership transparency is undermined by the use of proxies and silent 
partners. Foreign investment in the media is largely limited to Serbian 
companies. A Serbian-owned media group has a virtual monopoly on 
newspaper printing and distribution, and its owner has ties to high-level 
security officials. 

Foreign media content is not restricted. Access to the internet is 
constrained only by cost and infrastructural obstacles, with around 68 
percent of the population accessing the medium in 2014. Use of social 
media continues to increase, and news sites and blogs have expanded, but 
most news content originates in traditional media. 

The government has faced criticism for its liberal use of promotional 
advertising, which increases the media’s financial dependence and favors 
progovernment outlets. The government is one of the country’s largest 
advertisers, and the ruling party benefits from deep pricing discounts from 
friendly outlets, particularly during election campaigns. In the summer of 
2015, the government issued a moratorium on official advertising amid the 



growing political crisis; however, the measure did not extend to all public 
institutions or to allied private institutions, allowing the government to retain 
an indirect influence over the media through advertising contracts. The 
state also subsidizes content production for national television 
broadcasters under amendments to the media law adopted in 2014, 
creating another mechanism for the dispersal of official funds to friendly 
media. Many media outlets rely on financial support from private owners’ 
other businesses. 

Journalists face low salaries, a lack of job security, and poor working 
conditions, leaving them more vulnerable to editorial pressure from owners. 

 


